جزئیات «ستاره» سهامداران در فاز اول

امکان توثیق الکترونیک سهام فراهم شد
۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
جزئیات «ستاره» سهامداران در فاز اول

در فاز اول اجرایی شدن «ستاره»، امکان وثیقه کردن سهام برای همه و در تمامی امور نیازمند به ضمانت‌نامه فراهم شد.

فردای اقتصاد: ظهر روز چهارشنبه، سازمان بورس و اوراق بهادار میزبان مراسمی برای رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک روشمند و هوشمند بود. سامانه‌ای که «ستاره» نام گرفته و در فاز اول اجرایی شدن آن امکان وثیقه کردن سهام برای همه افراد و در تمامی اموری که نیاز به ضمانت‌نامه دارد، فراهم شده است. اینگونه که گفته شده در حال حاضر در سه بانک ملی، مهر و رسالت، بسترهای لازم برای توثیق سهام فراهم شده و حالا سهامداران در هر لحظه از شبانه‌روز و از هر مکانی می‌تواند برای توثیق سهام خود اقدام کنند. در فازهای بعدی قرار است همه دارایی‌های خرد و کلان افراد اعم از سهام و اوراق بهادار، اسناد املاک و خودرو، سکه، طلای امانی و حتی سیم‌کارت و امثال آن نیز به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرند؛ آن هم به صورت الکترونیکی و کاملا غیرحضوری. شرایطی که می‌تواند هم تامین مالی را برای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی به ویژه بورسی‌ها راحت‌تر کند و هم عموم سهامداران برای نیازهای اولیه مجبور به فروش سهام خود نباشند و شاید حتی افراد عادی را نیز تشویق به سهامداری برای دریافت ساده‌تر تسهیلات خرد و کلان کند. اینطور که به نظر می‌رسد سامانه ستاره در سایت بانک‌ها جای گرفته و افراد در زمانی که هر یک بانک‌های یاد شده برای پرداخت تسهیلات از آن‌ها درخواست ضمانت می‌کنند، می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه به عنوان وثیقه معرفی کنند.

اول سجامی شوید

شاید همه افرادی که برای دریافت تسهیلات مراجعه‌ای به بانک داشته‌اند، با مشکل ضامن مواجه شده‌اند. حتی زمانی که افراد قصد دریافت وام با وثیقه ملکی را دارند بانک احتیاط به خرج می‌دهد. اسفندماه سال گذشته بود که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد سهام قابلیت وثیقه‌گذاری به منظور ارائه تسهیلات اعتباری بانکی را خواهند داشت و در ادامه نیز اردیبهشت‌ماه این مصوبه تکمیل و ابلاغ شد و از تاریخ مذکور، به رسمیت رسید. حالا قرار است بانک‌ها، سهام بورسی را نیز به عنوان وثیقه قبول کنند. شرط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای دریافت تسهیلات با عنوان کارت اعتباری اما ثبت‌نام افراد در سامانه سجام و احراز هویت است که البته به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

مراحل توثیق سهام

روال توثیق سهام به این صورت است که دارایی قابل وثیقه به بانک اعلام می‌شود و پذیرش یا عدم پذیرش آن به سهامدار نشان داده خواهد شد. پس از این مرحله سهامدار این امکان را دارد که نمادهایی را به عنوان وثیقه انتخاب و تسلیم بانک کند. بعد از گذراندن این مراحل بانک از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی استعلام می‌گیرد و بعد از دریافت پاسخ تسهیلات را واریز می‌کند.

آنطور که معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته احتمالا بانک‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش سهام را تسهیلات دهند و با توجه به ریزش تقریبا دوساله قیمت‌ها در بازار سهام، بعید به نظر می‌رسد که بانک‌ها از این منظر با ریسک خاصی مواجه شوند. با این حال در صورتی که بانک با ریسک مواجه و ارزش توثیق از مارجین کمتر شد، می‌تواند به مشتری اعلام و درخواست کند که وی، میزان توثیق را افزایش دهد تا بانک اقدام به فروش سهام شخص نکند.

وام بدون ضامن برای سهامداران عدالت

سهامداران عدالت نیز همانند دیگر سهامداران امکان دریافت تسهیلات با وثیقه‌گذاری سهام عدالت خود را دارند. بر اساس گفته‌های مدیرعامل سمات، هر سه گروه دارندگان سهام عدالت یعنی مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته بودند، مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروختند و مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، می‌تواند با توثیق سهام خود، تسهیلات دریافت کنند که البته میزان آن بستگی به بانک‌ها دارد. در مجموع اما هر فرد با توجه به میزان دارایی خود و شرایط بانک می‌تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha