۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز در ادامه تقاضایی که در انتهای معاملات روز یکشنبه ایجاد شد، معاملات سبزی را تجربه کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز توانست در ادامه تقاضایی که در انتهای معاملات روز یکشنبه ایجاد شد، روند مثبتی را از همان ابتدا آغاز و تا انتها حفظ کند. اعلام بسته حمایتی ۱۰ بندی در روز شنبه هفته جاری تاکنون توانسته است به توقف ریزش‌های مداوم منجر شود و نماگرهای بازار را به مدار صعودی بازگرداند اما مدت زمان تاثیرگذاری آن همچنان محل بحث است. شاخص کل بورس در بازار امروز با بازدهی مثبت ۱.۲۳ همراه شد و به محدوده ۱.۲۷ میلیون واحدی رسید. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز توانست پس از مدت‌ها رنگ سبز به خود بگیرد و ۱.۲۸ درصد بر ارتفاع خود بیفزاید.

ارزش معاملات و میزان ورود و خروج پول به عنوان دو متغیر مهم در چشم‌انداز بازار سرمایه، همچنان سیگنال مناسبی را مخابره نمی‌کنند. ارزش معاملات با باقی ماندن در بازه رکودی، عدد ۲۵۰۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و خروج پول با کاهش قابل توجه نسبت به روزهای قبل، خروج ۷۵ میلیارد تومانی را به نمایش گذاشت. در رابطه با خروج پول از سمت کدهای حقیقی در روزهای گذشته، بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد و برخی اعتقاد دارند که ورود پول‌های حمایتی از سمت حقوقی‌ها منجر به این موضوع شده است و می‌تواند در روزهای آینده به برگشت بازار کمک کند.

تقاضای بورس؛ واقعی یا مصنوعی؟

یکی از مسائلی که طی دو روز گذشته کارشناسان درباره آن صحبت می‌کنند و اختلاف نظر دارند، در زمینه تقاضایی است که در بازار شکل گرفته است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که رنگ سبز نقش بسته بر تابلوی معاملات نمادهای بزرگ بازار، نه به دلیل تقاضا از سمت حقیقی‌ها بلکه از سمت حمایت‌هایی است که از طرف حقوقی‌ها و صندوق تثبیت صورت می‌گیرد. این افراد که به تجربیات حمایت‌های گذشته رجوع می‌کنند، معتقدند این موضوع به جز تسکینی کوتاه‌مدت، اثر قابل توجهی در روند میان‌مدت و بلندمدت بازار نخواهد داشت و در آینده به مشکل نقدینگی حقوقی‌ها دامن می‌زند و می‌تواند به مشکلات مهم‌تری منجر شود.

در سمت دیگر اما با توجه به تقاضایی که در نمادهای کوچک در بازار امروز شکل گرفت، برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که تزریق پول به بازار در زمانی که سهام ریزش قابل توجهی داشته و قیمت‌ها جذاب شده‌اند، تقاضا را به سمت نمادهای کوچکتر نیز سوق داده است. از آنجا که طی روزهای اخیر شاخص هم‌وزن برخلاف شاخص کل بازدهی‌های منفی ثبت کرده بود، اکنون زمان به این رسیده است که پول‌های حقیقی به خرید نمادهای کوچکی که از لحاظ بنیادی و قیمتی در نقاط جذابی قرار دارند حرکت کند.

تقاضا شاخ عرضه بازار را شکست

امروز پس از مدت‌ها شاهد برتری تقاضا بر عرضه هستیم. اگر به آمار و داده‌های بازار امروز نگاهی بیاندازیم، مشخص است که خریداران از قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان برخوردار بودند. درحالی که در روزهای قبل تعداد نمادهای منفی همواره با فاصله قابل توجهی از تعداد نمادهای مثبت بیشتر بودند، امروز روند عکسی ایجاد شد و نمادهای مثبت توانستند با ثبت سهم قابل توجهی از کلیت بازار، خودنمایی کنند. در انتهای معاملات امروز ۵۰۸ نماد مثبت وجود داشت که سهم ۸۰ درصدی از کل سهام را به خود اختصاص داد.

موضوع مهم دیگر پیشی گرفتن تعداد صف‌های خرید از صف‌های فروش بود. درحالی که در ابتدای معاملات امروز تعداد صف‌های فروش به مقدار قابل توجهی بالاتر از صف‌های خرید بودند، تقاضا باعث شد که تعداد صف‌های خرید با شیب خوب و مثبت افزایش یابد و در همان یک ساعت ابتدایی از صف‌های فروش سبقت بگیرد. تمامی این موارد نشان می‌دهد که چه به صورت واقعی و چه مصنوعی، تقاضا دست برتر را در بازار امروز داشت که می‌تواند به تداوم روند صعودی در بورس فردا نیز منجر شود و آن را حفظ کند.

شاخص بورس در یک قدمی محدوده خطر

در گزارش‌های گذشته بارها درباره شاخص کل بورس و روند تکنیکالی آن صحبت کرده‌ایم. باتوجه به روند صعودی نماگر اصلی بازار از ابتدای هفته جاری، این نمودار درحال نزدیک شدن به محدوده مهمی است که می‌تواند ادامه مسیر را با چالش مواجه کند. همانطور که در تصویر پیداست، پس از برگشت نمودار تکنیکالی نماگر تالار شیشه‌ای به سمت بالا، این شاخص در صورت ادامه مسیر صعودی خود در بازار فردا، به محدوده تکنیکالی ۱.۲۷ تا ۱.۳۱ میلیون واحدی خواهد رسید که از قدرت بالایی نیز برخوردار است. اندیکاتورهای بازار نیز شرایط قابل توجهی دارند. اندیکاتور rsi بار دیگر به مرز ۳۰ واحد رسیده و طی دو ماه گذشته در عبور از آن ناکام بوده است. از سمت دیگر کندل‌ها روز آینده به خط تنکنسن ایچی موکو خواهند رسید که خود به عنوان مقاومت عمل می‌کند. بنابراین باید دید که آیا بورس تهران توان عبور از این محدوده خطر را خواهد داشت یا خیر.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمام نکات ذکر شده در بالا، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز در ادامه معاملات امروز به روند صعودی خود ادامه دهد اما ممکن است که مقاومت تکنیکالی باعث افزایش عرضه‌ها شود. به طور کلی انتظار می‌رود که بازار در روز آینده رنگی سبز به خود بگیرد اما عرضه‌ها با قدرت بیشتری به معاملات بازگردند.

تحلیل شاخص کل بورس
تحلیل شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار