۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
این ریسک، مشکل اصلی بورس است

در برنامه زنگ پایان دوشنبه با ابراهیم صدرالدین، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط جاری بورس تهران، آخرین تحولات و چشم‌انداز آتی آن پرداخته شد.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با ابراهیم صدرالدین، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط جاری بورس تهران، آخرین تحولات و چشم انداز آتی آن پرداختیم.
این کارشناس در رابطه با تغییر روند بازار سرمایه و سبزپوشی آن پس از چند رو سخت عنوان کرد: با مثبت‌های یک یا دو روزه نمی‌توان نتیجه گرفت که شرایط بازار تغییر کرده است چراکه بهبود شرایط بازار سرمایه در گرو تغییرات فاکتورهایی است که می‌توانند محرک اصلی بازار باشند و عمده آن‌ها در حوزه اقتصاد کلان است؛ با بسته حمایتی فعلی تغییری در این فاکتورها ایجاد نشده است. حمایت‌ها در این برهه زمانی تنها به عنوان یک مسکن مقطعی عمل خواهد کرد و باتوجه به ابهامات موجود به نظر می‌رسد نوسانات منفی در بازار ادامه داشته باشد. در حال حاضر حمایت حقوقی‌ها با توجه به تجربه تاریخی و نظراتی که در رابطه با حمایت دستوری مطرح می‌شد، اثرگذاری ویژه‌ای ندارد در حالی که همین اقدامات در شرایط هیجانی سال ۹۹ می‌توانست کارآمد باشد؛ پس نحوه صحیح استفاده از ابزارهای حمایتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

صدرالدین در رابطه با ارزندگی بازار سرمایه با توجه به سطح فعلی P/E اعتقاد داشت: ریسک‌های موجود در بازار سرمایه که مهم‌ترین ریسک آن مدیریتی است، خوش‌بینی نسبت به بازار سهام کاهش یافته است. ارزش‌گذاری در یک فضای بسته اتفاق نخواهد افتاد و با در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصادی به نظر می‌رسد بازار حتی در سطوح فعلی نیز از نظر فعالان اقتصادی ارزنده نیست. در حال حاضر برخلاف سال ۹۹ ورود و خروج به بورس برای سرمایه‌گذاران دشوار شده است چراکه با عمده اطلاعات مبهم روبرو هستند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر انگشت اتهام بسیاری از فعالان در رابطه با وضعیت فعلی بورس به سمت افزایش نرخ بهره بدون ریسک نشانه رفته است اما باید به این مسئله توجه کرد که چالش اصلی، مسئله پیش‌بینی پذیری در اقتصاد است و بانک به عنوان سیاست‌گذار پولی، سیاست‌های خود در قبال نرخ بهره را کاملا شفاف به فعالان اعلام کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار