۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
رونمایی از شاخص اطمینان در بورس تهران

اولین دور از نظرسنجی «شاخص اطمینان» بورسان در اردیبهشت ۱۴۰۱ با هدف دستیابی به انتظارات مدیران دارایی انجام شد. قریب به ۵۰ نفر با متوسط سهام تحت مدیریت ۲ هزار میلیارد تومان در این نظرسنجی شرکت کردند.

بر این اساس، «شاخص اطمینان» به عدد ۶۷ رسید؛ یعنی دوسوم مدیران انتظار بازده یک‌ساله بیش از تورم در بورس دارند.
«شاخص ارزندگی» معادل ۱۰۰ محاسبه شد؛ به این معنا که همه مدیران قیمت سهام را نزدیک یا کمتر از ارزش ذاتی ارزیابی کردند.
«شاخص فرصت خرید» عدد ۴۴ گزارش شد؛ یعنی حدود نیمی از مدیران دارایی در صورت افت ناگهانی قیمت‌ها آماده خرید هستند.
«شاخص احتمال سقوط آزاد» به رقم ۲۷ دست یافت؛ یعنی فقط حدود یک‌چهارم مدیران دارایی احتمال ریزش سنگین در ۶ ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد می‌دانند.
نیمی از مدیران دارایی، استراتژی خود را نگهداری سهام عنوان کرده‌اند که در قیاس با فروش یا خرید سهام به طرز محسوسی بزرگ‌تر است.
عدد منصفانه شاخص کل بورس با توجه به معیارهای بنیادی کنونی، به طور متوسط ۱.۷ میلیون واحد ارزیابی شده که حدود ۱۰ درصد بالاتر از شاخص در زمان انجام نظرسنجی است.
از نگاه مدیران دارایی، فضای عمومی سرمایه‌گذاری در بورس بر خلاف سال ۹۹ دچار نوعی بدبینی و بی‌اعتمادی است؛ اما ارزندگی بنیادی سهام، آنها را ترغیب به ماندن در بورس و حتی خرید بیشتر کرده است.


روش محاسبه شاخص‌ها

شاخص اطمینان (Confidence Index): برای محاسبه این شاخص، پیش‌بینی بازده یک‌ساله بورس با پیش‌بینی مدیران از تورم مقایسه می‌شود. این شاخص نسبت افرادی است که انتظار بازدهی بیش از تورم دارند به کل افراد مشارکت‌کننده. عدد ۱۰۰ به معنای آن است که همه مدیران دارایی انتظار سودآوری یک‌ساله بیش از تورم دارند و با «اطمینان» در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شاخص ارزندگی (Valuation Index): مدیران دارایی قیمت روز سهام را خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی ارزیابی می‌کنند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که قیمت روز سهام را خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی پیش‌بینی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

شاخص فرصت خرید (Buy-On-Dips Index): از مدیران پرسیده شده اگر بورس فردا ۳ درصد بریزد، پس‌فردا چه وضعی خواهد داشت (بالا می‌رود؛ پایین می‌آید؛ همان‌جا می‌ماند)؟ این شاخص نسبت افرادی که انتظار دارند بعد از ریزش، قیمت‌ها بالا رود را به مجموع سه گزینه یادشده محاسبه می‌کند. طبعا افردای که انتظار رشد پس از ریزش ناگهانی دارند، اصلاح قیمتی را «فرصت خرید» برای خود می‌دانند و عدد شاخص بیانگر درصد این گروه از کل مشارکت‌کنندگان است.

شاخص احتمال سقوط آزاد (Crash Index): مدیران احتمال آنکه در ۶ ماه آینده ریزشی مشابه دی ۱۳۹۲یا مرداد ۱۳۹۹ را برآورد کرده‌اند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که احتمال این ریزش را بیش از ۱۰ درصد ارزیابی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار