۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
رکوردشکنی عجیب ایرانیان در سفر به ترکیه

در سپتامبر ۳۰۷ هزار ایرانی به ترکیه سفر کرد که معادل ۶ درصد مسافران خارجی می‌شود و رکورد ۵ ساله سفر به ترکیه را شکست.

فردای اقتصاد: وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه گزارش ورود و خروج مسافران به این کشور در ماه میلادی گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش در سپتامبر گذشته که معادل ۱۰ شهریور تا ۸ مهرماه است، در مجموع ۳۰۷ هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. ایرانیان بعد از روسیه، آلمان و بلغارستان بزرگ‌ترین گروه مسافرهای ترکیه بودند. در همین راستا هم می‌توان خاطر نشان کرد که ۶ درصد مسافران ماه گذشته ترکیه ایرانی بودند. اما اهمیت این اعداد وقتی مشخص می‌شود که آن را به صورت تاریخی ببینیم. بررسی آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه نشان می‌دهد در ماه گذشته رکورد بیشترین سفر در یک ماه از ۴.۵ سال پیش شکسته شد. به عبارتی دیگر طی این ۵۴ ماه حتی در فروردین‌ها هم هیچگاه تعداد مسافران ماهانه ایران در ترکیه از ۳۰۰ هزار نفر فراتر نرفته بود. به عنوان مثال در نوروز امسال حدود ۲۷۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند. اما چرا سفرهای ایرانیان به ترکیه این چنین اوج گرفت؟

رکوردشکنی عجیب ایرانیان در سفر به ترکیه

دام نرخ بهره‌ای اردوغان

نرخ بهره در ترکیه مدام در حال کاهش است و در عین حال تورم دائم افزایش می‌یابد. به طوری که با گذر تورم نقطه‌ای این کشور از مرز ۸۰ درصد شاهد کاهش نرخ بهره بانکی به تنها ۱۲ درصد بودیم. پیام نخست کاهش نرخ بهره، هجوم پول‌ها به بازارها و در نتیجه افزایش تلاطم و تورم است. در چنین شرایطی قیمت دلار به سرعت افزایشی شده و لیر دائم ارزشش کاهش می‌یابد. به همین واسطه به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محرک‌های افزایش سفر به ترکیه همین ارزان شدن لیر باشد. لیر چنان ارزش خود را از دست داده که حتی نسبت به ریال نیمه‌جان هم تضعیف شده است. پارسال این موقع قیمت لیر ۲۸۰۰ تومان بود و الان به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

علاوه بر لیر ارزان، به الگوی فصلی سفر به ترکیه هم باید اشاره کرد. تابستان به طور معمول فصل سفر است و مسافرت‌ها بیشتر می‌شود و در تابستان هم بازار سفر در شهریور یعنی آخرین ماه این فصل داغ‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد یک علت دیگر این رکوردشکنی هم افزایش سفرها در پایان تابستان است.

سومین عامل را هم می‌توان پایان محدودیت‌های کرونایی دانست. در ۲۰۲۰ آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه به کمتر از ۱۰۰ نفر در ماه هم رسید. با کاهش محدودیت‌ها تعداد سفرها اندک اندک افزایش یافت و از اواخر تابستان پارسال با شروع واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌ها شتاب رشد سفر به ترکیه بیشتر هم شد. به نظر می‌رسد یکی دیگر از عواملی که باعث رکوردشکنی مسافرت به ترکیه شده است هم همین پایان محدودیت های کرونایی باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار