۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
آینده بورس در دست سهام کوچک؟

در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با نیما حاجی‌لر، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند پیش روی بازار سرمایه پرداخته شد.

فردای اقتصاد: نماگرهای بازار سهام نه به شدت روز گذشته اما امروز هم سبز بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان ساعت معاملاتی روز جاری رشد ۰.۸۴ درصدی را به خود دید و به ارتفاع ۱.۲۸۰ میلیون واحدی رسید. اما شاخص کل هم‌وزن و به طور کلی سهام کوچکتر بازار وضعیت بهتری نسبت به بزرگان داشت و این شاخص بازار سهام رشد ۱.۱۸ درصدی را به ثبت رساند.
ارزش معاملات خرد سهام به حدود ۲۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است و از این میان شاهد خروج پول ۲۳۵ میلیارد تومانی از کلیت بازار سهام هستیم و نکته حائز اهمیت این است که از صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط هم امروز خروج پول حقیقی رخ داد. به طور کلی در دوره کاهشی اخیر از صندوق‌های درآمد ثابت هم خروج پول رخ می‌داد.
در بخش اول برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با نیما حاجی‌لر، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند پیش روی بازار سرمایه پرداخته شد. به عقیده وی مهم‌ترین مشخصه موثر بر کلیت بازار سرمایه نرخ‌های جهانی و کامودیتی‌ها هستند و در حال حاضر نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای آنها متصور بود. در بحث عوامل داخلی هم با ریسک‌های قابل توجه سیستماتیک و غیرسیستماتیک رو به رو هستیم. از این رو در شرایط فعلی وی کسی را سوق به سرمایه‌گذاری به بازار سهام نمی‌دهد.
این کارشناس تاکید کرد: با توجه به کامودیتی‌محور بودن بازار سرمایه و ادامه روند ریزشی قیمت کالاها در بازار جهانی به سبب تداوم سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم، نمی‌توان به آینده بازار سهام امیدوار بود. از سوی دیگر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک قابل توجهی در بورس تهران وجود دارد که عملکرد صنایع بورسی را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه قیمت‌گذاری دستوری، تورم سازمان یافته و نرخ بهره صعودی است. پس سازمان بورس تنها با بسته‌های حمایتی کوتاه مدت و اقدامات مقطعی باتوجه به مشکلات موجود در اقتصاد کلان نمی‌تواند روند فعلی بازار سرمایه را تغییر بدهد. این سازمان و شورای عالی بورس باید در جهت تعامل با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و ... تلاش کند.
حاجی‌لر در رابطه با روند متفاوت بازار امروز و اقبال سهامداران نسبت به سهام کوچکتر اعتقاد داشت: با توجه به اینکه صنایع بزرگ کشور با مشکلات داخلی و رکود کامودیتی‌ها در بازار جهانی درگیر هستند، حاشیه سود آنها تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش قابل توجهی را در تابستان تجربه کرده است؛ به همین دلیل به واسطه‌ گزارش‌های مناسبی که برخی از نمادهای شاخص هم‌وزن منتشر کردند می‌توان به پیشتازی کوچکترها در دور بعدی صعود بورس امیدوار بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار