۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
سه محرک تابلوی سبز بورس

دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای پس از ریزش سنگین هفته گذشته، حالا در مسیر صعود گام برمی‌دارد. دلیل چیست؟

فردای اقتصاد: چهارمین روز متوالی با رشد دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ارتفاع ۰.۸۴ درصدی شخص کل بورس تهران سپری شد و نماگر هم‌وزن نیز که وضعیت کلی بازار را روشن‌تر و بدون دخیل بودن وزن شرکت‌ها منعکس می‌کند، ۱.۱۸ درصد صعود کرد. در این روز ۸۷ درصد از نمادهای فعال بازار با افزایش قیمت پایانی به معاملات روزانه خود پایان دادند و تنها ۸.۵ درصد از سهام منفی بودند. به این ترتیب پس از ثبت سنگین‌ترین ریزش هفتگی بورس در یک سال گذشته، در چهار روز کاری اخیر، نماگر اصلی بازار سهام رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کرد و صنایع بورسی رشدی یکپارچه را تجربه کردند. به نظر می‌رسد سه عامل رشد نرخ دلار آزاد، اثرات روانی ناشی از خبرهای مربوط به بسته حمایتی جدید سازمان بورس و البته توجه سهامداران به گروه‌ها و سهام با ارزش بازار پایین که از وضعیت بنیادی مناسب‌تری برخوردارند از مهمترین دلایل تغییر جهت نماگرهای بورسی باشد. با این حال حقیقی‌ها همچنان رغبتی برای حضور در زمین خرید سهام از خود نشان نمی‌دهند؛ هر چند از شتاب این دسته از معامله‌گران نیز برای خروج از جریان دادوستد سهام کاسته شده است.

سه محرک تابلوی سبز بورس
دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس تهران با رشد دسته‌جمعی صنایع بورسی پایان یافت و گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر در صدر جدول بازدهی روزانه جای گرفتند

جابه‌جایی سقف تاریخی دلار آزاد

قیمت دلار امروز با رسیدن به ۳۳۶۰۰ تومان سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرد. سقف تاریخی قبلی ۳۳۵۵۰ تومان و مربوط به ۱۱ مهر بود. نرخ ارز از چهارشنبه گذشته با مرز ۳۳ هزار تومان درگیر بود و بالا و پایین این مرز نوسان می‌کرد اما این ارز طی سه روز گذشته مجموعا ۲.۱ درصد رشد کرده است.

سه محرک تابلوی سبز بورس
نرخ دلار برای سومین بار در سال جاری سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرد

در این خصوص بخوانید: قیمت دلار رکورد شکست

در این میان بورسی‌ها که مدت‌ها منتظر به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام بودند تا شاید از این مسیر به سودی واقعی در بازار سهام دست پیدا کنند، حالا به نظر می‌رسد با ناامید شدن از احیای زودهنگام توافق، ترجیح می‌دهند با سوار شدن بر موج احتمالی تورم، کسب سود کند. از این رو بار دیگر شاهد توجه بازار سهام به تحولات میدان فردوسی و ثبت سقف‌های جدید دلار هستیم.

تکرار صعود بعد از اعلام بسته حمایتی

در نخستین روز هفته بود که سیاستگذار بورسی از یک بسته جدید حمایتی رونمایی کرد. بسته‌ای که نظیر آن را در ۲۷ ماه گذشته نیز ارائه شده بود اما تنها رشدهای موقتی برای سهامداران به ارمغان آورده است. رشدهای این روزهای نماگرهای بورسی نیز به نوعی یادآور تجربیات دفعات قبل است؛ جایی که طی ۴ روز کاری اخیر بیش از ۳ درصد افزایش ارتفاع داده است. فارغ از میزان اثرگذاری بندهای موجود در این بسته، اما اثرات روانی این گونه حمایت‌ها را نمی‌توان کتمان کرد. کاهش نگرانی سهامداران پس از ارائه این بسته حمایتی و سخنان متولی این بازار در خصوص تداوم روند حمایتی شاید یکی از دلایل تحریک تقاضا در روزهای اخیر به شمار رود. امروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز در جلسه‌ای با اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تاکید کرد: «جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چندبندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.»

در این خصوص بخوانید: نسخه نجات بورس در بایگانی؛ حمایت تکراری روی میز

در این میان اما برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که این روند صعودی با دفعات قبل متفاوت است. نه آنکه بسته حمایتی جدید سیاستگذاران تفاوتی داشته باشد بلکه از متغیرهای بنیادی سیگنال‌های مثبتی ارسال می‌شود تا شاید این روند صعودی را برای مدتی طولانی‌تر، ادامه یابد. اما این سیگنال مثبت چیست؟

چرا کوچک‌ترها جذاب شدند؟

رشد امروز بورس یک تفاوت اساسی با روزهای نخست هفته داشت و آن توجه به سهام عمدتا با ارزش بازار پایین بود که البته از منظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارند. به نظر می‌رسد حالا سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند از فرصت به وجود آمده در خصوص کاهش قیمت سهام استفاده کرده و به جمع سهامداران شرکت‌هایی بپیوندند که یا از منظر NAV در وضعیت مناسبی قرار دارند یا عملکرد مناسبی را طی ماه‌های گذشته رقم زده‌اند. در این میان سهام با ارزش بازار پایین‌تر که از جابکی بیشتری برخوردارند، در روزهایی که ارزش معاملات در تالار شیشه‌ای چنگی به دل نمی‌زند بیشتر مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرند. از این رو طی دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس تهران شاهد رشد حدود ۱.۱۸ درصدی نماگر هم‌وزن در مقابل رشد ۰.۸۴ درصدی شاخص کل بودیم.

سه محرک تابلوی سبز بورس
نمای پایانی بازا سهام (سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱)

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار