۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
بانک مرکزی حریف دلار ۳۵ هزار تومانی نشد

قیمت دلار تهران در روزهای گذشته با عبور سریع از مرزهای ۳۴ و ۳۵ هزار تومان، به سطوحی بی‌سابقه رسید.

فردای اقتصاد:‌ پس از هفته‌ها تلاش بازارساز برای نگه داشتن نرخ ارز پایین مرز ۳۳ هزار تومان، حالا بازار ارز با موج جدیدی از تقاضا مواجه شده است که قیمت دلار را به سطح بی‌سابقه ۳۵ هزار تومان رساند.

قیمت دلار از دوشنبه تا پنجشنبه سه مرز ۳۳، ۳۴ و ۳۵ هزار تومان را پشت سر گذاشت. دلار پیش از این سابقه حضور در کانال‌های ۳۴ و ۳۵ هزار تومان را نداشت.

به این ترتیب، اسکناس آمریکایی در هفته گذشته مجموعا ۲ هزار تومان معادل ۶.۲ درصد رشد کرد. این بیشترین افزایش هفتگی دلار به لحاظ درصدی در نزدیک به شش ماه گذشته (از اواسط اردیبهشت) است.

در روزهای گذشته دوباره صف خرید دلار با کارت ملی به صرافی‌ها بازگشته است. آمار معاملات بازار متشکل ارزی نیز نشان می‌دهد که صرافی‌ها در هفته گذشته بالغ بر ۱۱۳ میلیون دلار اسکناس از صادرکنندگان خریده‌اند تا آن را به متقاضیان بفروشند. 

سیگنال‌های مثبت برجامی یا خبردرمانی؟

از روز چهارشنبه که قیمت دلار به کانال جدید ۳۴ هزار تومان رسید موج سیگنال‌های مثبت برجامی از سمت ایران آغاز شد.

ابتدا، چهارشنبه امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که طی روزهای آینده هیاتی از تهران با هدف دیدار و رایزنی با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند. او افزود که خود نیز با بورل، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین تلفنی صحبت می‌کند.

از سوی دیگر، از سفر رئیس کل بانک مرکزی عمان به تهران نیز این برداشت شد که احتمالا قرار است بار دیگر اخباری از مذاکرات برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه ایران در کره جنوبی به گوش برسد؛ موضوعی که با توجه به سابقه طولانی ناکامی این مذاکرات، بسیاری از فعالان بازار ارز امیدی به تحقق آن ندارند. عمان در ماه‌های اخیر یکی از واسطه‌های مذاکرات برجام بوده است و پرداخت بدهی ۴۳ ساله انگلیس به ایران هم اسفند گذشته از کانال همین کشور انجام شد.

در پیش بینی قیمت دلار باید درنظر بگیریم که خریداران دلار این اخبار را در جهت تلاش دولت برای آرامش بخشیدن به بازار ارز تلقی کرده و چندان آن را جدی نگرفتند.

خبر پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل نیز در ناامیدی فعالان بازار ارز از احیای برجام نقش داشته است. این در حالی است که وضعیت دموکرات‌های آمریکا در انتخابات سه‌شنبه آینده کنگره هم متزلزل به نظر می‌رسد و چندان برای حزب جو بایدن مطلوب نیست.

در سوی دیگر، ادعای بایدن که در اظهاراتی گفت «ایران را آزاد می‌کنیم» هم به نگرانی از تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن افزوده است. 

بیشتر بخوانید: چرا قیمت دلار رکورد زد؟

بانک مرکزی حریف دلار ۳۵ هزار تومانی نشد
روند قیمت دلار در دو هفته گذشته

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    ارزش پول ملی را به گند کشیده اند خدا عاملان آن را لعنت و خوار کند.
  • 1 IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    این هفته با خروج سرمایه از بورس دلار به بالای 40 هزار تومان وبه تبع آن افزایش تورم و افزایش نرخ اجناس
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    باش تا صبح دولتت بدمد
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    باید به دولت ناکارامد کار نابلد گفت .. به عمل کار براید به سخندانی نیست ... دوران حرافی و ادعاهای گزاف در دوران بی مسئولیتی گذشته وقت عمل است که خارج از توان ایشان است
  • تولیدکننده IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    انشا الله درست میشود.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    مردم که راضین همه راهپیمایی باشکوه انجام دادن دلار بشه یه ملیون مردم انقلابی دوس دارن
  • بهرام IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    انشالله دولت کمی دیگر تلاش کند دلار صد تومنی را هم بزودی خواهیم دید.
  • سعید IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    سال 96 حقوق من ماهیانه حدود 2000 دلار بود الان شده 800 دلار، من که تا شاه عبدالعظیم هم نرفتم حرف بزنیم با هزارتا جرم تا خود واشینگتن و نیویورک وصلمون میکنن. میسوزم از رفاه زندگی فرزندان مسئولین مومن کشور خودمون در کشور دشمن میبینم.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار