۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات

با اعلام دولت مبنی بر واردات یک خودروی فولکس واگن سئات یا سئات ایبیزا را به عنوان گزینه احتمالی واردات بررسی می‌کنیم.

فردای اقتصاد:‌ وزارت صمت وعده ورود خودروی فولکس واگن سئات به کشور را داده است. اگرچه سخنگوی صمت مشخص نکرد که کدام خودروی این کمپانی وارد کشور خواهد شد، اما می‌توان گمان زد که با توجه به سقف ۲۰ هزاری دلاری آیین‌نامه واردات خودرو، خوش‌قیمت‌ترین خودروی این برند یعنی فولکس سئات ایبیزا (Ibiza) مدنظر واردکنندگان باشد.

سئات، شرکت خودروساز اسپانیایی از زیرمجموعه‌های خودروسازی آلمانی فولکس واگن است.

سئات ایبیزا در حال حاضر در نسل پنجم خود، خودروی کوچکی است که توسط برند کاتالونیایی ارائه می‌شود که در رده پایین‌تر هاچ‌بک Seat Leon و شاسی‌بلندهای Arona و Ateca این برند قرار دارد.

سئات ایبیزا با پنج در و فضای زیاد در داخل، مزایای بسیار زیادی از یک خودروی خوب را با قیمتی شگفت‌آور مناسب ارائه می‌دهد.

وبسایت انگلیسی Carbuyer که به این خودرو ۳ از ۵ ستاره داده است، می‌نویسد SEAT Ibiza شیک و کاربردی است و رانندگی خوبی نیز دارد که آن را به بهترین گزینه خودروهای سوپرمینی تبدیل می‌کند.

وبسایت Mallaky  نیز نوشته که سئات ایبیزا یکی از بهترین خودروهای جمع و جور است که می توانید بخرید، به دلیل هندلینگ سرگرم‌کننده، فضای داخلی جادار و هزینه‌های عملیاتی کم.

همچنین این وبسایت توصیه می‌کند که خریداران فقط موتور توربوشارژ یک لیتری با قدرت ۹۵ اسب بخار و نسخه SE یا FR آن را انتخاب کنند که به لحاظ تناسب قیمت و کیفیت بهترین مدل‌های سئات ایبیزا هستند.

لیست کامل و مشخصات ۷ خودروی دیگری که وارد کشور می‌شوند را در فردای اقتصاد ببینید: ۸ خودروی مورد تایید وزارت صمت

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
خودروی ایبیزا محصول سئات (فولکس واگن) که احتمالا به زودی وارد ایران شود

قیمت فولکس واگن (سئات) ایبیزا

نسخه‌های مختلف ایبیزا حجم موتورهای متفاوتی دارند که پایین‌ترین حجم آن ۱۰۰۰ سی سی است. قیمت این خودرو حدود ۱۷۶۰۰ دلار است.

نسخه‌ی S با پیشرانه‌ی ۷۵ اسب بخار، حدود ۱۷ هزار دلار قیمت دارد.

مدل SE با همین پیشرانه‌ به علاوه‌ صندلی‌ چرمی، صفحه نمایش لمسی ۵ اینچ و امکانات چندرسانه‌ای به قیمت ۱۸ هزار دلار به فروش می‌رسد.

گران‌ترین نمونه‌های ایبیزا، نسخه‌های FR و اکسلنس (Xcellence) هستند که با پیشرانه‌ی ۱۱۵ اسب بخار، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ و آپشن‌های کامل در حدود ۲۱ هزار دلار قیمت دارند.

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
نمای پشت این خودرو

خودروهای رقیب سئات ایبیزا

SEAT Ibiza یکی از بهترین‌ها است که می‌تواند با پژو ۲۰۸، رنو کلیو، اپل کورسا، فولکس واگن پولو، مینی هاچ‌بک و حتی فورد فیستا رقابت کند.

سئات در سپتامبر ۲۰۲۱ یک ایبیزای تازه و به‌روزرسانی شده وارد بازار کرد که ظاهری ظریف دارد. با این حال، تحول بزرگ یک ارتقای داخلی جدی در این خودرو بود، با طراحی مجدد شیک و یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید و چشم‌گیر.

اما آیا رقبایی مانند اشکودا فابیا، فولکس واگن پولو و خودروی پرفروش بریتانیا، فورد فیستا، واقعاً باید نگران سئات ایبیزا باشند؟ در چند صفحه بعدی بخوانید تا متوجه شوید، و ما همچنین به شما خواهیم گفت که کدام موتور و نسخه‌های فولکس واگن ایبیزا برای خرید منطقی هستند.

موتور کدام مدل ایبیزا کارآمدتر است؟

به عقیده کارشناسان بهتر است از مدل پایه سئات ایبیزا با قدرت ۷۹ اسب بخار اجتناب کنید. زیرا مجهز به توربوشارژ برای افزایش عملکرد در دورهای پایین نیست. بر این اساس، نسخه توربو ۹۵ اسب بخاری آن پرطرفدارتر است.

البته یک نسخه قدرتمندتر (۱۱۳ اسب بخار) از همان موتور یک لیتری توربوشارژ وجود دارد که اگرچه قدرتمندتر است، اما نه آنقدر که به اختلاف قیمت آن با نسخه ۹۵ اسب بخار بیارزد.

بنابراین، بهترین گزینه مدل توربوشارژ ۹۵ اسب بخار است.

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
نمای دیگری از سئات ایبیزا

سواری بهتر از خودروهای کلاس بالاتر

سئات ایبیزا یکی از خودروهای ارزان قیمت است اما در واقع از بسیاری از خودروهای کلاس بالاتر راحت‌تر است. صندلی‌های ایبیزا چند نقص جزئی دارند که آنها را نسبت به فورد فیستا یا اشکودا فابیا به لحاظ قیمتی به صرفه می‌کند.

اما اگر راحتی سواری خودرو اولویت خریدار باشد، فولکس واگن پولو و پژو ۲۰۸ بسیار نرم‌تر محسوب می‌شوند.

حتی نسخه‌های FR ایبیزا که به سیستم تعلیق اسپرت بهتری مجهز شده‌اند، چندان راحت نیستند. برای مثال، هنگام عبور از دست اندازها آن‌ها را حس می‌کنید. اما در عبور از چاله‌ها هیچ لرزشی عجیبی وجود ندارد.

نسخه ارتقا یافته FR Sport همچنین از رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی بهره برده است که سواری را پایدارتر می‌کند.

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
صندلی‌های سئات ایبیزا

هندلینگ خوب در شهر و جاده

شاید چشمگیرترین چیز در مورد ایبیزا این است که چقدر خوب ساختار و توسعه یافته است. در واقع یکی از بهترین خودروها در بحث هندلینگ در کلاس خود است.

فرمان هم در شهر و هم در بزرگراه در سرعت‌های بالاتر به خوبی کار می‌کند. برای مانور خوب در شهر به اندازه کافی سبک است. همچنین در بزرگراه‌های پر پیچ و خم تنها با تکان دادن نوک انگشتان بازخورد کافی را به شما می‌دهد تا یادآوری کند که تایرهای جلو چقدر کنترل خوبی در پیچ‌ها دارند.

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
سئات ایبیزا هندلینگ خوبی در پیچ‌های تنگ و کوچک دارد

سر و صدای نسبتا زیاد

هر دو نسخه ۹۴ و ۱۱۳ اسب بخاری ایبیزا نسبتاً نرم و بی‌صدا هستند، اگرچه وقتی پدال گاز را می‌فشارید، صدای بیشتری نسبت به رقیب آن یعنی فیستا با موتور یک لیتری اکوبوست خواهید شنید.

طراحی داخلی و امکانات ایبیزا

Seat Ibiza یک صندلی راحت با پشتیبانی خوب در زیر ران‌ها دارد، اگرچه در پیچ‌ها شما را به خوبی در جای خود نگه نمی‌دارد.

مدل‌های FR و FR اسپرت که مجهز به صندلی‌های اسپرت هستند در این زمینه عملکرد بهتری دارند.

نداشتن آپشن تنظیم گودی کمر صندلی خودرو یکی از نقاط ضعف سئات ایبیزا است.

خوشبختانه، ظاهر خوب ایبیزا به قیمت از بین رفتن دید راننده تمام نشده است. شیشه جلو اتومبیل زیاد مانع دید شما نمی‌شود - حتی زمانی که از تقاطع‌ها بیرون می‌روید. پنجره‌های کناری جلو هم به‌طور مناسبی بلند هستند و اطراف به راحتی دیده می‌شود.

ضمنا در نسخه لوکس‌تر اکسلنس دوربین دنده عقب خواهید داشت که در سایر مدل‌های ایبیزا وجود ندارد.

این خودروی جذاب فولکس وارد ایران می‌شود؟ + مشخصات
فضای داخلی خودروی سئات ایبیزا

کدام شرکت ایرانی از فولکس واگن خودرو وارد می‌کند؟

«مکث موتور» یکی از ۱۲ واردکننده‌ای است که تا کنون مجوز واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ را از وزارت صمت دریافت کرده‌اند. مکث موتور متعلق به هلدینگ ماموت است. ماموت خودرو در گذشته نمایندگی رسمی برند فولکس واگن در ایران بود. بنابراین، می‌توان انتظار داشت مکث موتور به عنوان شرکت خودروسازی نسبتا جدید متعلق به ماموت خودرو، این همکاری قدیمی را با فولکس واگن احیا کند.

قابل ذکر است که ماموت خودرو در سال ۱۴۰۰ توسط آمریکا تحت تحریم قرار گرفت و به نظر می‌رسد احتمالا تاسیس خودروسازی مکث هم برای تسهیل فعالیت‌های این هلدینگ در صنعت خودرو انجام گرفته باشد.

احتمالا مکث موتور، زیرمجموعه ماموت خودرو که قبلا نمایندگی فولکس واگن در ایران را داشت واردات محصولات فولکس واگن را برعهده بگیرد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    خوب حالا وارد شد . خداوکیل میشه خرید . بهتر میگفتی پولدارها برای خریدش اقدام کنن
  • حمید IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    بله اگر تحریمها لغو بشن میتونیم خودرو وارد کنیم درغیر اینصورت باید ازروش غیرمستقیم واردشون کنیم که گرونتر درمیان مدیرانمونم که بجای طراحیو ساخته موتور و جعبه دنده خوب به همون قدیمیها قانعن متاسفانه چون سواد لازمو برای تغییر ندارن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار