۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
دو دلیل جشن آخر هفته بازارهای جهانی

بازارهای کالایی آخرین روز کاری خود در این هفته را با جهش محسوس قیمت به پایان رساندند. دلیل این سبزپوشی چه بود؟

فردای اقتصاد: بازارهای جهانی امروز را با جهش محسوس قیمت‌ها به پایان رساندند. تقویت امید برای کاهش سریع سیاست‌های چین در برابر کووید صفر و یک برداشت امیدوار کننده از داده‌های شغلی ایالات متحده در ماه اکتبر از مهمترین دلایل شارژ پایان هفته بازارهای جهانی بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد چین در حال کار بر روی طرح‌هایی برای لغو دستوراتی است که برای رسیدن به کووید صفر، خطوط هوایی را به شدت محدود کرده بود. Zeng Guang، دانشمند ارشد سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین صبح روز جمعه گفت: «اوج میزان تست کووید در چین پشت سر گذاشته است و ۹۰ درصد آزمایش‌ها حذف خواهند شد. همچنین روند کاهش تعداد آزمایشات در حال انجام است. از این رو مرز بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین در نیمه اول سال آینده یا حتی زودتر باز خواهد شد و بازگشایی مرز بین سرزمین اصلی و سایر نقاط جهان را به دنبال خواهد داشت.»

استراتژی کووید صفر چین که به قرنطینه و آزمایش‌های انبوه برای از بین بردن عفونت‌ها متکی است، امسال بر اقتصاد این کشور فشار زیادی وارد کرده است. به گفته تحلیلگران بانک چین اینترنشنال، تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ به دلیل محدود کردن ویروس کرونا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

دنیس کیسلر، معاون ارشد در Bok Financial Securities می‌گوید: «بسیار از معامله‌گران خبرهای منتشر شده در خصوص کاهش برخی محدودیت‌های کووید توسط چین، به‌ویژه برای سفرهای هوایی، را به عنوان یک کشش مثبت برای تقاضا در آینده نزدیک می‌دانند.»

بازارهای جهانی امروز با خبر دیگری نیز مواجه شدند. داده‌های اداره آمار آمریکا نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه اکتبر ۲۶۱ هزار شغل ایجاد کرده است که بالاتر از تخمین ۲۰۰ هزاری بود. با این حال، آمارهای جدید نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ایالات متحده از ۳.۵ درصد در سپتامبر به ۳.۷ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که تورم دستمزدها از ۵ درصد در ماه قبل به ۴.۷ درصد کاهش یافته است. آماری که دو برداشت متفاوت را به دنبال داشت، موجب اختلاف نظرهایی در میان سرمایه‌گذاران شد. اشتغال‌زایی بهتر نگرانی از افزایش نرخ بهره با سرعت کنونی را افزایش داد و در مقابل افزایش نرخ بیکاری، موجب فعال شدن جبهه‌ای دیگر شد که احتمال می‌دهد فدرال رزرو بتواند موضع خود را در مورد نرخ‌های بهره نرم‌تر کند.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو نیز روز چهارشنبه پس از افزایش ۰.۷۵ درصد نرخ بهره و رساندن آن به ۴ درصد (سقف ۱۵ ساله) گفته بود سیستم بانک مرکزی می‌تواند از سرعت افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی FOMC (۱۴ تا ۱۵ دسامبر) بکاهد.

در مجموع امروز شاخص دلار با کاهش ۱.۸درصدی به ۱۱۰.۸ واحد نزول کرد. طلا بیش از ۳ درصد صعود کرده و ۱۶۸۱.۶۵ دلار در هر اونس قیمت خورد. شاخص‌های نفتی حوالی ۵ درصد رشد کردند. در بازار فلزات مس با رشد ۷ درصدی یک بار دیگر وارد کانال ۸هزار دلاری بر هر تن شد. روی ۶.۸ درصد صعود کرد و آلومینیوم نیز رشد ۳.۸ درصدی را نشان داد.

دو دلیل جشن آخر هفته بازارهای جهانی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار