۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
اسراییل در تونل تاریک

توماس فریدمن در یادداشتی برای نیویورک‌تایمز: اسراییلی که می‌شناختیم از بین رفته‌است.

فردای اقتصاد: تصور کنید بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده از خواب بیدار شده‌اید و متوجه شده‌اید که دونالد ترامپ دوباره انتخاب شده و رودی جولیانی را برای دادستان کل، مایکل فلین را برای وزارت دفاع، استیو بنن را برای وزارت بازرگانی، جیمز دابسون، رهبر انجیلی‌ها را برای وزارت آموزش، انریکه تاریو، رهبر سابق پسران مغرور را برای وزارت امنیت داخلی و مارجوری تیلور گرین را برای سخنگویی کاخ سفید برگزیده‌است.
شما می گویید: «غیرممکن است. خوب دوباره فکر کن.»
همانطور که قبلاً اشاره کردم، روندهای سیاسی اسرائیل اغلب منادی روندهای گسترده‌تر در دموکراسی های غربی هستند من امیدوار بودم که دولت وحدت ملی که در ژوئن 2021 در اسرائیل به قدرت رسید ممکن است نماینده دو حزب اصلی باشد. افسوس که آن دولت اکنون فروپاشیده و افراطی‌ترین ائتلاف راست افراطی در تاریخ اسرائیل جایگزین آن شده است. خداوندا !اگر چنین است ما را از این وضعیت نجات بده.
ائتلافی که بی بی نتانیاهو، رهبر لیکود با آن به قدرت بازمی گردد، معادل اسرائیلی کابینه کابوس‌وار آمریکایی است که در ابتدای متن آن را توصیف کردم. آن چیزی که در اسراییل واقعیت دارد این است: اتحادی جنجالی از رهبران افراطی ارتدوکس و سیاستمداران افراطی ناسیونالیست، از جمله برخی از افراط گرایان یهودی نژادپرست و ضد عرب که زمانی کاملاً خارج از هنجارها و مرزهای سیاست اسرائیل به نظر می رسید. از آنجایی که ایجاد ائتلاف اکثریت بدون حمایت این افراط گرایان برای نتانیاهو عملا غیرممکن است، برخی از آنها تقریباً به طور قطع وزرای کابینه در دولت بعدی اسرائیل خواهند بود.
همانطور که واقعیتی که قبلاً غیرقابل تصور بود، اکنون به حقیقت پیوسته است، یک سوال اساسی کنیسه‌ها را در آمریکا و سراسر جهان متلاطم خواهد کرد: »آیا من از این اسرائیل حمایت می کنم یا از آن حمایت نمی کنم؟» انتخابات اخیر، دانشجویان طرفدار اسرائیل را در دانشگاه‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد، و متحدان عرب اسرائیل در توافقنامه ابراهیم را به چالش می کشد، متحدانی که فقط می خواستند با اسرائیل تجارت کنند و هرگز از دولتی که ضد اعراب اسراییلی است حمایت نمی‌کردند. دیپلمات‌های آمریکایی را که همواره از اسراییل به عنوان یک دموکراسی یهودی که مروج ارزش‌های آمریکایی است حمایت می‌کردند، تحت فشار قرار می‌دهد و دوستان اسرائیل در کنگره را در برابر این پرسش که آیا آمریکا باید به ارسال میلیاردها دلار کمک به چنین دولت مذهبی-افراط‌گرایی ادامه دهد، فراری می‌دهد.
شما قبلاً این نمایش را ندیده اید، زیرا این اتفاق پیشتر هیچگاه رخ نداده‌است.
نتانیاهو توسط یارانی به قدرت رسید که شهروندان عرب اسرائیل را ستون پنجمی می دانند که نمی توان به آنها اعتماد کرد. متعهد شده‌اند که کنترل سیاسی بر انتصابات قضایی را در دست بگیرند. بر این باورند که شهرک‌های یهودیان باید گسترش یابند تا حتی یک وجب در کرانه باختری برای تشکیل یک کشور فلسطینی باقی نماند. می خواهند تغییراتی قضایی اعمال کنند که می تواند پرونده محاکمه فساد جاری نتانیاهو را متوقف کند. و ابراز تحقیر آمیزی برای تضییع حقوق همجنسگرایان باشد که اسراییل همواره آغوش بازی برای آنان داشت.
ما در مورد افرادی مانند ایتامار بن گویر صحبت می‌کنیم که در سال 2007 توسط دادگاه اسرائیل به اتهام تحریک به نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی یهودی محکوم شد. نتانیاهو شخصاً بین حزب «قدرت یهودی» بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» ائتلاف ایجاد و آنها را به سومین حزب بزرگ تبدیل کرد تا به شریک ائتلافی او تبدیل شوند.
اسموتریچ بیشترین شهرتش را از این موضوع به دست‌آورده که پیشنهاد می‌کند مادران یهودی اسرائیلی باید از مادران عرب در بخش زایمان بیمارستان‌های اسرائیل جدا شوند. او مدت‌هاست که از الحاق صریح کرانه باختری توسط اسرائیل حمایت می‌کند و استدلال می‌کند زمانی که در مورد انتقام‌جویی شهرک‌نشینان فلسطینی صحبت می‌کنیم، چیزی به نام تروریسم یهودی وجود ندارد.
نتانیاهو سال‌هاست که به طور فزاینده‌ای به دنبال استفاده از اهرم بخش غیرلیبرال اسرائیل برای به دست آوردن قدرت بوده‌است. دقیقا مشابه ترامپ که از ناسیونالیسم سفیدپوستان استفاده می‌کند. اما نتانیاهو هرگز این عنصر رادیکال را به دست نیاورده‌بود. کسی مانند بن‌گویر، که ادعا می‌شود میانه‌روست زیرا یک بار در جمع هوادارانش گفت نگویید مرگ بر اعراب، بگویید مرگ بر تروریست‌ها! با این حال، از آنجایی که بسیاری از متحدان نتانیاهو در لیکود با او بر سر رفتار جنایتکارانه و دروغگویی او اختلاف پیدا کردند، بی‌بی مجبور شد از جریان اصلی سیاست اسرائیل بیشتر و بیشتر خارج شود تا بتواند آرای کافی برای حکومت و تصویب قانونی برای لغو محاکمه‌ و به زندان افتادنش استفاده کند.
ناهوم بارنیا، ستون نویس روزنامه عبری زبان یدیوت آهارونت برای من توضیح داد که نتانیاهو بستر سیاسی مناسبی برای این کار داشت: افزایش چشمگیر در خشونت؛ حمله با چاقو، تیراندازی، جنگ باندها و جنایات سازمان‌یافته توسط اعراب اسرائیلی علیه سایر اعراب اسرائیلی و باندهای عرب اسرائیلی و جنایات سازمان یافته علیه یهودیان اسرائیل، به ویژه در جوامع مختلط.
بارنیا گفت: نتیجه این است که همانند آمریکا «پلیس» در سال‌های اخیر در اسرائیل به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. اگرچه این موضوع زمانی که نتانیاهو قبلا نخست‌وزیر بود آغاز شده بود، اما او و متحدان ضد عربش‌ همه تقصیرها را به گردن اعراب و دولت وحدت ملی اسرائیل می‌اندازند.
یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی، مبارزات انتخاباتی نتانیاهو را خلاصه کرد. آموس هارل، خبرنگار هاآرتص گزارش داد که بر روی این بیلبورد تصویر یک مرد غمگین نقش بسته بود که بر روی آن نوشته شده‌بود: «همین، ما به اندازه کافی خورده‌ایم.» این بیلبورد، تصویر یائیر لاپید، نخست وزیر مستعفی و شریک ائتلافی او منصور عباس از حزب «فهرست عربی متحده» بود.
عباس، رهبر یک حزب مذهبی عرب اسرائیلی که دولت اسرائیل و اهمیت هولوکاست را به رسمیت می‌شناسد و بخشی از دولت وحدت ملی است که اکنون سقوط کرده است.
همانطور که هارل می گوید: «به نظر می رسد پیام آن بیلبود به حامیان لیکود، صهیونیسم مذهبی و احزاب افراطی ارتدوکس اصابت کرده‌است. به احتمال زیاد این پیام همچنین به نتانیاهو کمک کرد تا در انتخابات روز سه‌شنبه پیروز شود. هارل نوشت، از جمله عوامل مهم «نفرت از اعراب و تمایل به دور نگه داشتن آنها از قدرت» بود.
اما نتانیاهو همچنین از این واقعیت نیز کمک گرفت: در حالی که راست و راست افراطی از ترس و بی اعتمادی فزاینده نسبت به اعراب -چه شهروندان عرب اسرائیلی و چه فلسطینیان در کرانه باختری - به شدت انرژی گرفته بودند، اما مخالفان میانه رو و چپ میانه آنها هیچ انسجام یا پیام متقابل الهام‌بخشی نداشتند.
همانطور که بارنیا به من گفت: «اسرائیل از وسط نصف نشده‌است». اینطور نیست که 50 درصد طرفدار نتانیاهو و 50 درصد دیگر با پیام و استراتژی متحد مخالف او هستند. نه! اسرائیل بین 50 درصد طرفدار نتانیاهو و 50 درصد طرفدار ائتلاف نتانیاهو تقسیم شده است! اما این تنها چیزی است که آنها می توانند روی آن توافق کنند. این توافق خود را در انتخابات نشان داد اما کافی نیست.
چرا همه اینها اینقدر خطرناک است؟ موشه هالبرتال، فیلسوف یهودی دانشگاه عبری، آن را به خوبی درک کرده است: برای چندین دهه، اعضای راست اسرائیل، که اکثریت قریب به اتفاق آنها «بازهای امنیتی» بودند، بر این باور بودند که فلسطینی ها هرگز یک کشور یهودی را در کنار خود نپذیرفته و نخواهند پذیرفت. بنابراین اسرائیل باید از هر ابزار نظامی لازم برای محافظت از خود در برابر آنها استفاده می کرد.
اما هالبرتال توضیح داد جنگ‌طلبی اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها «اکنون در حال تبدیل شدن به موضوعی جدید و فراتر از ناسیونالیسم فرا ملی عمومی است» که نه تنها هر تصوری از کشور فلسطین را رد می‌کند، بلکه اعراب اسرائیلی که حدود 21 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند به عنوان تروریست بالقوه می‌نگرد. تقریباً 20 درصد از پزشکان، حدود 25 درصد از پرستاران و تقریباً نیمی از داروسازان!
هالبرتال گفت: «آنچه که ما می‌بینیم، تغییر در راست‌گرایان از هویت سیاسی مبتنی بر تمرکز بر «دشمن بیرونی» - فلسطینی‌ها - به «دشمن درونی» - اعراب اسرائیل -است.
ائتلاف نتانیاهو همچنین به نهادهای مستقل که زیربنای دموکراسی اسرائیل و مسئول حمایت از حقوق اقلیت‌ها هستند، حمله کرده‌است. یعنی نظام دادگاه بدوی، رسانه‌ها و مهم‌تر از همه، دادگاه عالی، که نتانیاهو و متحدانش می‌خواهند تحت کنترل سیاسی جناح راست قرار بگیرد. دقیقا همان نهادهایی که از حقوق اقلیت‌ها حمایت نخواهند کرد.
او گفت در عین حال، این انتخابات نه تنها مبارزه‌ای برای آینده اسرائیل است، بلکه «درباره آینده یهودیت در اسرائیل نیز هست. تورات ، حامی برابری همه افراد است. همه اسرائیلی‌ها به حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارند، زیرا ما به‌عنوان یهودی، می‌دانیم اقلیت بودن یعنی چه!». هالبرتال افزود: «این یک اخلاق عمیق یهودی است و اکنون از درون خود اسرائیل به چالش کشیده شده است. اما، وقتی هر روز این تهدیدات امنیتی درونی را در خیابان می‌بینید، شرایط برای استقرار این ایدئولوژهای‌های زشت، فراهم‌تر می‌شود.»
این رویداد تاثیر عمیقی بر روابط آمریکا و اسرائیل نیز خواهد داشت. تنها به حرف من بسنده نکنید. در 1 اکتبر، اکسیوس به نقل از منابعی خبر داد که باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که رهبری کمیته روابط خارجی را بر عهده دارد، در جریان سفر به اسرائیل در ماه سپتامبر به نتانیاهو هشدار داد که اگر او پس از انتخابات اول نوامبر دولتی تشکیل دهد که شامل افراط گرایان راست باشد، این موضوع می‌تواند به طور جدی حمایت دو حزبی در واشنگتن را از بین ببرد.
این اتفاق اکنون در حال وقوع است.
من نزدیک به 40 سال است که از اسرائیل برای این روزنامه گزارش می‌دهم و اغلب با دوست عزیزم ناهوم بارنیا، یکی از محترم‌ترین، هوشیارترین، متعادل‌ترین و دقیق‌ترین روزنامه‌نگاران سفر می‌کردم. او دقایقی پیش پشت تلفن به من گفت که «ما اکنون با نوع دیگری از اسرائیل مواجهیم و در حال وارد شدن به یک تونل تاریک هستیم.»

منبع توماس فریدمن/ روزنامه نیویوک‌تایمز

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار