۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
ترکیه باز هم ایران را دور زد؟

تجارت بین مسکو و آنکارا به سرعت در حال گسترش است و حجم کالاهای صادر شده به روسیه در ماه سپتامبر به رکورد ماهانه ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است.

 بر اساس گزارش روزنامه تجاری RBC، به نقل از داده‌های موسسه آمار ترکیه، این میزان ۲.۳ برابر بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ است که صادرات ترکیه به روسیه بالغ بر ۵۰۴ میلیون دلار بود. داده‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، ترکیه در میان کشورهای عرضه کننده کالا به روسیه، بالاتر از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، لهستان و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت. اما تابستان امسال در بین پنج صادرکننده برتر قرار گرفته بود.

به گزارش RBC، جهش صادرات ترکیه به روسیه آن را همتراز با آلمان قرار داده است. در طی ماه‌های مه تا آگوست یورواستات دریافت که صادرات آلمان به روسیه به طور متوسط ​​حدود ۱.۲ میلیارد دلار در ماه و ۱.۱۴ میلیارد دلار در ماه سپتامبر بوده است که اندکی کمتر از ترکیه است.

با این حال، در این گزارش آمده است، اگر ترکیه برلین را پشت سر بگذارد، پس از چین و بلاروس، سومین صادرکننده بزرگ کالا به روسیه خواهد شد.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه در ماه جاری اعلام کرد که انتظار دارد تجارت دوجانبه با ترکیه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ میلیارد دلار باشد. در اوایل سال جاری، مسکو و آنکارا نقشه راه همکاری اقتصادی را امضا کردند که بر اساس آن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

 دو کشور همچنین توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارز تسویه حساب معرفی کنند، از جمله استفاده از آن برای پرداخت برای تامین گاز طبیعی روسیه.


منبع: گزارش ایلنا از راشاتودی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام بیک IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    تفاوت اقتصاد ایران با ترکیه از زمین تا اسمان است؟تاوقتی ملاحظات ...............بر روابط اقتصادی وتجاری ایران حاکم است ؟وضع ما از این هم بدتر خواهد ؟با این اوضاع واحوال سیاسی اگر روزانه 50 میلیون دلار سرمایه از کشور خارج شده باشد جساب کنید طی این 50 روز چقدر سرمایه از کشور خارج شده است.....تمام
  • حبیب ولی الهی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    سیاستمدار واقعی یعنی اردوغان از اون ور داره به اوکراین پهپاد و تجهیزات جنگی میفروشد .از این طرف به روسیه صادرات یکصد میلیارد دلاری در سال به روسیه میفرستد .این وسط هیچ کس هم کاری به کارش ندارن و اعتراض هم نمیکنمد
  • mohammad IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    ما ایرانی ها هم همچنان نظاره گر پیشرفت کشورهای دیگه ودر فقر دست و پا میزنیم و منتظر برجام
  • حسنی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    هیچ کشوری به اندازه ترکیه چراغ خاموش بمملکت ایران خسارات وارد نکرده با تبلیغات فریبنده تمام ثروت و پول این مملکت را ایرانی ها بردندخانه خرید کردنددر مناسبات سیاسی وحسن همجواری بسیار ناجوانمردانه به منافع ایران خسارت وارد کرده تمام خواسته های اجتماعی جوانان ایران نشئات گرفته ازتفکر لائیک ترکیه است .
  • علی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    کجایند دلسوزان وطن
  • مهران IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    اگر روسها همه میحتاج خود را بخواهد ازایران تهیه کند ما مردم ایران دیگه یک قرض نان هم گیرمان نمیاید
  • مهدی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    خب ما چیزی برای صادرات نداریم نهایتا فرش و زعفران باقیه چیزها برای خودمونم کمه
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    عرضه داشتی تو هم تجارتتو بیشتر میکردی..
  • خلیل میثمی راد IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    قوانین دست پاگیرکارمندان بی حال بیخیال درادارات دولتی عاملین بدبختی این کشوراند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها