۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
نگران بحرانی شدن شرایط صندوق‌ها باشیم؟

در بخش اول برنامه زنگ پایان شنبه، جلال روحی کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر کلیت بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: نقشه بازار سرمایه امروز یکدست سبز بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان روز جاری معاملاتی رشد قابل توجه ۳.۴۹ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۳۲۸ میلیون واحدی توقف کرد. میزان رشدی که شاخص کل بورس به خود دید در ۱.۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۴۱۹۳ میلیارد تومان رسید و از این میان شاهد ورود پول ۳۱۸ میلیارد تومانی توسط کدهای حقیقی به کلیت بازار سهام بودیم. نکته نگران کننده این است که از صندوق‌های درآمد ثابت امروز بیش از ۱۲۴۰ میلیارد تومان خروج پول رخ داد که در تاریخ بازار سرمایه ایران بی‌سابقه است.
در بخش اول برنامه زنگ پایان شنبه، جلال روحی کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر کلیت بازار سهام پرداخت. وی در رابطه با روند صعودی فعلی بورس گفت: روند صعودی امروز بازار سهام به دلیل افزایش قیمت کامودیتی‌ها به واسطه سیاست‌های چین در رفع محدودبت‌های کرونایی که بارقه های امید را به بازارهای جهانی تاباند و سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد بوده است البته تمهیداتی که صندوق‌های توسعه و تثبیت برای حمایت از بازار در نظر گرفته‌اند بی‌تاثیر نبوده است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه مولفه‌های اقتصاد کلان بازپس گیری قله‌های قبلی در بورس دور از انتظار است هرچند که تجربه‌ها حاکی از جبران عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی با یک وقفه زمانی است اما باتوجه به ابهامات سیاسی و اقتصادی در سطح کلان پیش‌بینی یک صعود شارپی برای بازار سرمایه دور از انتظار است و به سرمایه‌گذاران با یک روز مثبت نباید خوشبینانه و هیجانی رفتار کنند.
روحی در رابطه در رابطه با خروج پول بی‌سابقه از صندوق‌های درآمد ثابت و بحران این صندوق ها و اقدامات حمایتی که در حال تصمیم‌گیری است، توضیحاتی ارائه دادند . او افزود: خوشبختانه در زمینه بحران صندوق‌ها اقدامات مناسبی صورت گرفته است. سیاست‌گذاران اقتصادی مصمم به تحولات مثبت در نرخ گذاری دستوری هستند و در راستای افزایش نقش بازار در نظام عرضه و تقاضا قدم برمی‌دارند؛ همچنین یکی دیگر از مواردی که مورد تاکید سیاست‌گذاران برای حمایت از بازار و عبور از روند رکودی است، کنترل نرخ بهره بدون ریسک و در نظر گرفتن نقش بورس در بودجه سال ۱۴۰۲ است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار