۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
یارانه نقدی بهتر است یا کوپن؟

به گفته یک کارشناس اقتصادی، اگر دولت میان یارانه نقدی و کالابرگ بخواهد گزینه‌ای را انتخاب کند، کالابرگ قابل‌قبول‌تر است چون این‌چنین حمایت دولتی هدفمندتر به دست اقشار مورد هدف خواهد رسید.

 ایمنا: عبدالمجید شیخی اظهار می‌کند: پیاده‌سازی طرح توزیع فیش خرید کالای اساسی در دهه ۶۰ راهکار خوبی بود که توانست تا حدودی زیاد از اقشار ضعیف حمایت کند و تنظیم بازار را به دنبال داشت، به‌طوری‌که عده‌ای با همین حداقل درآمد می‌توانستند معیشت خود را تأمین کنند.

وی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی شاید به نظر آید که وضعیت ما مثل دهه ۶۰ نباشد ولی این طرح می‌تواند در همین زمان، همراه با حمایت‌های نقدی دولت، برقرار شود.

این کارشناس یادآور می‌شود: همان‌گونه‌که برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی هم به این نتیجه رسیده‌اند که با مدیریت تنظیم بازار دولتی اقتصاد را اداره کنند چون شرایط برای آن‌ها هم نابسامان شده است.

شیخی اضافه می‌کند: موضوع قابل توجه اینکه آستانه تحمل اروپاییان در برابر سختی‌های معیشتی پایین است اما ایرانیان باتحمل هشت سال سخت و استقامت مردم نشان دادند که آستانه تحمل بالایی برخوردار هستند.

وی تصریح می‌کند: با وجود تورم دورقمی لازم است دولت حمایت‌هایی را از همه اقشار جامعه انجام دهد. حمایت نقدی و غیرنقدی مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار یکدیگر باشند. چون این حمایت‌ها قدرت مانور دولت را در تأمین اجتماعی اقشار بالا می‌برد.

این کارشناس در رابطه با اجرای طرح کالابرگ می‌گوید: اجرای کالابرگ راهکار خوبی است. چون دولت می‌تواند در زمان‌هایی که امکان حمایت نقدی از یکسری اقشار وجود ندارد، از طریق حمایت کالایی با توزیع کالابرگ آن را تأمین کند.

شیخی در رابطه با حمایت‌های نقدی دولت از برخی اقشار اضافه می‌کند: کارمندان و بازنشستگان دولت که با اقداماتی چون افزایش دستمزد از سوی دولت حمایت می‌شوند بهتر است در کنار آن، حمایت کالایی هم انجام گیرد و همه اقشار جامعه اعم از حقوق‌بگیر و غیرحقوق‌بگیر از سوی دولت حمایت شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: چه‌بسا این تدبیر، تأثیرات مثبتی را بر کاهش فشار تقاضا و کاهش فاصله قیمت‌های واقعی و غیرواقعی خواهد داشت، علاوه بر اینکه افراد به‌طور مستقیم از این طرح بهره‌مند می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: همچنین در بازار کالاهایی که به‌صورت کالابرگ توزیع می‌شود، گشایش حاصل می‌شود و برای همه دهک‌ها، اثرات تضعیف قیمت کالا را در بازار به دنبال خواهد داشت. به عبارتی تأثیر آن برای همه مردم خواهد بود.

به گفته شیخی، اگر دولت میان یارانه نقدی و کالابرگ بخواهد گزینه‌ای را انتخاب کند، کالابرگ قابل‌قبول‌تر است چون این‌چنین حمایت دولتی هدفمندتر به دست اقشار مورد هدف خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: افرادی هم که کالابرگ را روش نادرستی می‌دانند، خود بر نظریه ارتباط مکانیکی بین حجم نقدینگی و نرخ تورم معتقد هستند. بر این اساس وقتی دولت پول بیشتری را توزیع می‌کند تورم بالاتر می‌رود و به ضرر همگی خواهد بود، اما اگر کالابرگ توزیع شود فشار تورمی را نخواهیم داشت.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: با وجودآنکه از دیدگاه اقتصاد اسلامی نظریه ارتباط بین تورم و نقدینگی مردود است، اما بازهم طبق هر دو نظریه حجم نقدینگی مشوق و ابزاری برای افزایش انتظارات تورمی است که گویای ترجیح کالا برگ نسبت به یارانه نقدی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    یارانه نقدی بهتره کارشناس اقتصادی که گفته کپن احتمالا مدرک خود را هم کپنی گرفته نمیدونه وضعیت ما مردم به چه صورته
  • ارسلان موسوی زاده IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    یارانه نقدی بهتر است خیلی

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها