۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
تعدیل بزرگ در علی بابا

علی بابا اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به ماه جولای، ۹ هزار و ۲۴۹ نفر از کارکنان خود را اخراج  کرده است.

فردای اقتصاد: علی بابا اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به ماه جولای ۹ هزار و ۲۴۹ نفر از کارکنان خود را اخراج  کرده است. شرکت علی‌بابا که در هانگژو چین مستقر است و در حال حاضر ۲۴۵ هزار کارمند دارد. این شرکت در فصل مالی قبلی هم از تعدیل ۴ هزار و ۳۷۵ کارمند خود خبر داده بود. به عبارتی این شرکت از ابتدای سال میلادی جاری بیش از ۱۳ هزار نفر از نیروهای خود را کاهش داده است. این موضوع نشانگر اقدامات گسترده و عزم بالای این غول فناوری برای مهار هزینه‌ها در شرایط تورمی فعلی است.

به گزارش فایننشال تایمز، علی‌بابا با مدیریت جک ما به خوبی توانست از بحران کرونا و سیاست سختگیرانه کویید صفر در چین عبور کند، اما در زمانی که صحبت از خروج جک ما از این شرکت به گوش می‌رسد و براساس گزارش سه ماهه اخیر این شرکت برای اولین بار از زمان ورود به  بورس نیویورک در سال ۲۰۱۴، درآمدهایش کاهش یافت.  

البته میزان افت درآمدهای این شرکت محسوس نیست و حدودا کمتر از یک درصد کاهش داشته است.

دانیل ژانگ، مدیر اجرایی علی‌بابا، با اشاره به فضای اقتصادی  کنونی گفت که علی‌بابا نمی‌تواند اوج‌گیری مجدد کووید یا سیاست‌های پکن را کنترل کند ولی کاری که در این لحظه می‌توانیم انجام دهیم تمرکز بر بهبود وضعیت خودمان است. البته علی‌بابا با انبوهی از چالش‌ها مواجه است که باعث شده است قیمت سهام آن به سطوحی نزدیک به جایی که اولین بار در نیویورک در سال ۲۰۱۴ معامله شد، سقوط کند.

سیاست شرکت‌ها در مواجهه با رکود

علی‌بابا در اتخاذ این سبک استراتژی در راستای کاهش هزینه‌ها تنها نیست؛ و شرکت‌های آمریکایی همچون  Apple، Alphabet (شرکت مادر گوگل)، Meta (شرکت مادر فیسبوک)، Robinhood، نتفلیکس و آمازون در جذب نیروهای انسانی خود تجدید نظر کرده‌اند. شرکت SoftBank هم که در روزهای اخیر به دلیل گزارش فصلی ناامیدکننده‌اش خبرساز شده است و از جمله شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهان محسوب می‌شود، اعلام کرده است که قصد دارد اقدامات و استراتژی جدیدی را پیش گیرد که تعداد کارکنان این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. لازم به ذکر است که سافت بانک، بزرگترین سهام‌دار علی‌بابا است. بنظر می‌رسد که سایه رکود بر شرکت‌ها سایه افکنده و شرکت‌ها خود را برای مواجه با این موضوع آماده می‌کنند.  

بیشتر بخوانید: روزهای تاریک غول سرمایه‌گذاری استارتاپی

چرا علی‌بابا ارزشمندترین شرکت چین نیست؟

پس از اینکه پکن سیاست‌های خود مبنی بر تحت فشار قرار دادن شرکت‌های خصوصی را آغاز کرد، علی‌بابا ارزش بازار خود را از دست داد و نتوانست لقب بزرگترین شرکت چینی را حفظ کند.

فشارها به علی بابا و به خصوص جک ما بنیانگذار این شرکت تا به آنجا ادامه یافته که هفته گذشته اعلام شد این کارآفرین چینی قصد دارد سهام خود در شرکت  Ant Group  (هلدینگ  صاحب علی بابا) را بفروشد. پیش از این فشارهای دولتی باعث محدودیت‌های زیادی علیه این هلدینگ شده بود و حتی برای مدت زمانی از ناپدید شدن جک ما اخباری منتشر شد. همه این موارد باعث شد علی بابا که روزی رقیب بزرگ آمازون به شمار می‌رفت حالا ضعیف‌ و ضعیف‌تر به نظر برسد.

در خارج از کشور، ایالات متحده علی‌بابا را به فهرست رو به رشد شرکت‌هایی اضافه کرد که به دلیل امتناع پکن از اجازه مقامات آمریکایی به بررسی کار حسابرسان خود، از بورس‌های آمریکا حذف شدند. این شرکت به دنبال یک فهرست اولیه در هنگ کنگ است که به آن امکان می دهد تا از سرمایه گذاران اصلی بیشتری استفاده کند و در عین حال وضعیت خود را در بورس اوراق بهادار نیویورک حفظ کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار