۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
اسکله‌های ۷ و ۸ بندر پارسیان به بهره برداری رسید

اسکله‌های ۷ و ۸ واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان با اعتباری بالغ بر۳۰ میلیون یورو بصورت ویدیو کنفرانسی با دستور معاون اول رییس‌جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از  روابط عمومی علی اصغر علامه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در مراسم افتتاحیه اسکله های ۷ و ۸ گفت: این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک، یکی از بنادر مهم تخصصی ایران به لحاظ  قرار گرفتن صنایع انرژی بر اعم از فولاد و پتروشیمی است.

به گفته وی، منطقه ویژه‌ پارسیان با وسعت ۱۰هزار هکتار و در اختیار داشتن یکی از بزرگترین بنادر کشور و متصل به آب‌های آزاد جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، منطقه ای که می‌تواند در سال تولید، اشتغال و دانش بنیان میزبان شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ی پتروشیمی و فولاد و صنایع پایین دست در جهت جلوگیری از خام فروشی و تحقق اهداف مدنظر باشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ با حمایت وزارت صمت و سازمان ایمیدرو، در همه‌ حوزه‌ها اعم از زیرساخت، سرمایه‌گذاری و صادرات رشد ۴۰۰ درصدی را رقم زدیم.

 وی خاطرنشان کرد: منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی پارسیان بطور قطع جزو بنادر تاثیر گذار و نقش آفرین در اقتصاد کشور خواهد بود.

علامه ادامه داد:  در حال حاضردو پست اسکله به ارزش بیش از ۳۰ میلیون یورو به بهره‌برداری رسید  که می‌تواند در اقتصاد دریا در کنار سایر حوزه‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

وی افز. د : ظرفیت دو پست اسکله سه میلیون تن در سال است که می‌تواند به صادرات غیر نفتی و در شرایط کنونی کمک بسزایی کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در تشریح مشخصات اسکله های ۷ و ۸ عنوان کرد: طول این اسکله ها ۵۱۰ متر و پس کرانه‌ آن ۲۸ هکتار است که ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند و در کنار اشتغال غیرمستقیم این بندر می‌تواند اقتصاد دریا را متحول کند و سهم ایران از اقتصاد دریایی را افزایش دهد.

علامه خاطر نشان کرد: بندر پارسیان تنها بندر تمام ایرانی است که همه مراحل آن، از طراحی تا مهندسی، از ساخت تا نصب و تامین مالی آن صد در صد ایرانی بوده و در حوزه‌ ساخت بندر امروز بی‌نیاز از دیگر کشورها است.

به گفته وی،  همچنین امروز یکی از پروژه‌های بزرگ تولید متانول کشور در فاز اول ۳۵۰ میلیون دلار انجام خواهد شد و در فاز دوم زنجیره‌ آن تکمیل و پروپیلن و پلی پروپیلن تولید خواهد شد.

عملیات اجرایی  مجتمع تولید متانول از گاز طبیعی با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیون یورو در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آغاز شد.

اسکله های شماره ۷ و ۸ منطقه ویژه پارسیان با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو در راستای اجرای ماموریت های توسعه ای ایمیدرو امروز به بهره برداری رسید.  ظرفیت تخلیه و بارگیری این اسکله ها به ۳ میلیون تُن و میزان اشتغالزایی مستقیم در این دو پست اسکله ۱۰۰ نفر است.

بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بزرگترین بندر تخصصی کشور و دومین بندر بعد از بندر شهید رجایی به حساب می آید. این بندر به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و این بندر صد در صد بومی و با اتکا به توان و دانش داخلی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

بهره برداری از ۱۹ پست اسکله و رسیدن ظرفیت این بندر به ۴۰ میلیون تن می تواند نقش محوری در صادرات و واردات کالاهای نفتی، پتروشیمی، صنعتی و معدنی داشته باشد.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است و همجواری با پارس جنوبی، صنایع پتروشیمی در عسلویه و پالایشگاه های نفتی در استان فارس از مزیت های منحصر به فرد بندر پارسیان بوده و از این منطقه بدلیل داشتن ظرفیت های بی نظیر به عنوان بهشت سرمایه گذاران یاد می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار