۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چقدر سود داد؟

شرکت پالایش نفت تبریز به عنوان گران‌ترین سهم پالایشی بازار، در فصل تابستان با عملکردی متفاوت نسبت به سه ماه نخست سال، با کاهش ۵۶ درصدی سودآوری مواجه شد.

فردای اقتصاد: با انتشار کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در دومین فصل سال، پالایش نفت تبریز با کاهش ۵۶ درصدی در EPS فصل تابستان ۱۴۰۱ مواجه شد و به ازای هر سهم ۵۷ تومان سود به ارمغان آورد. گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی در حال روانه شدن به سامانه کدال است. در روز‍‌های اخیر با انتشار گزارش‌ شرکت‌های پالایشی همچون «شپنا»، «شتران»، «شراز»، «شاوان» و «شبریز» مشاهده شد که همزمان با کاهش کرک اسپرد بنزین به کمتر از ۱۰ درصد و کرک اسپرد گازوئیل به ۳۰درصد، سود این شرکت‌ها نیز نسبت به فصل بهار فروکش کرد؛ پالایش نفت تبریز نیز به مانند پالایشی‌های دیگر با افت سودآوری در فصل تابستان روبرو شد. پس از افزایش قیمت نفت و سطوح کم‌سابقه کرک اسپرد بنزین و گازوئیل، بهاری رویایی برای پالایشی‌ها رقم خورد؛ اما در فصل تابستان داستان متفاوتی برای این شرکت‌ها رقم خورد و با عنایت به کاهش بیش از ۲۰ دلاری کرک اسپرد بنزین و ۸ دلاری کرک گازوئیل، روند سودآوری پالایشگاه‌ها با توجه به تنوع سبد محصولات این شرکت‌ها در فصل گرم سال متفاوت بود.

گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
عملکرد پالایشگاه‌های بورسی در نیمه نخست ۱۴۰۱

پالایش نفت تبریز به مانند سایر پالایشی ها بهار سبزی را با بازدهی ۵۹ درصدی در قیمت سهم و تحقق سود ۱۲۹ تومانی پشت سر گذاشت. این بازدهی و سودآوری بالا عمدتا به دلیل افزایش کرک محصولات این شرکت به سطوح کم‌سابقه سال‌های اخیر و افزایش نرخ دلار نیما با وجود کاهش ۲۷ درصدی فروش شرکت رقم خورد؛ چرا که در خردادماه، کرک گازوئیل که بیشترین سهم از سبد فروش محصولات اصلی این بنگاه را به خود اختصاص داده بود به بالاترین میزان یعنی ۴۷ دلار رسید. فصل تابستان اما در مجموع برای پالایشی‌ها متفاوت‌تر از بهار بود. در این فصل با وجود افزایش درآمد پالایشی‌ها، سودآوری و بازدهی این بنگاه‌ها در کنار کرک اسپرد محصولاتشان نزولی بود. سهام شرکت پالایش نفت تبریز در این فصل با افت بیش از ۳۱ درصدی از محدوده یک هزار و ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۳۰۰ تومان بازگشت. این شرکت در تابستان ۱۴۰۱ با کاهش ۵۷ درصدی در سودآوری فصل بهار، به ازای هر سهم ۵۶.۱ تومان سود ساخت. «شبریز» در نیمسال ۱۴۰۱ با مجموع سود ۱۸۵.۷ تومانی، ۸۳ درصد سود سال گذشته خود را محقق کند.

گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
تاریخچه قیمتی سهام پالایش نفت تبریز

عملکرد تولید و فروش شبریز

پالایش نفت تبریز در تابستان سال جاری با فروش ۲۹ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومانی، ۷۷ درصد درآمدهای سال گذشته خود محقق کرد. با وجود کاهش قابل توجه کرک و نرخ محصولات شرکت در این فصل، به طور میانگین عملکرد قابل قبولی در نیمسال برای سهامداران این پالایشگاه رقم خورد. با این وجود فروش شرکت در فصل تابستان سال جاری به بالاترین سطح دوسال اخیر رسید تا درآمدهای شرکت نیز نسبت به فصل بهار افزایش یابد.

گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
درآمدزایی و فروش پالایش نفت تبریز

بررسی سبد فروش محصول شبریز

پالایش نفت تبریز در فصل بهار  همزمان با افزایش کرک گازوئیل به بالاترین سطوح محصولات پالایشی، بیشترین سهم فروش محصولات خود را به گازوئیل و کمترین سهم فروش محصولاتش را به نفت کوره ای اختصاص داد که همواره از کرک منفی برخوردار است. فصل تابستان اما کمی متفاوت بود و شرکت در این فصل با افزایش نفت کوره مواجه شد تا اثر افزایش فروش بنزین و گازوئیل در حاشیه سود خالص شرکت مشاهده نشود تا حاشیه سود خالص شبریز به سطوح کمتر از پاییز و زمستان سال گذشته باز گردد. اثر افزایش قابل توجه فروش نفت کوره شرکت را می‌توان در کاهش ۵۷ درصدی سود خالص «شبریز» مشاهده کرد.

گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
روند سودآوری پالایش نفت تبریز
گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
وضعیت فروش محصولات پالایش نفت تبریز

برای پیش‌نگری وضعیت فروش شرکت در ۶ ماهه دوم سال جاری می‌توان نگاهی به موجودی انبار محصولات اصلی پالایش نفت تبریز داشت. اولین نکته‌ مثبت که در آمار موجودی انبار این بنگاه دیده می‌شود کاهش قابل توجه نفت کوره و افزایش محسوس گازوئیل است که این موضوع به دلیل کرک بالاتر گازوئیل برای فصل آینده شرکت حائز اهمیت خواهد بود.

گرانترین نماد پالایشی در نیمسال ۱۴۰۱ چه کرد؟
موجودی انبار پالایش نفت تبریز

پالایش نفت تبریز در فصل تابستان نسبت به سایر پالایشی‌ها با کاهش بیشتری در EPS مواجه شد؛ اما در موجودی انبار خود وضعیت نسبتا مناسب‌تری در مقایسه با سایر پالایشگاه‌ها از خود نشان می‌دهد؛ همین موضوع سبب شده است تا سهامداران این بنگاه برای سه ماهه بعدی در پاییز این امید را داشته باشند که شرکت بتواند سود سال گذشته خود را محقق کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار