۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
دیجی‌کالا: هیچ سهمی به شرکت‌های دولتی و حاکمیتی نداده‌ایم

روز گذشته در فضای مجازی حملاتی برای تحریم دیجی کالا و ساختار حاکمیت شرکتی این مجموعه انجام شد. پیرو این موضوع دیجی کالا ساختار سهام‌داری و حاکمیت شرکتی خود را منتشر کرد.

فردای اقتصاد - روز گذشته در فضای مجازی حملاتی برای تحریم دیجی کالا و ساختار حاکمیت شرکتی این مجموعه انجام شد و تعداد زیادی توییت با نسبت دادن این شرکت به نهادهای حاکمیتی خواستار تحریم آن شدند. پیرو این موضوع دیجی کالا ساختار سهام‌داری و حاکمیت شرکتی خود را  منتشر کرد. همچنین حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا نیز در یک توییت گفت حتی یک سهم هم به شرکتهای دولتی و حاکمیتی عرضه نشده و این شرکت تماما خصوصی است. 

محمدی در توییتر نوشت: دیجی‌کالا هیچ سهام‌دار حاکمیتی نداره و کاملا خصوصی‌ست. ما حتی یک سهم به هیچ نهاد دولتی و حکومتی مستقیم یا غیرمستقیم واگذار نکردیم. در تمام این سال‌ها همواره روی پای خودمون ایستادیم، شاید برای همینه که همزمان از هر دو گروه تندروی ارزشی و برانداز ضربه می‌خوریم!

واکنش دیجیکالا به تحریم این شرکت از سوی مردم
واکنش دیجیکالا به تحریم این شرکت از سوی مردم

حمید محمدی همچنین ساختار سهامداری این شرکت را برای مشخص شدن سهامداران منتشر کرد. 

با این توضیح، ساختار سهام‌داری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا به‌عنوان مالک صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) اکنون به این ترتیب است:

۳۳.۲ درصد از سهام دیجی‌کالا متعلق به بنیان‌گذاران این مجموعه، حمید محمدی و سعید محمدی است.

صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو) ۳۲.۶۷ درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارد.

میزان سهام شرکت سرآوا پارس در دیجی‌کالا ۲۵.۶۴ درصد است.

مدیران و کارکنان کلیدی دیجی‌کالا ۴.۶۴ درصد از سهام دیجی‌کالا را در قالب برنامه سهام تشویقی (به‌طور مستقیم و غیر مستقیم) در اختیار دارند.

و ۴.۱۱ درصد از سهام دیجی‌کالا به سایر شرکت‌های سهام‌دار ذکر شده تعلق دارد.

https://about.digikala.com/wp-content/uploads/2022/11/desktop.jpg

جزییات سرمایه‌گذاریی در دیجی‌کالا 

بر اساس آنچه در سایت دیجی کالا آمده دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) در سال ۱۳۸۵ در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود و به‌عنوان پلتفرم خرده فروشی آنلاین، با سرمایه بسیار محدود بنیان‌گذاران حمید محمدی و سعید محمدی، شروع به کار کرد. این شرکت به مدت ۶ سال، رشدهای چند صد درصدی را به صورت بوت استرپ (bootstrap) یعنی بدون جذب سرمایه تجربه کرد.

با توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا و لزوم جذب سرمایه، اولین مرحله سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۱ از طریق شرکت سرآوا پارس انجام شد. سرآوا یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی است که در کنار سرمایه‌گذاران داخلی دیگر، کارآفرینان جوان ایرانی را برای خلق ارزشی منحصر به فرد در راستای تحقق آرزوهایشان حمایت می‌کند.

پس از گذشت ۱۰ سال از شروع به کار دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه)، دومین مرحله جذب سرمایه در سال ۱۳۹۵ از سوی صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی IIIC صورت گرفت. شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (International Internet Investment Coöperatief U.A.-IIIC)  یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری و متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذار اروپایی است که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. این سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بود که اولین جذب سرمایه خارجی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) محسوب می‌شود. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ «مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» انجام شد. از آنجایی که دیجی‌کالا رشد خود را مدیون همکاران خود می‌داند این مجموعه بخشی از سهام خود را در قالب برنامه سهام تشویقی (ESOP) به مدیران و کارکنان کلیدی خود اختصاص داده است.

در سال ۱۴۰۰ و با شروع فعالیت رسمی گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا مالکیت صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) و ساختار سهام‌داری آن به این شرکت منتقل شد.

سایر شرکت‌های سهام‌دار گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا، شامل شرکت‌های لیلیان مد تجارت، بازار آتی آرا، پامگرانت اینوستمنت ای-بی (Pomegranate Investment AB)، کیا آسا تجارت توس و پارس گستر دینا هستند.

سال گذشته نیز برخی گزارش‌ها دیجی‌کالا را متعلق به سرمایه‌داران روس دانسته بودند که در آن زمان نیز مدیرعامل دیجی‌کالا آن را تکذیب کرده بود. 

لازم به ذکر است که تحریم دیجی‌کالا با حملات برخی رسانه‌ها به استارتاپ‌هایی چون دیجی‌کالا، فلایتیو، کافه‌بازار، آپارات  و ... همزمان شده است. 

دیجی‌کالا: هیچ سهمی به شرکت‌های دولتی و حاکمیتی نداده‌ایم

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار