۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
تاثیر عجیب فیلترینگ در رکود صنایع و تعدیل نیروها

شرح حال صنایع منتخب در مهرماه ۱۴۰۱حاکی از این است که نیمی از صنایع در وضعیت رکودی قرار گرفته‌اند. ریشه این موضوع در نظرسنجی جدید از مدیران خرید مشخص شده است.

فردای‌اقتصاد: ارزیابی مدیران خرید نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل قطعی و اختلال اینترنت در وهله اول با کاهش فروش و عدم توزیع کالا و در وهله دوم با کاهش صادرات مواجه شده‌اند. این مشکل روند فعالیت کسب‌وکارها را که در ماه‌های گذشته نیز با چالش‌های دیگر روبه‌رو بودند، بیشتر به سوی رکود سوق داده است.

در اولین ماه پاییز، علاوه بر فیلترینگ، کمبود شدید نقدینگی، چندنرخی بودن قیمت ارز و عدم ثبات نرخ ارز، شرکت‌ها را در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو کرده است؛ این موضوع در نیمی از صنایع منتخب گزارش شده است.

گزارش شاخص مدیران خرید مهرماه نشان می‌دهد که «صنایع نساجی»، «صنایع کانی غیرفلزی»، «صنایع غذایی»، «صنایع شیمیایی»، «پوشاک و چرم» و «سایر صنایع» در وضعیت رکودی است. نگاهی به شاخص‌های اصلی شامخ نشان می‌دهد که به غیر از چهار صنعت (صنایع لاستیک و پلاستیک، صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، صنایع فلزی، وسایل نقلیه و قطعات وابسته)، در مابقی صنایع منتخب، میزان سفارشات جدید در مهرماه نسبت به ماه ماقبل آن با کاهش روبه‌رو شده است.

از احتیاط برای استخدام تا تعدیل نیرو

تعدد چالش‌های کسب‌وکارها باعث شده که در زمینه میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی نیز صنایع با احتیاط رفتار کنند. نظرسنجی انجام شده از مدیران خرید نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌ها به دلیل کاهش تقاضای مشتریان، همچنین کاهش قدرت خرید، ناچار به تعدیل نیرو شدند. این موضوع در صنایع لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی، چوب، کاغذ و مبلمان، پوشاک و چرم گزارش شده است. در صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، صنایع نساجی، صنایع کانی غیرفلزی، صنایع شیمیایی میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در مهرماه نسبت به ماه ماقبل آن فرقی نکرده است.

نکته دیگری که در گزارش مدیران خرید درج شده اثر محدودیت در شبکه‌های اجتماعی و قطعی اینترنت بر کاهش صادرات است. در این گزارش افت صادرات در نیمی از صنایع منتخب گزارش شده است.

با وجود چالش‌های کسب‌وکارها، انتظارات تولید در آبان‌ماه در اکثر صنایع خوشبینانه است و فعالان صنعتی نسبت به آینده امیدوارند. 

گزارش شامخ مدیران خرید در مهرماه نشان می‌دهد که فعالان «صنایع لاستیک و پلاستیک» بیش از همه از مانع‌تراشی برای صدور مجوزها از سوی گمرک و اداره استاندارد گلایه دارند و در میان صنایع منتخب، فعالان حوزه لاستیک و پلاستیک تنها صنعتی است که نسبت به آینده تولید خوشبین نیست. چالش‌های کسب‌وکار در این حوزه باعث تعدیل نیرو نیز شده است.

فعالان صنایع شیمیایی و صنایع غذایی از قیمت‌های دستوری گلایه دارند؛ به‌طوریکه طبق گزارش مدیران قیمت‌های دستوری تعیین شده برای برخی از تولیدات، کمتر از قیمت تمام شده است. ضعف در اینترنت نیز در فعالیت‌های بخش خدمات تاثیر منفی داشته و در بخش‌هایی مانند حمل و نقل اختلال ایجاد کرده و فرآیند آن را زمانبر کرده است. در مجموع صنایع منتخب بیش از همه از تقاضای پایین مشتریان که ناشی از کاهش قدرت خرید و اتفاقات اخیر کشور است، میزان فروش شرکت‌ها با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است که منجر به افزایش موجودی انبار شده است. به غیر از صنایع لاستیک و پلاستیک و صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، در مابقی صنایع موجودی انبارها در مهرماه نسبت به ماه ماقبل آن روبه افزایش است.

بیشتر بخوانید:

شوک بزرگ به تولید در مهر ماه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار