۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
نشانه های بازگشت ناگهانی مافیای ترکیه 

قدرت مافیا در ترکیه طی حدود سی سال گذشته رو به افول گذاشته بود اما حالا گزارش‌های متعدد نشان می‌دهند که این‌بار آنها با تکیه بیشتر بر موج نابه‌سامانی‌های اقتصادی قدرت دوباره‌ای پیدا کرده‌اند.

به سرکردگان مافیا در ترکیه «بابا» می‌گویند و سرکرده نوچه ها معمولا «کابادایی» خوانده می‌شود. مافیا از اوایل قرن نوزده در ترکیه ایجاد شد. در ابتدا قلدرهای هر محل و نوچه‌هایشان این امتیاز را داشتند که امور محله تحت نظارت آنها بگذرد. در اوایل قرن بیستم این قلدر آزاد بود که طبق خواست خود محله را اداره کند، در عوض او موظف بود به پلیس در مورد جرائم شدید کمک کند. زندان برای آنها مدرسه ای بود که در آنجا قوانین زندگی زیرزمینی را یاد می‌گرفتند، هر چه بیشتر در زندان می‌ماندند، بیشتر مورد احترام قرار می‌گرفتند. بدترین اتفاق برای یک سرکرده مافیا در ترکیه این است که او «مادرا» بشود، یعنی شهرت و قدرت خود را از دست بدهد. سدات پکر، علاء الدین چاکیجی، حسین سارال و هادی اُزجان معروفترین روسای مافیا در سالهای اخیر بوده‌اند. ترابزون و شهرهای شرقی ترکیه، خواستگاه اکثر این افراد است.


قدرت مافیا در ترکیه طی حدود سی سال گذشته رو به افول گذاشته بود اما حالا گزارش های متعدد نشان می‌دهند که این‌بار آنها با تکیه بیشتر بر موج نابه‌سامانی های اقتصادی قدرت دوباره‌ای پیدا کرده‌اند. اینطور که گزارش تازه گاردین می‌گوید احیای مجدد مافیای ترکیه نشان دهنده شکل‌گیری فضای سیاسی- اقتصادی جدیدی است که افشای راوبط اقتصادی اعضای اصلی این گروه با مقامات دولتی از جمله نخست وزیر و رئیس مجلس و وزیر کشور سابق به گمانه زنی ها در مورد شکل جدید فعالیت این شبکه پرنفوذ دامن زده است به عنوان مثال چاکیچی که رسانه های ترکیه او را یکی از مهره های پرنفوذ مافیای این کشور می دانند متهم به ۴۱ فقره قتل سیاسی است از جمله قتل همسر سابقش، سال گذشته به همراه ده‌ها نفر از دیگر رهبران مافیای ترکیه تحت عفو ویروس کرونا از زندان آزاد شد در حالی که این عفو شامل حال زندایان سیاسی در ترکیه نشد و آنها مورد بی توجهی قرار گرفتند. همین نکته باعث شده که بسیاری از تحلیلگران به گمانه زنی در خصوصی میزان نفوذ و متحدان مافیا در دستگاه دولتی ترکیه بپردازند. 


علاءالدین چاکیچی در حالی که در مورد دوستان پرنفوذ خود در شبکه های اجتماعی بزرگ نمایی می کند، تهدید کرده است که انتقام خود را از مخلفان‌اش خواهد گرفت. او همچنین در اینستاگرام عکسی از خود در کنار وزیر کشور سابق و مقامات ارشد ارتش در ماه اکتبر در شهر تفریحی بدروم را منتشرکرده است و سدات پکر کسی که او را به عنوان رئیس مافیای ترکیه می شناسند اخیرا دست به افشاگری های متعدد در مورد روابط برخی چهره ها با مافیای این کشور زده و بسیاری دیگر را تهدید کرده است. این نوع قدرت نمایی مافیا در ترکیه نشان دهنده، تبدیل شدن این مدل از افراد به بت‌های راست افراطی در فضای سیاسی ترکیه است. قدرت مافیای ترکیه به قدری است که کنترل و اداره کازینوها، مراکز فساد، مواد مخدر، تجارت اسلحه، تجارت و (قاچاق) نفت و کشتیرانی، ساختمان سازی‌ و حتی گاه تبادلات کلان موادغذایی را برعهده دارند. چنین پتانسیل اقتصادی بی‌شک سطحی از نفوذ در میان اصحاب قدرت را به تصویر می‌کشد مخصوصا که صحبت از ارتباطات خارجی این گروه با گروه‌های مافیایی در کشورهایی مانند روسیه هم به میان آمده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار