۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
مرغ و گوشت به سفره مردم باز می‌گردد؟

فعالان صنعت دام و طیور معتقدند دخالت دولت در بازار، سرنوشتی برای هر صنعتی رقم خواهد زد که محکوم به شکست است. به اعتقاد آنها، با سیاست دستوری صنایع محکوم به زیان خواهند بود.

فردای اقتصاد: «فردای اقتصاد» در گفت‌وگو با سیدمهرداد چاووشی، رئیس انجمن دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل استان اصفهان، مسائل این صنایع را بررسی کرده است.

این فعال صنعتی، یکی از مشکلات صنعت دامداری و مرغداری در سال‌های اخیر را اختلاف قیمت بین دلار ترجیحی و دلار در بازار آزاد دانست. چاووشی معتقد است که سیاستگذار همزمان با تغییر قیمت ارز در بازار آزاد باید از تثبیت نرخ دلار دولتی خودداری می‌کرد. وی همچنین با اشاره به حذف یکباره دلار ۴۲۰۰تومانی در خرداد ماه امسال و اختلاف قابل توجه آن با بازار آزاد، به مشکلات صنایع دام و طیور برای تامین نهاده‌های دامی اشاره کرد.

به گفته چاووشی، سیاستگذار به تعهدات خود برای تامین نهاده‌های دامی عمل نکرد. از دی ماه سال گذشته دولت تعهداتی را برای تامین مواد اولیه به دامداران و مرغداران داده بود که حتی اگر تولیدکنندگان مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کرده بودند، مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند. وی با اشاره به تعهدات دولت برای تامین نهاده با قیمت ارز ترجیحی، اظهار کرد: ۸۴۳هزار تن نهاده که معادل ۳۵۶میلیون یورو است، قرار بود تحویل دامداران و مرغداران شود. با حذف ارز ترجیحی دولت به این تعهد خود عمل نکرده است که دامداران و مرغداران را دچار بحران کرده است.

چاووشی با اشاره به مذاکره فعالان این حوزه با معاونت بهبود امورات دامی وزارت جهادکشاورزی، اظهار کرد: متولیان وزارت جهادکشاورزی اعلام کردند که برای پیگیری این موضوع به سازمان برنامه و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نامه نوشتند. وی تاکید کرد: هفته به هفته زمان می‌گذرد و دامدار و مرغدار منتظر جلسات دولتی و تعیین تکلیف است. وی همچنین ادامه داد: تبعات پاسکاری دستگاه‌ها برای حل مشکلات دامداران و مرغداران، مشکلات مالی این صنعت، معوق شدن وام‌های بانکی و... است.

وی با بیان اینکه در مقوله دلار ۴۲۰۰ تومانی صرفا یک سری از واردکنندگان سود بردند، معتقد است که تخصیص دلار ارزان به نفع مصرف‌کننده و کاهش قیمت مرغ و گوشت در بازار نشد. وی با بیان اینکه برای اینکه بحران مرغداران و دامداران و افزایش بدهی‌های آنها ادامه دار نشود، اظهار کرد: دخالت دولت در قیمت‌گذاری نیز مشکلات این حوزه را تشدید کرده است و سیاستگذاری قیمت تمام شده را در نظر نمی‌گیرد. وی به کاهش قدرت رقابت‌پذیری ایران در بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: باید صادرات را از تولید جدا کرد. نباید این گونه باشد با بخشنامه‌های خلق الساعه ممنوعیت صادرات گذاشت.

چاووشی معتقد است که اگر سیاست مدونی برای صادرات در نظر نگیریم و این مسیر را ثابت نکنیم، شرکای ما به صادرکننده ایرانی اعتماد نخواهند کرد. اینکه برای تامین سفره خانوارها و حل مشکلات دامداران و مرغداران چه راهکارهایی پیش روی سیاستگذار است، در گفت‌وگوی فردای اقتصاد با سیدمهرداد چاووشی بررسی شده است.   

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار