۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
چرا تولید به مرز رکود عقب‌نشینی کرد؟

تولیدکنندگان ایرانی توانایی تولید کالای باکیفیت را دارند؛ اما به دو شرط. فردای اقتصاد در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق تهران، ریشه‌های رکود تولید و راهکار عبور از این شرایط را بررسی کرد.

فردای اقتصاد: مسئله اصلی تولید در ایران چیست؟ در برنامه شمارش معکوس همراه با محمدرضا نجفی‌منش،‌ رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران پاسخ به این سوال را بررسی کردیم. 

این فعال اقتصادی معتقد است نقدینگی اکثر واحدهای صنعتی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دولت کاهش یافته و کالاهای نهایی با زیان بخش تولید به دست مصرف‌کننده می‌رسد. رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران خطاب به سیاستگذار این سوال را مطرح کرد که چرا دولت اجازه نمی‌دهد که مکانیزم بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد.

نجفی‌منش همچنین چندنرخی بودن ارز را هم یکی از چالش‌های این روزهای تولید دانست و در مورد تبعات آن اظهار کرد: الان یک اختلاف قیمت ۸هزار تومانی بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد ایجاد شده که خود منبع رانت است. پیشنهاد ما این است که ارز تک‌نرخی شود و نرخ واقعی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. این فعال اقتصادی معتقد است تولیدکنندگان ایرانی توانمندی تولید کالای باکیفیت را دارند به شرطی که دولت نه در قیمت دخالت کند و نه در مدیریت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار