۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
وعده بازارهای جهانی؛ راس ساعت ۵ عصر

امروز برای بازارهای جهانی روز بسیار مهمی است و می‌تواند روند بازارهای کالایی را در یک ماه آینده تعیین کند.

فردای اقتصاد: امروز برای بازارهای جهانی روز بسیار مهمی است که می‌تواند روند معاملاتی بازارهای کالایی را در یک ماه آینده تحت تاثیر قرار دهد. راس ساعت ۱۷ روز جاری نرخ تورم آمریکا برای ماه جولای منتشر می‌شود و همه نگاه‌ها را به خود دوخته است. این آمار از آن جهت اهمیت دارد که پس از تلاش‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم توسط افزایش نرخ بهره، انتظارات به سمت آرام‌تر شدن نرخ رشد تورم حرکت می‌کند و اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد، بازارها به آن واکنش‌های جدی نشان خواهند داد.

تورم سالانه آمریکا برای ماه گذشته ۹.۱ درصد ثبت شد و تورم ماهانه نیز عدد ۱.۳ درصد را به ثبت رساند که بسیار بیشتر از انتظارات بود و در سقف ۴۰ ساله قرار گرفت. از همین رو فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را با یک افزایش ۰.۷۵ درصدی  دیگر به ۲.۵ درصد برساند تا مانعی برای افزایش‌های بیشتر قیمت‌ها شود.

چه چیزی اقتصاد آمریکا را زمین‌گیر کرد؟

همه‌چیز از تولد ویروسی جدید به نام کووید-۱۹ (کرونا) شروع شد و با گسترش این بیماری در سراسر دنیا، شاهد قرنطینه‌های سنگین در سطح کشورهای مختلف به خصوص اقتصادهای بزرگ دنیا همچون ایالات متحده بودیم تا چرخ اقتصاد آن‌ها نتواند به خوبی روزهای قبل بیماری حرکت کند. این موضوع که در ابتدا به دلیل خوابیدن فعالیت‌های صنعتی و خدماتی با کاهش تقاضای شدید و به تبع آن ریزش قیمت‌ کالاهای پایه همراه شد، دولت‌ها را بر آن داشت تا با ارائه کمک‌های مالی به مردم و صنایع، سوخت جدیدی برای به راه افتادن اقتصاد آماده کنند.

این اما تمام ماجرا نبود و پس از عبور جهان از قله کرونا، تقاضا به بازارها برگشت و قیمت‌ها سر به فلک کشیدند. در این مدت مس توانست به نزدیکی ۱۱هزار دلار برسد، روی قیمت ۴۵۰۰ دلار را ببیند و نفت نیز تا ۱۲۸ دلار به ازای هر بشکه رشد کند. در این میان شروع جنگ روسیه و اوکراین ضربه بعدی را به اقتصادهای توسعه یافته وارد کرد و از آنجا که روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی و اوکراین یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان غلات در دنیا هستند، قیمت انرژی و مواد غذایی را در دنیا با شوک بزرگی مواجه کردند تا تورم کشورها قله‌های چند ده ساله ایجاد کند.

فدرال رزرو؛ قوی اما کُند

از زمان شروع مخابره سیگنال‌های تورمی به سیاست‌گذاران ایالات متحده، شرایط کمی پیچیده شده بود زیرا از طرفی هنوز تاثیرات همه‌گیری کرونا به طور کامل برطرف نشده و اقتصاد به روزهای قبل بازنگشته بود و از طرفی نیز افزایش مداوم قیمت‌ها درحال سخت‌تر کردن وضعیت کشور بود. از همین رو فدرال رزرو با کمی تاخیر شروع به اتخاذ سیاست‌های انقباضی با افزایش نرخ بهره کرد تا روند کنترل تورم کمی برای دولتمردان سخت‌تر شود.

با این وجود اما بانک مرکزی ایالات متحده تاکنون طی ۴ مرحله، نرخ بهره را به ۲.۵ درصد رسانده است که آخرین اقدام آن نیز یک افزایش ۰.۷۵ درصدی بود. این موضوع باعث شد تا قیمت‌ها در بازارهای سهام و کالایی با کاهش نسبتا زیادی مواجه شوند؛ به طوری که مس تا نزدیکی مرز کانال ۷هزار دلار عقب‌نشینی کرد، طلا حتی به زیر ۱۷۰۰ دلار رسید و نفت نیز بار دیگر دو رقمی شد. با این وجود اما اکنون انتظارات تورمی در سطح جامعه کمی تعدیل شده و به نظر می‌رسد رفتار تهاجمی فدرال رزرو توانسته تا حدودی عطش قیمت‌ها را بخواباند.

همه‌چیز تا قبل از کاهش بیکاری خوب بود

امروز قرار است که آمار مربوط به نرخ تورم آمریکا برای ماه جولای منتشر شود و انتظار بر این است که تورم سالانه ۸.۷ درصد و تورم ماهانه نیز عدد ۰.۲ درصد را به ثبت برساند تا نسبت به ماه گذشته، کاهش نسبتا زیادی را تجربه کند. با این حال، این آمار نیز تورم را همچنان در سقف ۴۰ ساله نگه می‌دارد. باید توجه داشت که تورم هدف فدرال رزرو ۲ درصد است و تاکنون چندین بار بر تلاش تمام قد خود برای رسیدن به این هدف تاکید کرده است.

از این رو به دلیل تعدیل انتظارات تورمی، طبق نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شد که در نشست بعدی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، یک افزایش ۰.۵ درصدی در راه باشد تا اینکه روز جمعه نرخ بیکاری این کشور برای ماه جولای منتشر شد. از آنجا که بسیاری از کارشناسان احتمال شروع رکود را بالا می‌دیدند و یکی از موانع اصلی فدرال رزرو برای افزایش‌های کوچک‌تر نرخ بهره را همین موضوع می‌دانستند، حالا با کاهش ۰.۱ درصدی نرخ بیکاری و افزایش تعداد شغل‌های جدید و نرخ دستمزد، دست فد برای افزایش‌های بیشتر نرخ بهره باز شده است.

پس از انتشار نرخ بیکاری در روز جمعه، پیش‌بینی‌ها برای نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا سریعا تغییر کرد و اکنون انتظار می‌رود که در دور بعدی، نرخ بهره بار دیگر ۰.۷۵ درصد افزایش یابد درحالی که تا قبل از آن حرف از یک افزایش ۰.۵ درصدی در میان بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا نرخ تورم این ماه نیز سیاست‌گذاران و بازارها را غافلگیر می‌کند یا خیر. اگر این اتفاق رخ دهد، به نظر می‌رسد شاهد ریزش دوباره قیمت‌ها در سهام و کامودیتی‌ها خواهیم بود. بنابراین تمامی نگاه‌ها به انتشار آمار تورم آمریکا راس ساعت ۵ عصر امروز دوخته شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار