کسب‌وکارها چگونه می‌توانند به دموکراسی کمک کنند؟

۴ روش مشارکت بنگاه‌ها در مردم‌سالاری
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کسب‌وکارها چگونه می‌توانند به دموکراسی کمک کنند؟

انتخابات، نقطه عطفی در استقرار دموکراسی است. اصولاً، مبارزات انتخاباتی باید به شهروندان این امکان را بدهد که در مورد فوری‌ترین مسائل روز بحث کنند و نامزدهایی را انتخاب کنند که راه‌حل‌های قانع‌کننده‌ای را پیشنهاد می‌کنند و شایستگی نشان می‌دهند. در جهان، این روند دموکراتیک به طور فزاینده‌ای دچار اختلال شده است.

فردای اقتصاد: مبارزات انتخاباتی اخیر در آمریکا تنها به دو قطبی شدن و خصومت بین اردوگاه‌های مخالف دامن زده و بی‌اعتمادی نسبت به عادلانه بودن انتخابات را القا کرده است . رهبران کسب‌وکار به این تحولات توجه کرده‌اند و اغلب ابراز نگرانی می‌کنند: وقتی دموکراسی مختل می‌شود، ثبات سیاسی مورد نیاز برای رونق کسب‌وکار به خطر می‌افتد. با این حال تعداد کمی کسب‌وکارها را به عنوان یک راه‌حل ممکن می‌بینند. این در حالی است که، تجارت و سیاست به عنوان قلمروهایی متمایز دیده می‌شوند که باید جدا باقی بمانند. پول شرکت‌ها در کمپین‌ها اغلب به‌عنوان یک راه نفوذ فساد نشان داده می‌شود: کمک‌های تبلیغاتی که کسب‌وکارها برای سیاستمداران خاص و کمیته‌های اقدام سیاسی ارایه می‌کنند، اغلب به عنوان تلاشی برای جهت‌گیری به سمت نامزدهایی تلقی می‌شوند که این کسب‌وکارها سیاست‌هایشان را ترجیح می‌دهند یا بدتر از آن، به طمع جبران این لطف.

با این حال، کسب‌وکار همچنین می‌تواند به تقویت سیستم‌ها و فرهنگ‌های دموکراتیک کمک کند. آنها می‌توانند به راه‌اندازی مجدد ماشین دموکراسی کمک کنند که ممکن است کمتر قابل مشاهده اما مهم‌تر از مشارکت در مبارزات انتخاباتی باشد. چند مورد مهم که کسب‌وکارها می‌توانند در آن مشارکت کنند، بدین شرح است:

مشارکت رای‌دهندگان را تشویق کنید.

هر کسب‌وکاری می‌تواند در تشویق مشارکت رای‌دهندگان نقش داشته باشد. انتخابات آتی ایالات متحده نمونه‌ای از این موضوع است. در انتخابات میان دوره‌ای، مشارکت رای‌دهندگان، اغلب به کمتر از ۵۰ درصد واجدین شرایط می‌رسد. (میزان مشارکت در سال ۲۰۱۸، ۴۹ درصد بود، اما در سال ۲۰۱۴ تنها ۳۶ درصد بود.) نرخ مشارکت پایین به طور معمول به عنوان نشانه‌ای از بی‌علاقگی یا نارضایتی مورد تاسف قرار می‌گیرد، اما علت واقعی آن می‌تواند بسیار پیش پاافتاده باشد. شرکت‌ها در موقعیت ایده‌آلی برای تغییر این وضعیت برای بهتر شدن آن قرار دارند و می‌توانند این کار را با حذف برخی از موانع آشکار در برابر رای‌دهندگان انجام دهند.

ابتدا این واقعیت را در نظر بگیرید که انتخابات ایالات متحده در روزهای سه شنبه برگزار می‌شود. این زمان‌بندی مانعی برای کارمندانی ایجاد می‌کند که انتظار می‌رود در ساعات کاری شعب اخذ رای در محل کار حضور داشته باشند. کسانی که می‌خواهند رای بدهند باید کار را از دست بدهند و در معرض جریمه‌شدن یا کاهش دستمزد قرار بگیرند. کسب‌وکارها می‌توانند با دادن چند ساعت مرخصی به کارکنان خود در روز انتخابات، این مانع را کاهش دهند. در واقع، بسیاری در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند: والمارت، کوکاکولا، گپ، گروه مشاوره بوستون، و بیش از ۲۰۰۰ شرکت دیگر به ائتلاف تحت رهبری تجارت به نام "زمانی برای رای دادن" ملحق شده‌اند و متعهد شده‌اند که برای کارمندان خود مرخصی با حقوق برای رای دادن فراهم کنند.

کاری که کسب‌وکارها می‌توانند برای بهبود مشارکت انجام دهند، به کارمندانشان محدود نمی‌شود. در انتخابات اخیر، برخی از شرکت‌ها پا را فراتر گذاشته و به مشتریان یا کاربران خود برای رای دادن نیز کمک کرده‌اند. فیس بوک در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۰ پیام‌هایی را به ده‌ها میلیون کاربر ارسال کرد که آن‌ها را به رای دادن تشویق کرد. فیسبوک به کاربران این امکان را می‌داد که روی دکمه‌ای با خواندن «رای دادم» کلیک کنند و عکس‌های پروفایل دوستان خود را که قبلاً روی آن دکمه کلیک کرده بودند، نمایش می‌داد. آن‌ها با موفقیت، مشارکت کاربران هدف و دوستانشان را افزایش دادند. در چرخه فعلی، فیس بوک می‌گوید که در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون اعلان با اطلاعاتی در مورد نحوه، زمان و مکان ثبت‌نام و رای دادن به کاربرانی که عبارات مربوط به انتخابات میان دوره‌ای را جستجو می‌کنند، ارائه کرده است. در آزمایشی در فرانسه، مشاهده شد که اگر اطلاعاتی از این نوع به رای‌دهندگان ارایه شود، ممکن است مشارکت را بهبود بخشد.

در همین مطالعه، همچنین معلوم شد که کاهش زمان لازم برای ثبت نام و رای دادن می‌تواند تأثیری حتی بزرگ‌تر از ارائه اطلاعات داشته باشد. یک راه ساده برای شرکت‌ها در جهت تسهیل رای‌گیری این است که به رای‌دهندگانی که پیاده به مرکز رای‌گیری یا وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌روند، اجازه دهند از ماشین سواری بهره ببرند. پیش از انتخابات ۸ نوامبر،  شرکت Lyft اعلام کرد که به مسافران ۵۰ درصد تخفیف برای اشتراک سواری، دوچرخه، یا اسکوتر سواری به محل رای‌گیری خود می‌دهد. این تلاش‌ها علاوه بر کمک مستقیم به کاربران، شرکت‌های رقیب را نیز وادار می‌کند تا وارد عمل شوند.

از برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه حمایت کنید.

فراتر از ابتکارات معطوف به کارمندان و کاربران، رهبران کسب‌وکارها که به دنبال بهبود مشارکت هستند نیز می‌توانند از دستگاه مسئول اداره انتخابات حمایت کنند. برخی از شرکت‌ها صندوق‌های رای، لوازم اداری، نوشیدنی‌ها و تنقلات، ضدعفونی‌کننده‌ها و ماسک‌های صورت، و حتی بودجه مستقیم را به مقامات انتخاباتی که اغلب فاقد منابع مادی کافی هستند، ارائه می‌کنند. سایرین مانند پاتاگونیا منابع انسانی را فراهم می کنند: آنها روزهای اضافی مرخصی با حقوق را به آن دسته از کارمندان خود ارائه می‌کنند که به عنوان کارکنان داوطلب حوزه‌های انتخاباتی کار خواهند کرد. چنین اقداماتی می‌تواند حداقل به دو روش متمایز برای رای‌دهندگان ساکن در مناطق مربوطه مفید باشد. زمان انتظار در حوزه‌های رای‌گیری با پرسنل بهتر، کوتاه‌تر خواهد بود و ممکن است از منابع اضافی برای باز کردن محل‌های رای‌گیری جدید در محله‌هایی که قبلاً فاقد خدمات بودند استفاده شود. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد صف‌های انتظار کوتاه‌تر و فاصله کوتاه‌تر تا مرکز رای‌گیری، هر دو به نوبه خود، مشارکت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

سایر اشکال مشارکت را تسهیل کنید.

مشارکت شهروندان در سیاست به رای دادن در روز انتخابات ختم نمی‌شود. فراتر از تشویق صرف رای‌دهندگان به مشارکت، برخی شرکت‌ها یک گام فراتر رفته‌اند و اشکال دیگر مشارکت سیاسی را نیز تسهیل کرده‌اند. به عنوان مثال، بررسی‌ها نشان داد که ارایه یک کمک کوچک به یک نامزد برای مدت طولانی بسیار طاقت‌فرسا می‌شود. اما مجراهای جدیدی مانند ActBlue، WinRed، و دیگر پلتفرم‌های آنلاین مشارکت‌های واسطه‌ای، این کار را بسیار آسان‌تر کرده‌اند. در یک مطالعه جدید با محققان جورج تاون و ساینس پو، معلوم شد که این نوآوری به طور قابل‌توجهی مجموعه اهداکنندگان را گسترش داده و متنوع کرده است. تنها در چرخه انتخابات ۲۰۲۰، تعداد افرادی که با کمتر از ۲۰۰ دلار در مبارزات انتخاباتی نامزدها مشارکت داشتند، به ۱۲ میلیون نفر رسید. زنان ۵۲ درصد از این کمک‌کنندگان کوچک را تشکیل می‌دهند، در مقابل ۳۸ درصد از اهداکنندگان مبالغ بزرگ‌تر. به طور مشابه، سهم شهروندان اقلیت در میان اهداکنندگان مبالغ کوچک، دو برابر بیشتر از بین اهداکنندگان مبالغ بزرگ بوده است. مثال دوم مربوط به نامزدی برای یک سمت است. در انتخابات گذشته، اسنپ‌چت به کاربرانش کمک کرد تا برای رای‌دادن ثبت نام کنند، اما این شرکت به همین جا بسنده نکرد. یک سال پیش، ابتکار Run for Office را راه‌اندازی کرد تا کاربران (اغلب جوان) خود را تشویق کند تا فرصت‌های حضور در رای‌گیری را کشف کنند. این پورتال به کاربران اجازه می‌دهد تا دفاتر محلی را از هیات مدیره مدرسه گرفته تا نماینده ایالتی، بر اساس موضوعی که به آن علاقه دارند، فیلتر کنند. این پورتال اطلاعات عملی در مورد ضرب‌الاجل‌ها و الزامات امضا در اختیار آنها قرار می‌دهد و به آنها امکان دسترسی به سازمان‌های استخدامی نامزد و برنامه‌های آموزشی در طیف سیاسی مربوطه را می‌دهد.

مشارکت سازنده در محل کار را تشویق کنید.

مشارکت قوی شهروندان در سیاست بسیار مهم است، اما به خودی خود احتمالاً برای استواری دموکراسی‌های متزلزل جهان امروز ما کافی نخواهد بود. در انتخابات ۲۰۲۰آمریکا، مشارکت انتخاباتی و شکاف سیاسی، هر دو در سطح بالایی قرار داشتند. رای‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه نه تنها ترجیحات سیاسی دو قطبی را بیان کردند، بلکه به بی‌اعتمادی و بیزاری رای‌دهندگان طرف مقابل نیز اذعان داشتند. امروزه، تعداد فزاینده‌ای از سیاستمداران به جای درگیر شدن در یک بحث سازنده با مخالفان، سخنان خود را رادیکالیزه می‌کنند و به دو قطبی‌شدن بیشتر رای‌دهندگان دامن می‌زنند. خوشبختانه، رای‌دهندگان علاوه بر نامزدهای سیاسی و تیم‌های آنها، از بسیاری از منابع دیگر، از جمله از بحث‌های بین فردی، اطلاعات دریافت می‌کنند. بر اساس داده‌های نظرسنجی از ۶۲ انتخابات برگزار شده در ۱۰ کشور از سال ۱۹۵۲ تاکنون، معلوم شد که بیش از یک سوم رأی‌دهندگان در طول دو ماه آخر مبارزات انتخاباتی، تصمیم خود را می‌گیرند، سهمی که در کشورهای مختلف متفاوت است، اما برای چندین دهه ثابت مانده است. اینجاست که کسب‌وکارها می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند. در حالی که اکثر دوستان، مخاطبین رسانه‌های اجتماعی، اعضای خانواده و حتی همسایگان ما از یک حزب حمایت می کنند، در مقابل، محل کار یکی از مکان‌های نادری است که در آن با افرادی که به آنها احترام می گذاریم و آنها را تحسین می‌کنیم، تعامل و همکاری می‌کنیم. دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشید بحث‌هایی با محتوای سیاسی یا پیامدهای آن، به‌ویژه اندکی قبل از انتخابات، حتماً در محل کار مطرح می‌شوند.

بر این اساس، رهبران کسب‌وکار باید سیاست‌هایی را بیان کنند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنانشان به وجود دیدگاه‌های سیاسی متنوع در میان همکاران توجه دارند و همه دیدگاه‌ها با احترام و بدون ترس از تبعیض بیان می‌شوند. مدیران اجرایی ابتدا باید با نشان دادن فروتنی و پذیرش دیدگاه‌های سیاسی مخالف، پرهیز از کلیشه‌سازی طرف مقابل و مداخله در زمانی که گفتگو با همفکران به تحقیر دیگران تبدیل می‌شود، خود را الگوی کارکنان قرار دهند. تحقیقات روانشناسی و جامعه شناسی، از جمله در هاروارد، نشان می‌دهد که لحنی که توسط مدیران در ایمیل‌ها و جلسات استفاده می‌شود احتمالاً توسط دیگران در شرکت مورد تقلید قرار می‌گیرد.

رهبران کسب‌وکار همچنین باید صراحتاً کارمندان خود را تشویق کنند تا ذهنیتی پذیرای تفکرات متفاوت را پرورش دهند، بر مزایای مشارکت با دیدگاه‌های مختلف تأکید کنند و آن‌ها را برای انجام این کار آموزش دهند. مدیران اجرایی ممکن است از ایده برقراری ارتباط در مورد مسائل سیاسی در محل کار خودداری کنند، چه رسد به اینکه اقدامی مشخص در این زمینه انجام دهند. خوشبختانه، آنها می‌توانند از منابع رو به رشدی برای انجام این کار بهره ببرند، از جمله خدمات سازمان‌های تخصصی، مانند Braver Angels و موسسه Constructive Dialogue Institute، که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این سازمان‌ها برنامه‌های آموزش الکترونیکی مبتنی بر تحقیق و کارگاه‌های زنده با شرکت‌کنندگانی با دیدگاه‌های سیاسی متفاوت را پیشنهاد می‌کنند تا گفتگوی سازنده در مورد موضوعات چالش‌برانگیز را تسهیل کنند. آن‌ها کارگاه‌هایی را ارائه می‌کنند تا ابتدا به کارکنان آموزش دهند ریشه‌های روانشناختی نظرات خود را بهتر درک کنند و به آنها کمک می‌کنند سوگیری‌های شناختی را کشف کنند که ممکن است بر استدلال آن‌ها تأثیر بگذارد. آن‌ها با کشف برداشت‌های نادرست، طرح پرسش‌ها بدون قضاوت جانبدارانه و تلاش برای اتخاذ دیدگاه دیگران به آنها آموزش می‌دهند تا دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان را درک کنند. در نهایت، آنها شرکت‌کنندگان را راهنمایی می‌کنند تا به دنبال نقاط مشترک باشند. این مستلزم اذعان به فضایی برای تردید و استفاده از نکات ظریف هنگام بیان دیدگاه‌ها و همچنین اشاره به زمینه‌های توافق است. در حالی که سازمان‌هایی مانند Constructive Dialogue Institute نسبتاً جدید هستند، در حال حاضر شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد بحث‌های انفرادی بین افراد از وابستگی‌های حزبی مختلف به طور قابل‌توجهی باعث کاهش قطب‌بندی‌های سیاسی  و عاطفی می‌شود. پرورش فرهنگ تساهل مستلزم توجه روزانه به اعمال و لحن فرد است، اما رهبران همچنین باید از موقعیت‌های خاص برای آموزش خود و دیگران استفاده کنند. به عنوان مثال، این  ممکن است شامل کارگاه‌هایی در مورد نحوه مدیریت گفت‌وگوی سیاسی سازنده به عنوان بخشی از فرآیندهای پذیرش کارکنان جدید، اقدامات تیم‌سازی و برنامه‌های توسعه رهبری را در نظر بگیرند.

کلام آخر

کسب‌وکار در واقع حوزه‌ای جدا از سیاست است. اما این جدایی به این معناست که می‌تواند فضایی باشد که در آن فرد یاد بگیرد دوباره به حرف‌های طرف مقابل گوش دهد، گفت‌وگوهای سازنده در سراسر طیف‌های مختلف سیاسی انجام شود و قطب‌زدایی آغاز شود. علاوه بر این، کسب‌وکارها می‌توانند از روابط ممتاز خود با کارمندان و مشتریان در جهت تشویق و کمک به میلیون‌ها نفر برای رای دادن استفاده کنند. به این ترتیب، کسب‌وکار می‌تواند از تصویر خود به عنوان یک تهدید علیه سیاست فراتر رود و در عوض به تقویت دموکراسی کمک کند. تصور اثرگذاری بیشتر، دشوار است.

منبع: HBR

نویسنده:وینسنت پونز

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار