۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
سقوط آزاد قیمت بیت کوین

بیت‌کوین امروز به دلیل اختلاف میان دو صرافی بزرگ Binance و FTX به کمترین قیمت خود در یک سال گذشته رسید و به کانال 17هزار دلاری وارد شد.

فردای اقتصاد - همزمان با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا قیمت بیتکوین به زیر ۱۷۴۰۰ دلار به ازای هر بیتکوین رسید. 

این  پایین‌ترین قیمت بیتکوین در یکسال اخیر است.

در همین‌زمینه بخوانید: سیگنال تاریخی انتخابات آمریکا برای قیمت بیت کوین

در پی سقوط بیش از ۱۱ درصدی بیت کوین به زیر ۱۷.۱ هزار دلار اکثر آلت‌کوین‌ها هم سقوط قیمتی شدیدی را تجربه می‌کنند.

در حالی که اخبار مثبتی از جانب صرافی‌های Binance و FTX در بازار به گوش می‌رسید و در ابتدا باعث رشد بازار شده بود، اما اخباری از سوی منابع غیررسمی مبنی بر زیان سنگین ۶ میلیارد دلاری صرافی FTX باعث شد ورق برگردد.

این کاهش قیمت بیت کوین سبب شد همبستگی کوتاه مدت بیت کوین با بازار سهام آمریکا قطع شود، به طوری که Nasdaq به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر ایالات متحده تنها 0.32٪ کاهش یافته است

در چند روز اخیر حجم قابل توجهی بیتکوین از صرافی FTX خارج شد و با کاهش ۷۵ درصدی، موجودی این صرافی از ۲۰ هزار بیتکوین به حدود ۵.۴ هزار بیتکوین رسید.

در ترس و هیجانات بازار شاهد افزایش حجم ورودی به صرافی‌های دیگر بوده‌ایم، اما از روز دوشنبه روند ورود به این صرافی‌ها کاملاً در جهت مخالف حرکت کرده و با خروج بیتکوین از صرافی‌ها، موجودی آن‌ها دوباره به حالت خنثی درآمد.

ترس بیت کوین از بازگشت ترامپ

صنعت ارزهای دیجیتال میلیون‌ها دلار را در رقابت‌های انتخاباتی میان‌دوره‌ای ایالات متحده در طول یک سال گذشته هزینه کرده و امیدوار است در حالی که کنگره در مورد مقررات سخت‌گیرانه در مورد دارایی‌های دیجیتال بحث می‌کند، در میان قانون‌گذاران نفوذ پیدا کند. نوید دهندگان رمزارز، سال ۲۰۲۳ را سالی حیاتی برای مقررات می‌دانند و انتظار می‌رود کنگره در زمینه قوانین کالاهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها، نوعی از ارزهای رمزنگاری شده مرتبط با دلار آمریکا، پیشرفت کند. شرکت‌های رمزارز مشتاق حمایت از نامزدهای سیاسی مناسب صنعت هستند.

صنعت کریپتو سعی کرده است از طریق کمک‌های مالی نقش مهمی در انتخابات کنگره آمریکا ایفا کند. اگرچه نتایج در بهترین حالت خدشه دار شده است. با وجود آن، تعدادی از نامزدها با دیدگاه های قوی در مورد رمزارز در برگه‌های رای هستند و اینکه آیا آنها انتخاب شوند یا نه و همچنین اینکه کدام حزب در نهایت مجلس و سنا را کنترل می کند، به خوبی می تواند تعیین کند که چه نوع اولویت‌های قانونی مورد توجه قرار می‌گیرند.

ردپای انتخابات کنگره در بحران FTX

این انتخابات در زمان آشفتگی برای صنعت کریپتو برگزار می‌شود. قیمت بیت کوین حدود ۷۰ درصد نسبت به اوج خود کاهش یافته است و سرمایه گذاران بیشتر نگران خطر دارایی‌های کریپتویی هستند. روز سه شنبه، غول ارز دیجیتال Binance به طور آزمایشی با خرید واحد غیرآمریکایی FTX موافقت کرد تا به صرافی رقیب کمک کند تا بحران نقدینگی را پوشش دهد. سام بنکمن-فرید، مدیر عامل  FTX، در صنعت کریپتو به مراتب بیشتر از دیگران خرج کرده است. بر اساس فهرست بزرگ‌ترین اهداکنندگان فردی  OpenSecrets، کمک‌های نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری او در کمپین‌های انتخاباتی در این چرخه انتخاباتی، او را به ششمین اهداکننده بزرگ فردی در ایالات متحده تبدیل کرد. به گفته OpenSecrets، اکثریت قریب به اتفاق هزینه‌های او در حمایت از دموکرات ها بوده است که اکنون طبق آمارهای منتشر شده، شانس کمی برای پیروزی دارند.

رایان سلامه، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تابعه FTX، چهاردهمین اهداکننده بزرگ فردی در لیست بود که بیش از ۲۳.۶ میلیون دلار، همه به جمهوری‌خواهان، از جمله ۱۱۶۰۰ دلار از کمپین نماینده آلکس مونی، یک جمهوری‌خواه از ویرجینیای غربی، کمک کرد. Skybridge Capital، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال که توسط آنتونی اسکاراموچی، مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید ترامپ تأسیس شده است، امسال ۱۰۰,۰۰۰ دلار به ابر PAC Crypto Innovation کمک کرد، همانطور که خود اسکاراموچی نیز اقدام مشابهی را انجام داد.   یکی از سخنرانان SkyBridge در این رابطه عنوان کرد: "مردم طی چند سال گذشته نظر خود را عنوان کرده‌اند. آنها به وعده فناوری بلاک چین اعتقاد دارند، آنها خواهان شمول مالی بیشتر هستند و از سیاست گذاران می خواهند که گوش کنند. به همین دلیل است که در SkyBridge، ما چنین شرط بندی بزرگی را روی ارزهای دیجیتال انجام دادهایم "

امید کریپتویی‌ها به قوانین آینده

شرکت‌های رمزنگاری ممکن است امیدوار باشند که بر قوانین تأثیر بگذارند زیرا سیاست‌گذاران قانون دارایی‌های دیجیتال را در ماه‌های آینده پیش می‌برند. مک هنری و نماینده ماکسین واترز، نماینده دموکرات که اکنون ریاست کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، در حال مذاکره بر سر لایحه استیبل کوین دو حزبی هستند. اگرچه جزئیات هنوز نهایی نشده است، اکثر تحلیلگران استیبل کوین ها را آسان ترین مشکل رمزنگاری برای قانون گذاران می دانند.

شرکت‌های رمزنگاری مانند Circle از قانون‌گذاران می‌خواهند که چارچوبی برای استیبل کوین‌ها ایجاد کنند تا به بلوغ صنعت کمک کند و حمایت از مصرف‌کننده را مدون کند. در حال حاضر، هیچ تنظیم‌کننده فدرالی وجود ندارد که بر استیبل کوین‌ها نظارت کند. بوزمن و استابنو، همراه با سناتورهای کوری بوکر و جان تون، قانون حمایت از مصرف‌کننده‌های کالاهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده‌اند، یک لایحه دو حزبی که اختیارات بیشتری را به CFTC به تنظیم ارزهای دیجیتال می‌دهد. رایان سلکیس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اطلاعاتی بازار ارزهای دیجیتال Messari  ابراز نگرانی کرده‌اند که این لایحه تهدیدی وجودی برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به شمار می‌رود، و صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز را ملزم به ثبت در کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار