۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
جانشین ترامپ در رقابت با بایدن چه کسی است؟

پیروزی خیره‌کننده دیسانتیس در ایالت فلوریدا دارای اهمیت ملی است.

فردای اقتصاد: کسانی که از  داستان دراماتیک سیاست در واشنگتن دی سی متعجب شده‌اند، بر این باورند که نامزدهای انتخابات، اغلب شخصیت‌های درجه دومی هستند که ستارگان کنگره آنها را به روی صحنه می‌آورند. واقعیت اما متفاوت از این است. افراد و احزابی که در ۸ نوامبر قدرت را در ایالت ها به دست آوردند، بیشتر از حد معمول اهمیت خواهند داشت، اگر همانطور که انتظار می رود و آمار نهایی نشان می دهد، واشنگتن در دو سال آینده وارد یک وضعیت سیاسی حزبی خواهد شد.
در ۳۶ ایالت، انتخابات فرمانداری‌ها برگزار شد. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، در این انتخابات عملکرد درخشانی داشت. اگرچه موج قرمز سراسر ایالات‌متحده را فرا نگرفت، اما ایالت آفتاب را در نوردید. دیسانتیس رقیب دموکرات خود، چارلی کریست را با اختلاف ۲۰ درصد آرا شکست داد. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۸، دیسانتیس با حدود ۳۲ هزار رای بیشتر (۰.۴ درصد) در این رقابت پیروز شده‌بود.
پیروزی او در جنوب فلوریدا بسیار قابل توجه بود. شهر میامی برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ به جمهوری‌خواهان رأی داده است. هیسپنیک‌ها (اسپانیایی‌تبارها) که از دیسانتیس در اولین تلاش او برای رسیدن به سمت فرمانداری حمایت نکرده بودند، این بار به دلیل صراحت او و حمایتش از گنجاندن نظرات والدین در برنامه‌های درسی مدارس و همچنین مخالفتش با تعطیلی کسب‌وکارها در طول شیوع کووید-۱۹ مرتبط بود. مدیریت ماهرانه او در جریان طوفان ایان، طوفان مخرب و مرگباری که در ماه سپتامبر فلوریدا را درنوردید، حمایت گسترده از او را در پی داشت.
پیروزی دیسانتیس نکات زیادی در مورد تغییر ایالت فلوریدا به ما می‌گوید و همچنین دارای اهمیت ملی است. با مهاجرت بیشتر آمریکایی‌ها به فلوریدا، ثبت نام جمهوری خواهان افزایش یافته است. از مارس ۲۰۲۰ تقریباً ۴۰۰ هزار نفر از ایالت های دیگر به ایالت فلوریدا نقل مکان و برای رأی دادن در فلوریدا ثبت نام کرده‌اند که تقریباً نیمی از آنها جمهوری خواه هستند،  تقریبا دو برابر دموکرات‌ها. پیروزی بزرگ دیسانتیس می‌تواند شاهدی بر افزایش محبوبیت او در حزب جمهوری‌خواه باشد و موقعیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین را که قصد دارد به زودی برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند به خطر خواهد انداخت. این در حالی است که دیسنانتیس به کمک شخص ترامپ به مقام فرمانداری فلوریدا رسیده‌بود. دیسانتیس اما اکنون حرف‌های زیادی – به جز چاپلوسی- درباره ترامپ دارد.
پرسش مهمی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا دیسانتیس تلاش خواهد کرد با هدف معرفی خود به عنوان یک محافظه‌کار پوپولیست، راستگراتر و افراطی‌تر شود یا مواضع خود را با هدف شرکت در یک رقابت ملی تعدیل خواهد کرد؟ سوزان مک مانوس، از دانشگاه فلوریدا جنوبی، پیش‌بینی می‌کند که دیسانتیس و مجلس ایالتی فلوریدا در مورد مسائل اجتماعی تفرقه‌انگیز «احتیاط بیشتری» به خرج خواهند داد و در عوض در سال آینده روی «سه موضوع» – آموزش، اقتصاد و محیط‌زیست- متمرکز خواهند شد، سه موضوعی که می‌تواند برای آنان پیروزی به ارمغان بیاورد.
دیسانتیس به هر سمتی حرکت کند، به شدت تحت نظر خواهد بود. او احتمالاً به طور مکرر با جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده و همچنین با گاوین نیوسام، فرماندار دموکراتی که در انتخابات اخیر با اختلاف بسیار بالا در ایالت کالیفرنیا پیروز شد، جنگ لفظی و مشاجره خواهد داشت. نیوسام در حال بررسی نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری است و از دوره آینده فرمانداری خود استفاده خواهد کرد تا کالیفرنیا را به عنوان مرکز رشد سیاست‌های دموکراتیک در مورد محیط زیست، قانون کار و موارد دیگر معرفی کند.
یکی دیگر از  رقبای بایدن، کن پکستون، دادستان کل تگزاس خواهد بود که او نیز در انتخابات اخیر مجددا به پیروزی رسید. او در سال ۲۰۱۵، به عنوان بالاترین مقام قضایی تگزاس، به اتهام کلاهبرداری در اوراق بهادار فدرال، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. گزارش شده‌است که او به دلیل سواستفاده از قدرت و کمک غیرقانونی به کمپین انتخاباتی از سوی اف.بی.آی تحت بازجویی قرار گرفته‎است. ( او این اتهامات را رد می‌کند.)
رای‌دهندگان جمهوری‌خواه اما نسبت به فساد اخلاقی او بی‌تفاوت بودند
پکستون، از سویی چوب لای چرخ جو بایدن می‌گذارد و از سوی دیگر چرخ‌های ماشین ریاست‌جمهوری ترامپ را روغن‌کاری می‌کند و از این موضوع خشنود است. مارک جونز از دانشگاه رایس در شهر هیوستون، واقع در ایالت تگزاس پیش‌بینی می کند که او مشتاقانه از کاخ سفید به دلیل سیاست‌هایی که بایدن تلاش می‌کند از طریق دستورات اجرایی و بدون توجه به کنگره دو قطبی شده، پیش ببرد، انتقاد خواهد کرد.
مجالس ایالتی به عنوان متحد یا منتقدان رهبران در واشنگتن دی.سی، نقشی قوی ایفا خواهند کرد. همان‌طور که دموکرات‌ها در رقابت‌های مجلس نمایندگان و سنا بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کردند، آنها همچنین از پیروزی‌های قابل‌توجهی در رقابت‌های مجلس ایالتی برخوردار شدند. در میشیگان آنها هر دو مجلس قانونگذاری را تغییر دادند و کنترل کامل دولت ایالتی را به دست گرفتند (با انتخاب مجدد، گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان). این اتفاق برای اولین بار در تقریباً ۴۰ سال گذشته رخ می‌دهد. در مینه‌سوتا، که تا روز انتخابات یکی از آخرین مجالس ایالتی دوپاره در ایالات‌متحده بود، دموکرات‌ها، کنترل سنا را در اختیار گرفتند و اکنون کنترل کامل هر دو مجلس و فرمانداری را نیز در اختیار خواهند داشت.
کنترل مجالس دولتی به ویژه در سال‌های آینده اهمیت خواهد داشت، زیرا دولت‌ها سیاست‌های مربوط به سقط جنین، محیط زیست و انرژی را در آنجا پیش خواهند برد. کریس وارشاو، از دانشگاه جورج واشنگتن و یکی از نویسندگان کتاب «دموکراسی پویا» پیش‌بینی می‌کند از آنجایی که سیاستمداران در واشنگتن دی سی، بر سر هزینه‌ها، تعطیلی دولت و سایر مسائل بحث می‌کنند، در حوزه‌های دیگر اثرگذاری بسیاری بیشتری دارند.
مجالس ایالتی همچنین نقش بزرگی در انتخابات آینده ایفا خواهند کرد. در ماه دسامبر، دادگاه عالی قرار است به استدلال‌هایی در مورد «نظریه قانون‌گذار ایالتی مستقل» رسیدگی کند، نظریه‌ای که تقریباً کنترل کامل انتخابات را به مجالس ایالتی (و نه فرمانداران یا دادگاه‌های ایالتی) واگذار می‌کند. دانیل اسکادرون، قانونگذار سابق ایالتی که پروژه ایالت‌ها را زیر نظر دارد، می‌گوید: «این امر فوریت اطمینان از اینکه مجالس ایالتی توسط افرادی کنترل می‌شود که صلاحیت اخلاقی دارند را افزایش می‌دهد. او تاکید می‌کند: «مساله‌ای از این مهمتر در ایالت‌ها وجود ندارد.»

منبع: اکونومیست

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار