۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳
مولوی عبدالحمید این جمعه درباره اعتراضات چه گفت؟

جمعی از مردم در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند.

آفتاب‌نیوز: امروز بعد از نماز جمعه در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان، تجعات اعتراضی شکل گرفت و شعارهایی سر داده شد. در برخی موارد نیز به درگیری کشیده شد.

براساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، مردم در زاهدان، خاش، چابهار، ایرانشهر، سراوان، راسک و ... بعد از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند.

نیروهای امنیتی هم که حضور پررنگی در شهرهای استان دارند، با شلیک گاز اشک‌آور سعی کردند تجمع کنندگان را متفرق کنند.

مولوی عبدالحمید: ما دشمن نیستیم، خیرخواه هستیم

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان نیز در نماز جمعه این هفته گفت: «ما دشمن نیستیم. ما خیرخواه همه هستیم. متاسفانه به حرف‌ها توجه نشده است که این مشکلات وجود دارد.»

وی خطاب به نیروهای امنیتی و نظامی گفت: «شما فرزندان همین مردم هستید. شما با زنان مهربانانه برخورد کنید، شما با دانشجویان و دانشگاهیان که امید ملت ما هستند با خوبی برخورد کنید. حرف دانشجویان و اساتید دانشگاه را بشنوید. حرف آحاد ملت را بشنوید...»

وی با این حال گفت که اعتراض باید سالم باشد و خطاب به معترضان گفت: «مغازه‌ای را تخریب نکنید. بانکی را تخریب نکنید. نیروهای مسلح را با سنگ نزنید و با نیروهای مسلح درگیر نشوید و آن‌ها هم نباید با شما درگیر شوند.»

وی همچنین به دستگاه قضایی توصیه کرد که معترضان را محارب ننامند: «حرف مردم را بشنوید. زندانیان سیاسی را آزاد کنید. حکم سنگین به آن‌ها ندهید.»

مولوی عبدالحمید گفت: «بخش بزرگی از مردم ایران اعتراض دارند. این اعتراض در بخش بزرگی از مردم مشترک است. اعتقاد داریم که مسئولان حرف این‌ها را گوش کنند.»

وی همچنین به بیانیه نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: «نمایندگان مجلس یک بیانیه تندی را نسبت به معترضان امضا کردند و این باعث تعجب من شد. چرا که مجلس خانه ملت است. نمایندگان نماینده مردم هستند. باید حرف مردم را بشنوید. باید از مردم دفاع کنید...»

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «شما سفارش زندانیان را بکنید و از حق و حقوق مردم و همزمان دولت حاکم دفاع کنید. اما شما نامه می‌نویسید که سخت‌ترین مجازات را می‌خواهید آیا نمایندگان پارلمان‌های دنیا چنین کاری می‌کنند که شما می‌کنید.»

امام جماعت اهل سنت زاهدان با اشاره به سخنان نائب رئیس مجلس گفت: «تاسف خوردم که نایب رئیس مجلس، مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را جدایی طلب نامید و آن‌ها را اغتشاشگر خواند. ما دشمن نیستیم. ما خیرخواه همه هستیم. متاسفانه به حرف‌ها توجه نشده است که این مشکلات وجود دارد. از سنندج تا تهران، مشهد، اصفهان و شهرهای دیگر به خاطر چهلم شهدا همه همدردی کردند. این بهترین نمونه‌ای از وحدت بود که به نمایش گذاشته شد.»

وی تاکید کرد که «همه سعی کردند که امنیت استان به هم نخورد. ما گفتیم امنیت رعایت شود و پیگیری شود که چه کسانی این حادثه را پیش آوردند. مردم به ناحق کشته شدند.»

وی به سه نکته در این ماجراها اشاره کرد و گفت: «مهمترین نکته برای ما این است که جنایت محکوم شود. دومین نکته این است که عاملان و آمران محاکمه شوند و سومین نکته این است که تهمت تجزیه طلبی و گروهکی که به این مردم زده شده و نایب رئیس مجلس تکرار کرد از مردم رفع شود.»

مولوی عبدالحمید گفت که «بعضی قدم‌هایی که حاکمیت و دولت را برداشته است که قدم‌های مثبت بوده است. برخی از مقامات نظامی تغییر کردند. فرماندهی تغییر کردند. این‌ها قدم‌ها مثبت است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • انديمشك ١٨٢٨ IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    كاش مولوي عبدالحميد درجمعه هاي گذشته هم اين چنين صحبت ميكرد ولي متاسفانه ايشون در روزهايي كه گذشت مواضع تندي از خودش نشون داد ويكسري افراد سواستفاده كردن و جان دهها انسان بيگناه گرفتهزشد
  • ali IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    ایشان مثل اینکه فراموش کردن در دوهفته گذشته نماز جمعه در پی اتهامات مختلف به صراحت اعلام کردن رفراندوم با نظارت بین المللی برگزار گردد ایا این خود بی اعتمادی به دولت مرکزی نیست و نمیتوانستن با وقوع درگیری بعد از نماز جمعه با صدور بیانه ای نسبت به تخریب اموال عمومی موضع گیری کنند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها