۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
پیش ‌بینی بورس فردا ۲۲ آبان ۱۴۰۱

روند صعودی نماگرهای بورسی در روز نخست هفته نیز ادامه پیدا کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز نیز توانست به مسیر صعودی خود طی روزهای گذشته ادامه دهد و روز سبز دیگری را به سهامداران تقدیم کند. بازار سرمایه طی روز جاری روند متعادلی را در پیش گرفت و جدال خریداران و فروشندگان در نهایت با برتری سمت تقاضا بازدهی مثبتی را برای بورس تهران رقم زد. شاخص کل امروز موفق شد یک افزایش ۰.۸۳ درصدی را برای بورسی‌ها به ارمغان بیاورد و بر ارتفاع یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی بایستد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن به واسطه معاملات خوبی که در برخی از گروه‌های کوچک بازار همچون گروه غذایی، قند و شکر، انبوه‌سازی و... شکل گرفت، عملکرد بهتری از شاخص کل داشت و بازدهی مثبت ۱.۰۹ درصدی را به ثبت رساند.

عملکرد کم‌سابقه بازار سهام در هفته گذشته و ثبت یک رشد ۱۰.۲ درصدی که از زمان ریزش تاریخی سال ۹۹ تاکنون در مقیاس هفتگی بی‌سابقه بود، نوید روزها خوبی را برای فعالان بورس تهران دارد و این موضوع در کنار رشد ارزش معاملات و ثبت برآیند مثبت ورود پول در هفته گذشته می‌تواند روند ایجاد شده را تداوم ببخشد. در بازار امروز اما بهانه جدیدی برای رشد بورس تهران وجود داشت که طی دو سال گذشته بارها باعث ایجاد روندهای صعودی موقت شده بود و اکنون نیز می‌توان ردپای آن را در معاملات امروز مشاهده کرد. در سمتی نیز عقب‌نشینی قیمت دلار از سقف تاریخی جدید برای عده اندکی دلیل برای فروش سهام شده است.

بازگشت یار قدیمی بورس تهران

بازارهای جهانی یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم روند صعودی بورس تهران طی روز جاری بودند و تاثیر آن به خوبی در معاملات صنایع کامودیتی‌محور قابل مشاهده بود. روز پنجشنبه و پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه اکتبر که عملکردی بهتر از انتظارات را به ثبت رسانده بود، بازارهای جهانی سهامی و کالایی با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شدند. ثبت تورم سالانه ۷.۷ درصدی درحالی که کارشناسان در انتظار یک عدد ۸ درصدی بودند، تاییدی بود بر اینکه فدرال رزرو در ادامه مسیر مبارزه با اژدهای تورم با آرامش بیشتری به سیاست‌های انقباضی خود ادامه دهد. قبل از این نیز در زمان افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در نشست ماه نوامبر، جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در سخنان خود اشاره کوتاهی به کاهش شدت سیاست‌های تهاجمی خود کرده بود و اکنون کاهش قابل توجه نرخ تورم می‌تواند تاییدیه قابل اتکایی برای این موضوع باشد.

بازارهای جهانی طی دو روز کاری خود توانستند بازدهی‌های قابل توجهی را به ثبت برسانند به طوری شاخص‌های سهامی S&P500 و نزدک به ترتیب بیش از ۵ و ۷ درصد افزایش یافتند و کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال کردند. در انتهای معاملات شب گذشته، نفت در نزدیکی ۹۶ دلار به ازای هر بشکه، طلا بالای ۱۷۷۰ دلار به ازای هر انس، مس در میانه کانال ۸۵۰۰ دلاری و روی نیز کمی بالاتر از مرز ۳ هزار دلاری معامله شدند. این موضوع نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد ریزش‌های شدید کامودیتی‌ها پایان یافته است و می‌توان به برگشت قیمت‌ها امیدوار بود اما به دلیل تداوم سیاست‌های انقباضی هرچند با سرعت کمتر و احتمال ورود اقتصاد جهانی به یک دوره رکودی، نمی‌توان رشدهای چشمگیری را نیز پیش‌بینی کرد. به هرحال این موضوع می‌تواند دلیل مناسبی برای تداوم صعودهای اخیر بازار سرمایه باشد.

جدال نابرابر خریداران و فروشندگان

بازار امروز نیز تا حدودی شاهد بازگشت فروشندگان نسبت به روزهای قبل‌تر بود اما قدرت کافی برای مقابله با خریداران در آن‌ها دیده نمی‌شد. فروشندگان امروز دو دلیل برای عرضه‌های خود داشتند که مورد اول را می‌توان به عقب‌نشینی نرخ دلار بازار آزاد به کانال ۳۴ هزار تومانی طی آخر هفته نسبت داد که البته همچنان در محدوده‌هایی بسیار بالاتر از سقف قبلی خود نوسان می‌کند و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کاهش قیمت خاصی متوجه دلار نخواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد تعجیل برخی از فعالان بازار در فروش سهام با کوچکترین نوساناتی در قیمت دلار می‌تواند باعث کاهش سودآوری از روزهای مثبت باشد.

موضوع دوم را نیز می‌توان به کسانی نسبت داد که پس از دریافت سودهای قابل توجه در کوتاه مدت و طی دو هفته گذشته که بازار سرمایه روزهای مثبتی را تجربه کرده بود، اقدام به شناسایی سود و فروش سهام خود کرده‌اند. بنابراین به دلایل ذکر شده نمی‌توان انتظار داشت که بورس تهران با قدرت کمی که فروشندگان دارند، از روند اخیر خود روی برگرداند و به مسیر نزولی بازگردد هرچند که در طول این مسیر می‌توان روزهای سرخ‌رنگی را نیز تجربه کرد و احتمال رشدهای پرشتاب نیز نمی‌رود.

استراحت تکینکالی شاخص بورس؟

شاخص کل بورس طی دو هفته گذشته در نمودار تکنیکالی خود موفق به شکست مقاومت‌های مهمی شد و اکنون در کانال ۱.۴ میلیون واحدی به مسیر خود ادامه می‌دهد. همانطور که در تصویر پیداست، شاخص بورس در ادامه این مسیر در نقاطی که مشخص شده است (۱.۴۵ و ۱.۴۸ میلیون واحد) با مقاومت‌های استاتیکی روبروست که می‌تواند از شتاب این روند بکاهد و یا اینکه مسیر آن را تغییر دهد. در اندیکاتور ایچی‌موکو اتفاق مثبتی که رخ داد، عبور کندل‌ها از ابرکومو بود اما فاصله آن‌ها از خط کیجنسن درحال افزایش است که می‌تواند به استراحت بازار منجر شود. در اندیکاتور RSI نیز یک مقاومت داینامیک مهم وجود دارد که برخورد با آن در محدوده بالای ۷۰ واحد می‌تواند پرریسک باشد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین براساس نکات گفته شده انتظار می‌رود که بورس فردا نیز روند مثبتی به خود بگیرد اما به مرور احتیاط در معاملات افزایش یافته و شاید برای یک مدت کوتاه شاخص کل بورس حداقل از منظر تکنیکالی نیاز به استراحت داشته باشد تا بتواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۲ آبان ۱۴۰۱
نمای تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار