۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
هزینه تولید برق در ایران چقدر است؟

فعالان صنعت برق معتقدند تا سال ۱۴۰۴ دو سناریو برای تولید برق وجود دارد؛ ادامه وضع موجود یا افزایش تولید برق متناسب با اهداف برنامه های توسعه. هر کدام از این دو سناریو منابع ارزی متفاوتی را نیاز دارد.

فردای اقتصاد: ابرچالش‌های اقتصاد برق و انرژی در ایران در جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران بررسی شد. در این نشست علیرضا اسدی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری، کسری بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش بدهی‌ دولت به بخش‌خصوصی تولیدکنندگان برق و پیمانکاران، ابرچالش‌های اقتصاد برق و انرژی در ایران است، اصلاح نظام قیمت‌گذاری در بازارهای برق و فروش به مشترکان را از جمله راهبردهای رفع این چالش‌ها عنوان کرد و رفع موانع پیش ‌روی توسعه صادرات برق را ضروری دانست.

به گزارش اتاق تهران، وی افزود: در سناریو ادامه وضع موجود، انتظار می‌رود به طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰۰مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت اسمی حدود ۹۸هزار مگاوات برسد، اما اگر دولت بخواهد در چارچوب رشد اهداف برنامه ششم و متناسب با ظرفیت رشد اقتصادی مورد انتظار در اسناد بالادستی کشور، تولید برق کشور را افزایش دهد، انتظار می‌رود سالانه حدود ۴۷۰۰مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت اسمی حدود ۱۰۹هزار مگاوات دست پیدا کند.

به گفته اسدی، در سناریو رشد وضع موجود که معادل ۲.۸درصد است، حدود ۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید در صنعت برق کشور انجام شود و در سناریو جایگزین که بر اساس رشد ۵درصد و مطابق با برنامه ششم توسعه است، حدود ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش مورد نیاز است.

وی سپس به تشریح راهکارهای تببین شده از سوی فعالان صنعت برق برای تدوین برنامه هفتم توسعه و مرتبط با این صنعت پرداخت و در این رابطه، اصلاح اقتصاد برق، اصلاح روابط مالی شرکت‌های بخش انرژی با دولت، توسعه تجدیدپذیرها، تسویه مطالبات بخش خصوصی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را از جمله این راهکارها عنوان کرد. اسدی تصریح کرد که فعالان و تشکل‌های خصوصی صنعت برق معتقدند که تجارت آزاد برق از دست دولت باید خارج شود. در ادامه و پس از بحث و تبادل‌نظر پیرامون راهکارها و پیشنهادهای مطرح شده، مقرر شد تا نظرات جامع بخش خصوصی پیرامون سند برنامه هفتم توسعه کشور، طی نشستی با وزیر نیرو و مسئولان این وزارتخانه به بحث و گفت وگو گذاشته شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار