۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
هزینه ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری ماهواره خیام
سالاریه رییس سازمان فضایی - عکس از :‌دیجیاتو

سالاریه : سازمان فضایی روسیه خبر پرتاب را بدون هماهنگی با ما روی سایت بارگذاری کرد ولی نمیتوان گفت عمدی بوده است.

رییس سازمان فضایی اعلام کرد ماهواره خیام ساخت ایران نبوده و برای تولید آن بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار هزینه شده است. 

ماهواره خیام روز گذشته از پایگاه فضایی قزاقستان توسط موشک روسی سایوز به فضا پرتاب شد. 

حسن سالاریه در جریان یک نشست خبری در پایگاه فضایی ماهدشت و یک روز پس از پرتاب این ماهواره در جمع خبرنگاران گفت علاقه‌ای نداشتیم قبل از پرتاب و مدارگذاری و استیبل شدن ماهواره درباره آن اطلاع رسانی کنیم.

وی در پاسخ به سوال یک یاز خبرنگاران  که چرا زمان پرتاب ماهواره را اول اسپوتنیک اعلام کرد و بعد رسانه‌های ایرانی مطلع شدند و اینکه چرا سازمان فضایی شفاف اعلام نکرد که ماهواره ساخت ایران نیست و سفارت روسیه در ایران آن را در توییتی اعلام کرد، گفت: ۴-۵ سال است که سعی کردیم این اتفاق را خیلی عمومی سازی نکنیم اما به هر شکل سازمان فضایی روسیه خبری را بدون هماهنگی ما رو سایت بارگذاری کرد و نمی‌توان هم گفت عمدی در کار بوده است.

سالاریه ادامه داد: ما با روسیه توافق کرده بودیم که بعد از اینکه ماهواره شرایط استیبل پیدا کرد و تصاویر قابل اعتماد در اختیار ما گذاشت، اطلاع رسانی کنیم و گام به گام این اطلاع رسانی صورت گیرد.

منطقی نبود پرتابگر آمریکایی را انتخاب کنیم

معاون وزیر ارتباطات گفت: شما پرسیدید که چرا شفاف نگفتیم ماهواره را روسیه ساخته است اما ما بر این تاکید داشتیم که ماهواره متعلق به ایران است و اهل فن و متخصصین حوزه فضایی می‌دانند که این موضوع عجیبی نیست که شما توانایی سنجنده یک متر را داشته اید اما نگفتید. ما تاکید داشته و داریم که مالکیت ماهواره برای ایران است اما اینطور نبوده که ساخت داخل نبوده است.‌

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا ماهواره خیام در روسیه پرتاب شد، گفت: ایران دو دهه است در زمینه پرتابگرها کار می‌کند. در این حوزه پیشرفت خوبی داشتیم و به پرتاب ماهواره ۵۰۰ کیلوگرم هم رسیده ایم.

سالاریه افزود: شرکت سازنده ماهواره خیام شرکت روس بود و هیچ منطقی نبود که پرتابگر آمریکایی انتخاب کنیم و البته کشورهای متخاصم هیچ وقت این کار را برای ما نمی‌کنند؛ بنابراین به صورت منطقی به سمت پرتابگر روس رفتیم.

منبع: خبرگزاری مهر 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار