۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
افت دلار به زیر مرز ۳۵ هزار تومان

با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، دلار معاملات یکشنبه را با ورود به کانال ۳۴ هزار تومان آغاز کرد.

فردای اقتصاد: با نهایی شدن پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، دلار معاملات یکشنبه را با ورود به کانال ۳۴ هزار تومان آغاز کرد. شنبه دلار برای چهارمین جلسه معاملاتی متوالی با افت مواجه شد هر چند مقابل نزول به کانال ۳۴ هزار تومان مقاومت نشان داد.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز تا ساعت ۱۱ یکشنبه با افت ۱۰۰ تومانی به ۳۴۹۵۰ تومان رسید.

حرکت خلاف جهت دلار و سکه

دلار دیروز با ۱۲۰ تومان (۰.۳ درصد) افت نسبت به پنجشنبه گذشته، به ۳۵ هزار و ۲۰ تومان رسیده بود. قیمت سکه امامی نیز شنبه با رشد ۵۰ هزار تومانی (۰.۳ درصدی) ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد. به نظر می‌رسد رشد قیمت سکه تحت تاثیر رشد ۱.۲ درصدی طلای جهانی بود. قیمت طلای جهانی نسبت به پنجشنبه گذشته حدود ۲۰ دلار افزایش یافته و به بیشترین سطح ۳ ماه گذشته رسیده است. سکه پس از اعلام برنامه‌های کنترلی بانک مرکزی برای قیمت ارز و سکه، با شتاب بیشتری نسبت به دلار در مسیر نزولی حرکت کرده و بخشی از حباب قیمت آن (طبق تعاریف مرسوم) در روزهای گذشته تخلیه شد. در این خصوص بیشتر بخوانید: واکنش قیمت طلا به انتشار اوراق سکه

سیگنال مثبت پیروزی حزب بایدن در سنا

عدم شکل‌گیری موج قرمز در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از عواملی است که احتمالا در تعدیل انتظارات تورمی نقش داشته است.کارشناسان، نتیجه انتخابات کنگره را یک شکست سیاسی برای ترامپ که قصد کاندیداتوری در انتخابات ۲۰۲۴ را داشت، دانسته‌اند.

نشست شورای حکام زیر ذره‌بین بازار ارز

اما در سوی مقابل، احتمال اجماع بین‌المللی علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام می‌تواند بار دیگر به افزایش هیجانات در بازار ارز منجر شود. جمعه انگلیس و فرانسه در همین راستا بیانیه‌ای علیه ایران صادر کردند. رویترز و پولیتیکو نیز مدعی شده‌اند که آمریکا و تروئیکای اروپایی خواستار صدور قطعنامه در شورای حکام در رابطه با ایران شده‌اند.

در نشست پیشین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در ۲۱ الی ۲۵ شهریورماه گذشته) نگرانی از صدور قطعنامه علیه ایران موجب ورود دلار به کانال ۳۱ هزار و شتاب گرفتن دلار در مسیر صعودی شده بود.

در همین حال، شنبه وزیر امور خارجه فرانسه مدعی بازداشت دو تن دیگر از شهروندان این کشور در ایران شد. به عقیده برخی، بیانیه اروپایی‌ها علیه ایران و نیز تشدید تنش‌ها میان تهران و پاریس معادلات احیای برجام را پیچیده‌تر می‌کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام نیز در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در یک لحظه حساس در مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی».

نوسان دلار حول مرز ۳۵ هزار تومان
روند قیمت دلار و ۶ جلسه پیشین شورای حکام

مذاکرات از سر گرفته می‌شود؟

با وجود این، برخی فعالان بازار ارز جلسه اخیر امیرعبداللهیان با وزرای سابق امور خارجه از جمله محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی را سیگنال مثبتی در جهت احتمال کاهش تنش‌ها می‌دانند. چنانکه احتمال می‌رود حالا با مشخص شدن نتیجه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و پیش از آنکه نشست شورای حکام بخواهد به صدور قطعنامه‌ای دیگر بیانجامد، مذاکرات تهران و واشنگتن ازسرگرفته شود یا حداقل پیشرفتی در خصوص اختلافات تهران و آژانس اتمی رخ دهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم ۱۱ آبان اعلام کرده بود: در روزهای آینده هیاتی از سوی ایران برای تقویت همکاری‌ها با آژانس به وین سفر می‌کند.

بانک مرکزی به دنبال ارائه ابزار جدید مهار دلار

دیروز هم رئیس کل بانک مرکزی از طرح جدید برای مهار نوسانات ارزی خبر داد. صالح آبادی گفت این ابزار جدید در روزهای آینده برای مدیریت بازار ارائه خواهد شد و جزئیات بیشتری در خصوص آن ارائه نکرد. البته تکرار وعده ناکام آزادسازی ۷ میلیارد دلار توسط صالح‌آبادی، موجب شده تا فعالان بازار ارز و سکه به تحقق وعده‌های بانک مرکزی تردید داشته باشند. رئیس کل بانک مرکزی شنبه گفت «فرایند آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی در حال طی شدن است و به محض آنکه به نتیجه رسیدیم آن را اعلام خواهیم کرد». برخی فعالان بازار ارز چنین اخباری را «خبردرمانی» بازارساز تصور می‌کنند.

ضمن آنکه بعضی کارشناسان نیز نسبت به مدت زمان اثربخشی اقداماتی که بازارساز برای کنترل این بازارها اتخاذ می‌کند تردید دارند. شنبه مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اشاره داشت نباید برای کنترل قیمت ارز صرفا به سمت پول‌پاشی در بازار حرکت و بخشی از ذخایر خود را وارد بازار کرد.

عقب‌نشینی خریداران دلار و سکه؟

در حالی که قیمت دلار و سکه از سقف عقب‌نشینی کرده‌اند، حجم معاملات دلار در بازار توافقی نسبت به چهارشنبه گذشته نصف شده و به تنها ۷ میلیون دلار رسیده است. بازار ارز توافقی بازاری است که در آن صرافان اسکناس ارز را از صادرکنندگان یا دیگر صرافی‌ها می‌خرند و سپس به متقاضیان خرید دلار با کارت ملی می‌فروشند. کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان نیز امروز مدعی شد: «بالای ۸۰ درصد خریداران رزروکننده ارز از صراف‌ها از حضور و خرید ارز امتناع ورزیده‌اند».

علاوه بر توقف روند صعودی قیمت‌ها، به عقیده فعالان بازار ارز نگرانی از قطع یارانه نقدی یکی از عوامل عقب‌نشینی خریداران دلار سهمیه‌ای است. سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هفته گذشته قطع یارانه در صورت دریافت سهمیه ۲ هزار دلار را تایید نکرد اما تلویحا گفت که این موضوع در ارزیابی این سازمان از توانمندی مالی افراد اثرگذار است. سیده طیبه حسینی گفت: «ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند».

در سوی دیگر، امروز اوراق سکه بانک مرکزی هم با کاهش چشمگیر خریداران مواجه شد. به طوری که حجم خرید سکه توسط افراد حقیقی نسبت به دو روز نخست معاملات، یک هفتم شد. شنبه معادل ۱۱۲ سکه در بورس کالا خریداری شد. این رقم چهارشنبه ۷۷۷ سکه و پنجشنبه ۸۶۷ سکه بود. اوراق سکه چهارشنبه گذشته توسط بانک مرکزی در بورس کالا عرضه اولیه شد. این اوراق به منزله خرید سکه با سررسید ۶ ماهه و تسویه به نرخ روز (میانگین قیمت سکه‌های بورسی منتشرشده توسط ۵ بانک) است. امکان فروش این اوراق پیش از سررسید نیز وجود دارد.

این گزارش در تاریخ یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار