آیا می‌دانید تعطیلات آخر هفته چگونه ایجاد شد؟

غول آرام که بود و چرا رقیب ادیسون تلقی می‌شود؟
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
آیا می‌دانید تعطیلات آخر هفته چگونه ایجاد شد؟

جرج وستینگهاوس، یکی از موثرترین کارآفرینان تاریخ است که کمتر کسی به او و دستاوردهایش پرداخته است. اگر فرد شاغلی هستید که کمتر از ۷ روز در هفته کار می‌کنید، تعطیلات آخر هفته خود را مدیون او هستید.

فردای اقتصاد: جرج وستینگهاوس بی‌شک یکی از متفاوت‌ترین کارآفرینان تاریخ است. او زاده ۶ اکتبر ۱۸۴۶ ، یک کارآفرین و مهندس بود که ترمز بادی راه‌آهن را اختراع کرد و از پیشگامان صنعت برق بود. وستینگهاوس یکی از رقبای اصلی توماس ادیسون در اجرای اولیهٔ سیستم برق آمریکا بود. سیستم وستینگهاوس در نهایت بر سیستم جریان مستقیم ادیسون غالب شد. در سال ۱۹۱۱ او برای موفقیت شایسته در ارتباط با توسعه سیستم جریان متناوب موفق به دریافت مدال AIEE ادیسون شد.

او که فعالیت خود را از صنعت حمل‌ونقل ریلی شروع کرد، مهندسی بی‌نظیر بود که به‌لطف اختراعاتش به‌سرعت به ثروتی هنگفت دست یافت. وجه‌تمایز وستینگهاوس با تمامی کارآفرینان معاصر و حتی پس از خود، اهمیتی بود که برای کارگران و افرادی که برایش کار می‌کردند قائل بود. جالب است بدانید تا پیش از وستینگهاوس، چیزی به‌نام تعطیلی آخر هفته وجود نداشت و کارگران ۷ روز هفته را کار می‌کردند! او نخستین کسی بود که برای کارگرانش بیمه حوادث و بازنشستگی در نظر گرفت. همچنین، به تمامی کسانی که در شرکتش کار می‌کردند اجازه می‌داد اختراعاتشان را به‌نام خود ثبت کنند. وی با پشتیبانی از تسلا، نقش مهمی در فراگیری صنعت برق و رسیدن الکتریسیته به خانه‌های مردم داشت. تمامی این‌ها باعث شده او (که به «غول آرام» مشهور بود) یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها بین کارآفرینان قدیمی باشد.

او جمله معرفی دارد که می گوید: « اگر روزی درباره من گفته شود که با کارم باعث بهبود زندگی و رفاه هم‌نوعانم شده‌ام، احساس رضایت خواهم کرد.»

او روز  ۱۲ مارس ۱۹۱۴ در سن ۶۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار