۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
آخرین موضع مکرون و بورل درباره برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه: هیاتی از آژانس به زودی به ایران سفر می‌کند

فردای اقتصاد: امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه دیروز در سخنانی مدعی شد که «احتمال دستیابی به توافق احیای برجام به دلیل اوضاع سیاسی کنونی در ایران، «بسیار ضعیف» شده است.»
مکرون درباره مذاکرات با ایران مدعی شد: «اکنون، ما باید چارچوب جدیدی ایجاد کنیم، زیرا این راه‌حلی برای هیچ طرف نیست؛ در شرایط داخلی ایران و این بی‌ثباتی خارجی، این احتمال وجود دارد که عراق، لبنان، سوریه و بسیاری از کشورهای همسایه تحت تاثیر قرار بگیرند.»
مکرون اضافه کرد که به همین دلیل، «ما نیازمند ادامه گفت‌وگو هستیم و امیدوارم در پایان سال [جاری میلادی]، موفق شویم یک کنفرانس بغداد دیگر با حضور همه کشورهای همسایه و نماینده‌ای از ایران برای پیشرفت در زمینه این موضوعات برگزار کنیم.»
کنفرانس بغداد برای حل مسائل منطقه‌ای، شهریور سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور فرانسه و رهبران برخی کشورهای منطقه و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد.
مکرون همچنین گفت قصد دارد «در هفته‌های آینده» بار دیگر با ابراهیم رئیسی گفت‌وگو کند.
 

موضوع جوزپ بورل

همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا در بخشی از اظهاراتش با دفاع از اقدامات تحریمی اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران در پی اتفاقات اخیر، گفت که موضوع برجام به این اقدامات بی‌ارتباط است و کار بر روی این توافق با ایران ادامه دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره موضوع برجام گفت: من فکر می‌کنم برجام مسئله دیگری (مجزا از وضعیت داخلی ایران) است. برجام راجع به هسته‌ای شدن ایران است و بهترین راه جلوگیری از آن،‌ کار کردن روی برجام است.
او افزود: برجام در مسیر درستی نیست؛ در یک بن‌بست است اما کار بر روی آن ادامه دارد.

به برجام بسیار نزدیک هستیم

از سوی دیگر پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، امروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به اقدامات تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و موضع ایران مبنی بر انجام دادن اقدامات تقابلی، آیا نگران این اقدامات، به ویژه تاثیر آن بر مذاکرات برجام است، گفت: «برجام موضوعی است که باید جدا از چیزهایی که الان اتفاق می‌افتد در نظر گرفته شود.»
هاویستو تاکید کرد: «اتحادیه اروپا همواره قویا به برجام متعهد بوده است.»
او در پاسخ یه این پرسش که آیا امیدی به این دارد که این موضوعات جدا از موضوع برجام در نظر گرفته شود، گفت: امیدوارم این موضوعات از هم تمیز داده شوند. چون برجام پیشینه‌ای طولانی دارد و به حصول توافقی بر سر احیای برجام بسیار نزدیکیم.

سفر هیاتی از آژانس به ایران

در تحولی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه  امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با آخرین روند همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «تایید می‌کنم که هیاتی به تازگی از ایران به وین سفر کرده و با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو و تبادل نظر داشته است. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوها انجام شده و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق کردند.»
او ادامه داد: «در چارچوب همین توافقی صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و گفت‌وگوها و مذاکرات بین ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند.»
او با بیان اینکه چون بخشی از مسائل آژانس به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دارد برخی از طرف‌ها تلاش دارند که بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیر منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند، گفت: «اینگونه رفتارهای غیر سازنده چیز جدیدی نیست و ما قبلا نیز شاهد چنین رفتارهایی بودیم.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار