۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
یک سبد سرمایه‌گذاری پرسود در بورس

نازنین خالقی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان دوشنبه به بررسی دلایل تغییر مسیر نماگرها و توقف روند صعودی بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز در ادامه افزایش عرضه‌های روز گذشته، با برتری فروشندگان به معاملات خود پایان داد و برای دومین روز پس از رشدهای بی‌وقفه، بازدهی منفی را نصیب سهامداران کرد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش ۰.۷۷ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه، ۰.۷۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز با ثبت عدد ۳۷۵۰ میلیارد تومانی در زیر کانال ۴هزار میلیارد تومانی ایستاد و شاهد خروج ۷۶۵ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.
بازارهای جهانی امروز کار خود را در هفته جدید میلادی از سر گرفتند و کامودیتی‌ها شرایط متفاوتی از یکدیگر را دنبال می‌کنند. نفت بدون تغییر در کانال ۹۵ دلاری نوسان می‌کند، طلا با کاهش نیم درصدی حوالی ۱۷۶۰ دلار معامله می‌شود، مس نزدیک به یک درصد افت داشته و در مرز ۸۵۰۰ دلاری قرار گرفته است و روی اما با رشد بیش از یک درصدی به نزدیکی ۳۱۰۰ دلار رسیده است.
نازنین خالقی کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان دوشنبه به بررسی دلایل توقف روند صعودی بورس پرداخت. او اعتقاد داشت که کاهش نرخ دلار نسبت به سقف تاریخی جدید، مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس آمریکا، وجود اختلاف بین دلار نیما و فردوسی، نگرانی بابت بندهای بودجه ۱۴۰۲ و... از دلایلی است که پس از یک رشد نزدیک به ۲۰ درصدی طی روزهای گذشته، برخی از سهامداران ترجیح داده‌اند سودهای به دست آمده را شناسایی کنند. وی عنوان کرد که ریسک‌های احتمالی بودجه ۱۴۰۲ یکی از دلایل اصلی برای استراحت بورس در روزهای آینده خواهد بود و اختلاف فاحش بین دلار نیمایی و بازار آزاد را مهم‌ترین چالش بازار سرمایه می‌دانست. او اعتقاد داشت که عدم حذف دلار نیمایی یا عدم کاهش فاصله آن با بازار آزاد می‌تواند تبعات زیادی را برای شرکت‌های صادراتی مطرح و بزرگ بورس تهران داشته باشد و بخش عمده‌ای از سودآوری آن‌ها را با چالش مواجه کند اما در صورت تغییر روند این موضوع، طیف گسترده‌ای از سهام دلاری و ریالی می‌توانند منتفع شوند. وی همچنین در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد که حذف قیمت‌گذاری دستوری نیاز به یک همت جهادی و چندساله دارد و بعید است که در کوتاه مدت شاهد ریشه‌کن شدن آن باشیم. افزایش نرخ سود بدون ریسک نیز که طی مدت اخیر اتفاق افتاد نمونه‌ای از همین موضوع است که بر ارزندگی سهام و بورس تهران تاثیر می‌گذارد. او در نهایت در رابطه با یک سبد سرمایه‌گذاری بهینه اعتقاد داشت که سرمایه‌گذاران بهتر است در سهام دلاری سرمایه‌گذاری کنند زیرا علاوه بر پوشش قیمت ارز، می‌تواند بازدهی بیشتری را نیز رقم بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار