۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
نقش اوراق گام در راهبری تولید

ابراهیم ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی مشکلات تولید و چالش‌های سرمایه در گردش این بخش پرداخت.

فردای اقتصاد: کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یکی از مسائل اساسی و مهم در حوزه صنعت است که این روزها با محدودیت‌هایی موجود در بر ترازنامه بانک‌ها، با مشکلاتی مواجه شده است. اوراق گام جایگزین تامین مالی از طریق نظام بانکی به عنوان یکی از راهکارهای تامین سرمایه در گردش معرفی می‌شود. حال سوال این است آیا اوراق گام به عنوان یکی از رقبای جدی برای بازار سهام محسوب می‌شود؟ با توجه به نرخ‌های بالاتر از ۲۵ درصد که در این اوراق به چشم ‌می‌خورد، کاراترین روش تامین سرمایه در گردش با کمترین آسیب به بازار سهام چیست؟

ابراهیم ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی مشکلات تولید و چالش‌های سرمایه در گردش این بخش پرداخت. وی در ابتدا به فاصله دلار نیما و آزاد و چالش‌هایی که برای بخش تولید ایجاد کرده اشاره و عنوان کرد: با توجه به نرخ پایین دلار نیما نسبت به بازار آزاد علاقه‌ای از سمت صادرکنندگان برای عرضه با این نرخ‌ها وجود ندارد. با افزایش نرخ دلار آزاد باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از فروش صنایع توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود، انگیزه تولیدکنندگان برای تولید و تامین مواد اولیه با نرخ‌های جاری کاهش می‌یابد مگر در حالتی که به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم چراکه قیمت‌گذاری دستوری حاشیه سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع افزایش نرخ بهره توسط واحدهای تولیدی را به دنبال دارد پس به نظر می‌رسد در بلندمدت دولت باید به سمت پرکردن شکاف قیمتی دلار نیما و آزاد حرکت کند اما در کوتاه مدت به دلیل فشارهای تورمی در جامعه امکان اجرایی کردن این موضوع وجود ندارد و دولت در سال آینده سیاست افزایش نرخ‌ها را در پیش خواهد گرفت.
این کارشناس در رابطه با مشکلات اوراق گام به عنوان یکی از روش‌های تامین سرمایه در گردش گفت: نرخ این اوراق برای تولیدکنندگان بالا بوده و مقرون به صرفه نیست که با توجه به افزایش تقاضا نرخ‌ها صعودی شده و نقدشوندگی اوراق را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت عدم مدیریت صحیح امکان تشکیل بازار غیررسمی برای اوراق گام نیز وجود دارد.

در بخشی از برنامه نیز معصومه طاهرخانی، کارشناس بازار سرمایه اطلاعات جامعی از ترکیب‌بندی جدید بازار اوراق بدهی و آخرین وضعیت اوراق گام ارائه دادند. وی در رابطه با سازوکار عملیاتی اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) توضیحاتی داد: اهداف دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) در جلسه مورخ ۹۸.۰۹.۰۵ بانک مرکزی منتشر شد که به عنوان راهکاری جهت ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین، تقویت دسترسی به سرمایه در گردش  و تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد با رویکرد بازارمحور و با قابلیت نقل‌وانتقال در بازارهای پول و سرمایه است.
او چالش‌های اوراق گام در بازار سرمایه را دسته بندی کرد که عبارت است از: عدم پذیرش جدی بنگاه‌های بزرگ در صدر زنجیره تولید، نوسانات قیمتی و عدم ثبات اقتصادی و عدم تمایل فروشندگان به فروش اعتباری، معرفی نشدن اوراق گام به زنجیره های تولید و فعالان  بازار پول و سرمایه، زمان بر بودن فرآیندهای صدور و تنزیل اوراق گام در بورس اوراق بهادار تهران و ریسک نقدشونده بودن در سررسید و نداشتن نرخ های جذاب در مقایسه با سایر ابزارهای مالی.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار