۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
سنگ‌اندازی اسراییل بر سر تحقیق درباره کشته شدن یک خبرنگار

زیر دفاع اسرائیل اعلام کرد این رژیم با «هیچ تحقیق خارجی» درباره کشته شدن شیرین ابوعاقله همکاری نخواهد کرد.

فردای اقتصاد: وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد این رژیم با «هیچ تحقیق خارجی» درباره کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی-فلسطینی همکاری نخواهد کرد.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی آغاز تحقیقات آمریکا درباره کشته شدن خانم ابوعاقله را «یک اشتباه» توصیف کرد.
شیرین ابوعاقله خبرنگاری است که در جریان پوشش حمله به کرانه باختری در ماه مه، با اصابت گلوله به سرش کشته شد.
شاهدان عینی گفته‌اند او با شلیک سربازان اسرائیلی کشته شده‌است. یک مقام اسرائیلی نیز گفته که «به احتمال زیاد» این خبرنگار به ضرب گلوله یکی از سربازان اسرائیل کشته شده‌است.
روز دوشنبه سایت خبری اکسیوس در آمریکا خبر داد که وزارت دادگستری آمریکا به وزارت دادگستری اسرائیل خبر داده که پلیس فدرال آمریکا تحقیقاتی را درباره مرگ خانم ابوعاقله آغاز کرده است.
گانتز گفته است که ارتش اسرائیل «تحقیقاتی مستقل و حرفه‌ای» را درباره این موضوع انجام داده و حاصل آن را در اختیار آمریکا قرار داده‌است.
وزیر دفاع اسرائیل افزوده که او به مقام‌های آمریکایی گفته است که «ما در کنار سربازان اسرائیلی ایستاده‌ایم، با تحقیقات خارجی همکاری نخواهیم کرد و وسیله دخالت در تحقیقات داخلی خود را فراهم نمی‌کنیم.»
خانم ابوعاقله یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های خبری دنیای عرب بود و روز یازدهم ماه مه در جریان پوشش حمله ارتش اسرائیل به کمپ آوارگان جنین در کرانه باختری کشته شد.
او هنگام کشته شدن کلاه ایمنی و جلیقه مخصوص خبرنگاران را بر تن داشت که به وضوح کلمه رسانه بر آن دیده می‌شود.
شاهدان عینی و مقام‌های فلسطینی گفته‌اند او به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته شد. بعدها سازمان ملل متحد و چند تحقیقات رسانه‌ای دیگر به نتیجه مشابهی رسیدند.
یک تحقیق آمریکایی درباره موضوع هم به این نتیجه رسیده که «بسیار محتمل است» که سربازان اسرائیلی باعث مرگ او شده باشند.
در ماه سپتامبر یک مقام ارتش اسرائیل گفت به احتمال زیاد او به دلیل «اشتباه یک سرباز ارتش اسرائیل» کشته شده که «متوجه خبرنگار بودن او نشده‌است.»
این مقام اسرائیلی افزود که کارآگان با سرباز درگیر با این اتفاق صحبت کرده‌اند: « او به ما گفته که چکار کرده و آیا این کار را بر اساس اشتباه انجام داده یا نه.»
این مقام اسرائیلی گفت: «می‌خواهم بر فضای جنگی که این سربازان درگیرش بودند تاکید کنم. آنها در یک خودرو که از چند جهت هدف تیراندازی قرار داشت گرفتار شده بودند.»
با وجود این مدارک ویدیویی که از لحظه کشته شدن ابوعاقله به دست آمده این ادعا را درباره منطقه تجمع غیرنظامیان و خبرنگاران تایید نمی‌کند.
این ویدئو در عوض نشان می‌دهد که سربازان اسرائیلی که در دویست متری خانم ابوعاقله ایستاده بودند برای چند دقیقه به سوی منطقه تجمع خبرنگاران تیراندازی می‌کنند.
خانم ابوعاقله در بیت‌المقدس به دنیا آمده بود اما در آمریکا نیز زندگی کرده و شهروندی این کشور را هم کسب کرده بود. او بیشتر زندگی حرفه‌ای خود را به پوشش درگیری میان اسراییل و فلسطینی‌ها به ویژه در شبکه الجزیره گذراند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار