۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
خبر فوری: اصابت دو موشک روسی به خاک لهستان

شورای امنیت ملی لهستان تشکیل جلسه داد؛ احتمال به‌کارگیری بند پنجم پیمان ناتو

فردای اقتصاد: اصابت دو موشک به خاک لهستان که گفته می‌شود از روسیه شلیک شده است، منجر به کشته دو نفر از شهروندان لهستانی شد.
به گزارش ایسنا، سه‌شنبه شب دو فروند موشک به روستای مرزی  Przewodów از توابع شهر برزیودف لهستان در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده است.
خبرهای اولیه از شلیک این موشک از کشور روسیه و کشته شدن دست کم ۲ لهستانی حکایت دارد.
در پی این رویداد، رئیس جمهور لهستان نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار کرد.
برخی منابع خبری نیز گزارش داد که به دنبال اصابت این دو موشک، جگنده‌های لهستانی به صورت گسترده به پرواز درآمدند.
لهستان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و اگر اثبات شود که این حمله عامدانه صورت گرفته ممکن است آرتیکل یا بند پنجم پیمان ناتو مورد استفاده قرار بگیرد. 
بر اساس بند پنجم ناتو  ماده ۵ پیمان ناتو، حمله به هر کشور عضو ناتو، حمله به همه این کشورهای محسوب می‌شود و همه کشورهای عضو باید به کشوری که مورد حمله قرار گرفته کمک کنند.

در همین رابطه بخوانید: اوکراین زیر موج تازه موشک‌باران روسیه

ناتو چیست؟

واشنگتن نیروی محرکه تشکیل ناتو در سال ۱۹۴۹ بود. در ابتدا، این اتحاد نظامی بین دوازده کشور بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، کانادا، ایالات متحده، بلژیک، دانمارک، ایسلند، لوکزامبورگ، نروژ و پرتغال و با هدف ایجاد سنگری در برابر اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت.
اعضای ناتو از آن زمان تا به حال به ۳۰ کشور افزایش یافته و افزون بر آلمان، اسپانیا، ترکیه، یونان، برخی جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی از جمله استونی، اسلوونی، لتونی و لیتوانی و کشورهای جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، مجارستان، لهستان، آلبانی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی که همگی زمانی جزء بلوک شرق محسوب می‌شدند، به عضویت این پیمان نظامی درآمده‌اند.
بنابراین با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نه تنها ناتو متلاشی یا محدود نشده، بلکه رشد کرده است و با اتکا به بروز نگرانی‌های امنیتی اعضای خود تکامل یافته و جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان حفظ کرده است.
روسیه توسعه ناتو در سرتاسر اروپا و گسترش آن به شرق این قاره را به عنوان یک تهدید می‌بیند و ناتو را به تلاش برای محاصره این کشور متهم می‌کند. اما در مقابل، ناتو یادآور می‌شود که از ۱۴ کشور همسایه روسیه، تنها پنج کشور به عضویت ناتو درآمده‌اند که در مجموع تنها ۶ درصد از مرزهای زمینی روسیه با این کشورها مشترک است.
اما ناتو در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که اوکراین و گرجستان از نامزدهای عضویت در این پیمان نظامی هستند و عضویت قطعی آنها پس از حصول استانداردهای مدنظر اعضا در حوزه حکومت‌داری از جمله توسعه دموکراسی و شفافیت اقتصادی ممکن خواهد شد. دولت اوکراین از سال ۲۰۱۷ عضویت در ناتو را در اولویت قرار داده و مبارزه‌ای فراگیر با فساد و اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی را آغاز کرده است.
هر چند برخی کارشناسان عدم رخداد پیشرفت محسوس در این زمینه‌ها را دلیل امتناع اعضا از اعلام عضویت اوکراین عنوان می‌کنند ولی به باور عده‌ای دیگر از کارشناسان، نگرانی ناتو از واکنش تُند روسیه نیز در عدم عضویت اوکراین در ناتو تاثیرگذار بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار