۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
چرا ایران از برنامه‌های جام جهانی جا ماند؟

وزارت ورزش و میراث فرهنگی و گردشگری از دو سال پیش نقشه های زیادی برای جام جهانی قطر کشیده بودند از میزبانی مسافران این رویداد بین المللی در جزایر ایران گرفته تا ایجاد مسیر دریایی برای رساندن فوتبال دوست های ایرانی به قطر آن هم با کشتی های کروز که امکان اقامت دریایی مسافران را هم فراهم می کرد اما کم کم با نزدیک شدن به جام جهانی بیشتر معلوم شد که این نقشه ها رنگ واقعیت به خود نخواهند گرفت.

در تازه ترین مورد گفته می شود که به دلیل مخالفت طرف قطری حتی کشتی‌هایی که عزت الله ضرغامی برای بازدید از آنها و هموار کردن مسیر فعالیتشان تا جنوب رفت به قطر نخواهند رسید.  کشتی کروز سانی از مردادماه وارد چرخه تعمیر شد تا خلاف همه اما و اگرها آماده رساندن هزاران مسافران ایرانی در یک مسیر ۶ ساعته به قطر شود.

قرار بود این کشتی به همراه یک شناور دیگر در بندرهای الرویس و الحمد پهلو بگیرند و تا ۱۲ هزار مسافر را در خودشان اسکان بدهند. یکی از مشکلات سر راه این برنامه سوخت یارانه‌ای بود که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در دولت دست به دست هم دادند تا این مشکل هم برطرف شود اما حالا می‌شنویم که قطر از اینکه نمی تواند میزبان مسافران دریایی ایران باشد عذرخواهی کرده است. پیگیری ها نشان می دهد که طرف قطری گفته با توجه به فاصله ۱۵۰ و ۲۵ کیلومتری دو بندر مقصد با محل برگزاری بازی‌ها، امکانات لازم را برای انتقال گردشگران ایرانی به این نقاط ندارد و نمی‌تواند وسیله نقلیه‌ای برای انتقال مسافران به دوحه اختصاص بدهد این در حالی است که کشتی های غول پیکر لوکسی که از نقاط دیگر جهان راهی بنادر قطر می‌شوند قرار است محل اسکان بخشی از مسافرانِ روزهای شلوغ جام جهانی در قطر شوند. اصلا این کشور به دلیل مشکل بزرگی که در اسکان مسافران جام جهانی دارد روی این روش به عنوان یک راه حل مهم حساب باز کرده است.

از سوی دیگر علی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی آب پاکی را روی دستها می‌ریزد و می‌گوید که ایران از تمام برنامه‌های جام جهانی کنار گذاشته شده است و این یعنی سوختن یک فرصت چند میلیارد دلاری.

او گفته که در برهه‌ای ایران اولین کشوری بود که می توانست در این رویداد به قطر کمک کند اما ما حتی در زمینه صادرات محصولات غذایی به این کشور هم نتوانستیم موفق ظاهر شویم. او پای شرکت های واسطه و ضعف لوجستیکی ایران را به میان کشیده و گفته که روند مذاکرات با این شرکت‌ها موفق نبوده و زیرساخت‌های لازم هم از پیش در کشور فراهم نشده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار