۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و اردوغان پس از ۹ سال

رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی امروز (پنج‌شنبه) برای اولین بار در طول ۹ سال گذشته با رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگویی تلفنی برگزار کرد؛ تماس تلفنی که در جریان آن اردوغان کشته شدن دو اسرائیلی در عملیات شهادت‌طلبانه اخیر دو فلسطینی را به نتانیاهو تسلیت گفت.

ایسنا: به نقل از سایت العرب ۴۸، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی امروز برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ میلادی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

اردوغان هفته گذشته در پیامی به نتانیاهو پیروزی‌اش در انتخابات را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده بود که کابینه‌ای که نتانیاهو تشکیل دهد به همکاری‌ با آنکارا در تمامی زمینه‌ها ادامه دهد و به شکلی صلح و ثبات را به منطقه بازگرداند.

همچنین رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، این دیپلماسی تا زمانی که به ارزش‌های مشترک احترام بگذارد، پیروز خواهد بود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره این گفتگوی تلفنی اعلام کردند، نتانیاهو و اردوغان درباره همکاری با یکدیگر برای آغاز دوره جدیدی از روابط میان ترکیه و اسرائیل توافق کردند.

طبق بیانیه دفتر نتانیاهو، این گفتگوی تلفنی نزدیک به ۱۲ دقیقه ادامه داشت و نتانیاهو در ابتدا کشته شدن شهروندان ترکیه‌ای در حمله چند روز گذشته در استانبول را تسلیت گفت و اعلام کرد که "اسرائیل آماده همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم است". اردوغان نیز از نتانیاهو تشکر کرده و ضمن تسلیت به نتانیاهو بابت کشته شدن دو اسرائیلی در عملیات اخیر "اریئیل"، بار دیگر پیروزی‌ وی در انتخابات را تبریک گفت.

در عملیات شهادت‌طلبانه دو فلسطینی در شهرک اریئیل واقع در استان سلفیت در شمال کرانه باختری، سه شهرک‌نشین کشته و دو تن زخمی شدند.

همچنین طبق این بیانیه، دو طرف راه‌های همکاری گسترده برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی تل‌آویو-آنکارا را بررسی کردند.

آخرین باری که نتانیاهو با اردوغان تلفنی گفتگو کرده بود، مربوط به سال ۲۰۱۳ است که وی در آن تماس از اردوغان بابت حمله نیروی دریایی اسرائیل به کشتی مرمره و کشته شدن ۱۰ فعال ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۰ عذرخواهی کرده بود.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از حمله سال ۲۰۰۸ میلادی این رژیم به غزه دچار تنش شده و دو طرف سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش داده و سفرای خود را از تل‌آویو و آنکارا احضار کردند. اما در چند هفته گذشته دو طرف سفرای جدیدی معرفی کردند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها