۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
توقف صادرات این کالا به قطر در آستانه جام جهانی

مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران خاطر نشان کرد: براساس توافق، قرار بود اتحادیه دامداران از طریق قرنطینه‌ بوشهر که قطری‌ها خود در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند ۵۰ هزار راس گوسفند نر به این کشور صادر کند. مقدمات انجام این کار نیز فراهم شد، اما متاسفانه کارت بازرگانی برای افراد زیادی صادر شده و همین مسئله روند صادرات دام را با چالش مواجه کرد.

ایلنا: مجتبی عالی در پاسخ به این پرسش که شما از صادرات ۵۰ هزار راس دام زنده به قطر برای جام جهانی فوتبال خبر دادید آیا موفق به صادرات این تعداد دام به قطر شدیم؟ گفت: برنامه اصلی این بود که اتحادیه دامداران از طریق قرنطینه‌ بوشهر که قطری‌ها خود در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند ۵۰ هزار راس گوسفند نر به این کشور صادر کند. مقدمات انجام این کار نیز فراهم شد؛ اما متاسفانه کارت بازرگانی برای افراد زیادی صادر شده است و همین مسئله روند صادرات دام را با چالش مواجه کرده و به نوعی بازار قطر را خراب کردند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران با اشاره به از دست رفتن بازار قطر، گفت: طرف قطری به ایران آمد و کارهای قرنطینه‌ای نیز انجام شد اما به دلایلی که اشاره کردم این بازار را از دست دادیم؛ البته گزارش‌های مبنی به صادرات دام به قطر از طریق دامداران خوزستان به‌ دست ما رسیده است.

همچنین در این رابطه افشین صدر دادرس رئیس اتحادیه دام سبک نیز گفت: اطلاعاتی که مسئولان برای صادرات دام اعلام می‌کنند با هدف دلخوش کردن تولیدکنندگان در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما در عمل شاهد اجرا نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه گزارشی از صادرات دام به قطر ارائه نشده است، گفت: تا به امروز بیش از ۷۰ هزار راس دام به کشورهای عراق و کویت صادر کرده‌ایم؛ اما این رقم از صادرات چندان تاثیری در قیمت دام زنده نمی‌گذارد.

رئیس اتحادیه دام سبک ادامه داد: معاون امور دام وزارت کشاورزی تعداد مازاد دام سبک را حدود ۲ میلیون راس عنوان کرده است و اگر صادرات دام با همین روند ادامه داشته باشد تا پایان سال شاید بتوان حدود ۲۰۰ هزار راس دام صادر کنیم که این عدد فاصله معناداری با تعداد مازاد دام دارد. شرایط تولید برای دام سنگین پیچیده‌تر است چراکه عوارض سنگینی برای صادرات این دام وضع شد و همین مسئله انگیزه‌ای صادرات را سلب کرد. از سوی دیگر این گوشت نتوانست در بازار داخلی جذب شود از این‌رو شرایط این تولیدکنندگان بسیار پیچیده‌ شده است.

صدردادرس میانگین قیمت بره نر پرواری را کیلویی ۷۲ تا ۷۳ هزار تومان دانست و افزود: قیمت دام زنده با قیمت گوشت در بازار رابطه منطقی ندارد.

این فعال حوزه دامپروری با اشاره به کمبود نقدینگی دامداران، گفت: طرح دامدار کارت به صورت کامل اجرا نشد؛ همچنین بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت به دامداران تعهداتی داد که درعمل به هیچ کدام از آنها عمل نکرد بنابراین دامدار باید نهاده مورد نیاز را ۶ برابر قیمت اسفند خریداری کند اما قیمت دام تولیداش تغییر نکند. طبیعی است که تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد از این‌رو شاهد کشتار دام‌های مولد از سوی دامداران هستیم؛ وزارت کشاورزی هم برنامه‌ای برای کمک به تولیدکنندگان دام مولد ندارد و در کاغذ از دام‌پروری حمایت می‌کند.

به گفته وی؛ وقتی دام مولدی نباشد بره‌ای نیست که بخواهیم آن را پروار کنیم و وقتی دامی برای پروار نباشد گوشتی تولید نمی‌شود، این خلاصه حال تولید دام در کشور است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ادیبان IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    در کشوری زندگی میکنیم که بر روی گنج دنیا سکونت داریم و در طول سال ۹۰درصد مردمش نمیتوانند حتی یک کیلو گوشت بخورند اما با ذوق وشوق از صادرات دام به خارج از کشور وبه ،،کشور نقطه ای قطر ،،صحبت میکنیم ولذت میبریم ،،گرسنگان در دیگ غذا مائیم!!؟؟؟،،
  • محسن IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    دامداری نمونده دیگه همشون ورشکست شودن
  • طوفان IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دامدار در حال نابودی کامل
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    سلام من خودم چهل سال تو کار دامداری مشغولم ولی فایده‌ای ندارد پول کارگری هم برامون نمیمونته تو را بخدا صادرات را شروع کنید که دامدار هه
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دیگه دامی نمکند از عید تاوان میدین و اه و ناله دامدار گریبانتونا میگیره که چجوری ورشکست کردین و خونواده ها را از هم پاشیدین خیر نبینین
  • سید محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    قطری ها سر مایه گزاری کردند و حالا بجای وعده درست خلف وعده میکنید ؟البته این کشور راهم بدشمن تبدیل میکنید مسئولین باید تعویض شوند معلومه که لیاقت و تجربه ندارند
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    جام جهانی درقطر برگزار نمیشود663
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    از حقوق کارمندان وکارگران هم حرف بزنید ایا واقعا مصرف کننده فقط باید نگاه کنند سفرهای خانواده هارا خالی کردین وهمه مردها را شرمنده خانواده کرده اید
  • حسین IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    وقتی فقط مسعولان و سرمایه داران میتوانند گوشت بخورند و بقیه مردم فقط بوی انها را حس میکنند صدالبته که دام مازاد زیاد داریم امروزه حتی قشر متوسط جامعه هم دیگر نمیتوانند گوشت بخورند و در براورد ساده ای میتوان گفت بیش از ۳۰درصد مردم اصلا گوشت را نمی بینند و ۳۰ درصده بعدی هم سالی یکی دو بار و باز ۳۰درصد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها