۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
سامانه هوشمند سواپ تحولی نوین در صنعت کشور

سواپ کالا پروژه ای ملی است که کلیه تولید کنندگان در صنایع مختلف می توانند در راستای کاهش پنجاه درصدی هزینه حمل از این سامانه هوشمند بهره مند شوند .

مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا با بیان اینکه برای این سامانه ملی بیش از دو سال زمان صرف تحقیق و پژوهش و ایجاد زیر ساخت شده اظهار داشت: شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا یک شرکت خلاق است که ایده و مالکیت سواپ کالا را در کارنامه خود به ثبت رسانده و با ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش، طراحی، تولید و استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، در مدت ۲ سال با حضور تیم متخصص ۱۴۰ نفره داخلی و با سرمایه‌گذاری شصت میلیارد تومانی توانسته است تحولی بزرگ در صنعت کشور ایجاد کند.

آیدین فتحی تصریح کرد: با بررسی شرایط تولید و بازار به این نتیجه رسیدیم که یکی از چالش بزرگ تولیدکنندگان مربوط به حمل و نقل کاهش هزینه های جاری هستند و این موضوع در صنعت فولاد و پتروشیمی به دلیل جانمایی نامناسب واحد های فولادی و تمرکز آنها در بخش های مرکزی کشور محسوس هست.  

وی خاطر نشان کرد: معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند اما صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در محدوده جغرافیایی وسیع تری هستند. وضعیت درصنعت پتروشیمی و چاه‌های نفتی نیز به همین منوال است.

سواپ راهکاری برای کاهش هزینه های حمل و نقل

فتحی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، کاهش بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. درهمین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد.

وی تصریح کرد: با توجه پیشینه ای که به عنوان تولید کننده فولاد از سال ۱۳۸۶ تاکنون داشتم و الزام تولیدکنندگان زنجیره فولاد به عرضه فولاد در بورس کالا، ضرورت ایجاد سوآپ کالا در بخش فولاد بیش از پیش حس میشد، در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات زنجیره فولاد هم برای تامین مواد اولیه و هم برای فروش محصولاتی نظیر کنسانتره،   گندله و آهن اسفنجی و شمش فولاد، مقاطع طویل فولادی و ورق به بورس کالا مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین در زمانی که خریدار محصول به بورس مراجعه می کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار تصمیم به خرید می گیرد وامکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود. سواپ کالا می تواند مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کند بدین ترتیب که خریداری که در بخش شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید می کند می تواند با تولیدکننده ای که آماده سواپ است و در منطقه ای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سواپ انجام داده و از مزایای آن بهرهمند شود. در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

مزایای سواپ برای خدمات گیرنده و دولت

مدیر عامل نامدار تجارت الکترونیک کالا در تشریح مزایای سواپ  کالا گفت : سامانه سوآپ علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند تجارت مزایای دیگری هم دارد از جمله با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، ۴۰ درصد هزینه ها در صنایع فولاد و ۲۰ درصد در صنایع سیمان کاهش می یابد که این هزینه ها شامل پیمایش، هزینه حمل، مصرف سوخت، میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش تصادفات، کاهش هزینه‌های مرمت و نگهداری جاده‌ها و افزایش درآمد صنایع در این سامانه رو هم میشود جزو مزایای این سامانه برشمرد.

وی ادامه داد: استفاده از سواپ کالا علاوه بر صرفه جویی برای شرکت ها برای دولت نیز درآمد دارد چرا که با کاهش پیمایش و یا حمل و نقل جاده ای، یارانه ای که دولت بابت سوخت پرداخت میکند نیز کمتر می شود و از این قبیل صرفه جویی ها در استفاده از سوآپ زیاد است.

وی تاکید کرد: با توجه به  مزیت هایی که سوآپ کالا دارد امیدوارم با کمک اصحاب رسانه بهره گیری از سامانه هوشمند سواپ کالا در صنعت کشور فراگیر شود.

برنامه های توسعه ای سواپ کالا

فتحی در خصوص برنامه های سواپ برای ادامه راه، اظهارداشت: برنامه اولیه سامانه هوشمند سواپ کالا، مبادله کالاهای اساسی و در مرحله بعد کمک به صادرات شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در مرکز، شمال غرب و شمال شرق کشور قرار دارند و صادراتشان را از طریق بنادر جنوبی انجام می‌دهند، هزینه هنگفتی را در این زمینه پرداخت می‌کنند؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع به دلیل بالا بودن هزینه، مشتری را از دست می‌دهند. ما با سامانه هوشمند سواپ کالا، کالاهای صنایع و تولیدکنندگان کشور را به نام خودشان، جابه‌جا کرده و صادرات آن‌ها را انجام می‌دهیم؛ در کنار آن، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا تاکید کرد: ما در این شرکت به عنوان بنیانگذار و مالک این طرح، می‌خواهیم  شرایطی را فراهم آوریم که تمام ذی‌نفعان از جمله بورس کالا و صاحبان صنایع کشور، سهامدار این مجموعه شده تا سهمی در این حوزه داشته باشند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار