۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
شرایط طرح ترافیک تغییر می‌کند؟

سال‌هاست که مدیران شهری دنبال حل مشکل گره ترافیکی پایتخت هستند تا این گره را باز کنند. اجرای طرح ترافیک یکی از طرح‌هایی بود که مطرح شد. هر چند در سال‌های اول اجرا تأثیر مثبتی داشت؛ اما پس از مدتی مورد انتقاد کارشناسان شهری قرار گرفت؛

البته در زمان‌های مختلف سعی در اصلاح طرح ترافیک داشتند که تغییر محسوسی هم مشاهده نمی‌شد، اما این بار مدیران شهری بر اصلاح فرآیند اجرای طرح ترافیک پافشاری می‌کنند و زمزمه‌هایی هم شنیده می‌شود که کارگروه‌هایی برای انجام‌ مطالعات تشکیل شده، اما هنوز خبری در مورد دستاوردهای مطالعاتی شنیده نشده و اصلاحات نامشخص است.

تصمیمی که مشکل ترافیک را حل نکرد

چند دهه قبل مدیران شهری پایتخت تصمیم گرفتند برای مهار ترافیک ناشی از تردد خودروها در تهران، طرحی را تحت عنوان "طرح ترافیک" در تهران اجرایی کنند، طرحی که مبنای ایجاد محدودیت زمانی برای ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر بود و در طول سالیان تغییرات شکلی زیادی را تجربه کرده است، طرحی که شاید در سال‌های نخست اجرا توانست تا حدودی ترافیک محدوده مرکزی شهر تهران را کنترل کند؛ اما به مرور زمان آسیب‌های خود را نیز نشان داد.

طرح ترافیک چه مشکلات جدیدی ایجاد کرد؟

کارشناسان ترافیک خالی شدن محدوده مرکزی شهر از سکنه مسکونی، غلبه واحدهای اداری و تجاری به مسکونی در محدوده طرح ترافیک، تبدیل مرکز شهر به انبار، سقوط قیمت زمین و مسکن و رشد و تشدید استفاده از موتورسیکلت برای دور زدن طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر و... را از عوارض اجرای طرح ترافیک نام می‌برند، طرحی که در طول سالیان گذشته بارها و بارها سعی کردند آن را اصلاح کنند؛ اما سرعت رشد ورود خودرو به تهران سبب شد که اصلاحات طرح، گره ترافیک تهران را باز نکند.

زمزمه‌های تغییر طرح ترافیک

حالا اما با روی کار آمدن شورای ششم و تیم مدیریت شهری جدید باز هم زمزمه‌های تغییر اجرای طرح ترافیک به گوش می‌رسد، به‌گونه‌ای که مجتبی شغیعی معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس فعلی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده بود که "نسل‌های جدید اجرای طرح ترافیک و روش‌های مدیریت ترافیک مدام در حال به روز رسانی است و باید مدیریت شهری تهران هم به سمت آن حرکت کند و تیمی بر اساس نظر شورای ترافیک تهران از مجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شده است که این تیم روی طرح جدید درحال بررسی و فعالیت است تا بتوانند این طرح جدید را به سمت عادلانه‌تر شدن نزدیک کنند و بهایی که از مردم بابت طرح ترافیک دریافت می‌شود، نوعی از عوارض شهری بشمار می‌رود. "

وی با تأکید بر اینکه مبلغ دریافتی باید متناسب با میزان عوارضی باشد که یک خودرو برای شهر ایجاد می‌کند، افزوده بود: "عوارض باید بر اساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد و نباید یک عدد ثابت برای شهر تنظیم شود. بنابراین تلاش می‌شود که این طرح به سمت پویاتر شدن عوارض حرکت کند. جریان ترافیکی در سطح شهر دائم درحال تغییر است. برای مثال باید عوارض در زمان‌ و مکان‌هایی که ترافیک وضعیت بحرانی دارد، تغییر کند تا مردم تشویق شوند که شبکه معابر را خلوت کنند."

شفیعی جزییات این تغییرات و یا شاخص و رویکرد جدید را به طور کامل تشریح نکرده، اما سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه از سال آینده، طرح ترافیک تغییر می‌کند و به این منظور، برگزاری جلسات کارشناسی آغاز شده است، می‌افزاید: این موضوع با توجه به آثار و نتایج اجتماعی، اقتصادی، جمعیتی، ترافیکی و... در دست بررسی است و قرار است، اصلاحات مورد نظر در طرح ترافیک از سال آینده اعمال شود که این موضوع، نیازمند مطالعات کارشناسی همه‌جانبه است تا بعد از رسیدن به طرح نهایی، مدل اصلاح طرح ترافیک اجرایی شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه درباره بازنگری در طرح ترافیک و اینکه این طرح بعد از بیش از سه دهه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد تردید نداریم، تصریح می‌کند: یکی از اهدافی که در این بازنگری مد نظر داریم، امکان برخورداری شهروندان از حقوق برابر در زمینه مزایا و محدودیت‌های طرح ترافیک تا جای ممکن است و در اصلاح طرح ترافیک باید به نحوی عمل کنیم که سرزندگی را به مرکز شهر باز گردانیم؛ چراکه یکی از معضلات مناطق مرکزی شهر، شب‌مردگی این مناطق به واسطه سکونت حداقلی شهروندان در این محدوده است.

مرکز شهر خالی از سکنه شد؟

وی با بیان اینکه بر خلاف گذشته درحال‌حاضر، جمعیت زیادی در مرکز شهر سکونت ندارند و هر روز نیز از ساکنان آن کاسته می‌شود، می‌گوید: یکی از دلایل اصلی خالی شدن این محدوده از جمعیت، چگونگی اجرای طرح ترافیک است که برای سکنه آن دردسرساز شده و به همین دلیل، عطای ادامه زندگی در این محدوده را به لقایش می‌بخشند و گستره وسیعی از مرکز شهر، عملاً با حداقل جمعیت ساکن به حیات خود ادامه می‌دهد و خواه ناخواه، اجرای طرح ترافیک در این موضوع مؤثر است که کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با جدیت پیگیر این موضوع است تا بعد از سه دهه، شاهد به‌روزرسانی طرح ترافیک به نفع زندگی شهروندان و سرزندگی در شهر باشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها