۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
نوسان سنگین نفت با سیگنال روسی-سعودی

وزیر انرژی عربستان سعودی ضمن تکذیب احتمال افزایش عرضه از کاهش تولید حمایت کرد. معاون نخست وزیر روسیه هم گفت ممکن است به دنبال اعمال سقف قیمتی تولید نفت این کشور کاهش یابد.

بورس تهران دوشنبه متعادل و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با رشد  ۴،۴۲۸ واحدی (معادل ۰.۳۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط مشابهی داشت و با رشد ۰.۴۲ درصدی همراه شد. 

▪️ارزش معاملات خرد  به ۳،۶۶۴ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها خودرو، خگستر و پالایش بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

▪️در روز گذشته حدود ۲۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خودرو و خساپا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و بپاس داشتند. 

▪️قیمت نفت روز گذشته در پی انتظار گزارشی مبنی بر تمایل عربستان برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اوپک پلاس حدود ۶ درصد کاهش یافت و به کف ۱۰ ماهه رسید. اما در عرض ساعتی این خبر تکذیب شد و قیمت‌ها بیش از ۶ درصد رشد کرد؛ نفت‌خام آمریکا که به ۷۵ دلار سقوط کرده بود به بیش از ۸۰ دلار رسید. 

▪️معاون اول رئیس‌جمهوری: نیازمند ایجاد تحول اساسی هم در بخش سرمایه‌گذاری و هم در بخش صرفه‌جویی منابع گاز کشور هستیم که تحقق این موضوعات با سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید و صرفه‌جویی در مصرف گاز از طریق توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر خواهد بود.

▪️عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران: بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود، این درحالیست که دولت برای جذب حداکثر سالانه دو میلیارد دلار سرمایه خارجی انواع و اقسام برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها صورت می‌گیرد.

▪️در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست رئیسی برگزار شد، پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه ساز و کار و مجوزهای قانونی تسهیل بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بررسی و مقرر شد مقررات گمرکی در این زمینه اصلاح و مجوزهای لازم دریافت شود.

▪️با مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورای عالی بورس، پذیرش استعفای دکتر عشقی مورد قبول واقع نشد. دکتر عشقی در ریاست سازمان باقی خواهد ماند.

▪️مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران: به اطلاع می‌رساند، کلیه معاملات نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی(وبانک) در روز جاری دوشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ تایید نگردید.

▪️رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۰ بدهکار بزرگ مالیاتی کشور معرفی می‌شوند گفت: برخی از این افراد ۲۰ سال مالیات پرداخت نکردند.

▪️مدیرعامل توانیر: مذاکراتی با دو کشور قطر و عمان برای اتصال شبکه برق ایران با این کشورها صورت گرفته و مطالعات آن شروع شده و درحال انتخاب مشاور پروژه هستیم. 

▪️سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است که تغییر انجام شود. تا این لحظه آقای «مهرداد بذرپاش» گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است. قرار است دولت یکشنبه هفته آینده گزینه پیشنهادی را در نامه‌ای به مجلس معرفی کند.

▪️کنعانی: در راستای سفر هیات ایرانی به وین و توافقات خوب صورت گرفته، سفر هیات آژانس اتمی به ایران جزو برنامه‌ها بود که با توجه به تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس، برنامه‌ریزی جدید صورت خواهد گرفت.

▪️گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: آژانس هنوز در رابطه با ایران به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ است

▪️منابع خبری از حملات موشکی و پهپادی به چند مقر در اربیل کردستان۷ عراق از جمله در «کویسنجق» و منطقه «جیژنی» در نزدیکی شهر اربیل و نیز مقری در سلیمانیه خبر می‌دهند.

▪️سفیر ایران در عراق: تهران از دولت عراق و مسئولان کردستان خواست گروه‌های تروریستی را ظرف کمتر از ۱۰ روز خلع سلاح کنند.

▪️ادعای مقام آمریکایی: از حمله ایران به عربستان ممانعت کردیم.

▪️گروه تروریستی القاعده، پیروان خود را به "جهاد" در جام جهانی قطر فراخواند!

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار