۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
صف تقاضا برای ایجاد شهرک صنعتی در تهران

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هر میزان زمین در شهر تهران برای ایجاد شهرک صنعتی آماده واگذاری باشد، متقاضی برای آن وجود دارد.

فردای اقتصاد: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از محدودیت واگذاری زمین در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، شیراز و اصفهان خبر داد و گفت: اگر امروز هر میزان زمین در شهر تهران آماده واگذاری باشد، متقاضی برای آن وجود دارد و فرد حاضر نمی‌شود از تهران به جای دیگر برود.

علی رسولیان، معاون وزیر صمت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: محدودیت‌های مربوط به شعاع ۱۲۰کیلومتر، محیط‌زیست و آمایش سرزمین وجود دارد که ما نمی‌توانیم به هر میزانی که تقاضا برای تهران وجود داشته باشد، زمین اختصاص دهیم. رسولیان با بیان اینکه تقاضای زیادی برای ایجاد شهرک در تهران داریم، اظهار کرد: دستگاه‌های خدماتی بنا به دلایلی از توسعه بیش‌ از اندازه شهرک جلوگیری می‌کنند. مناطقی که در مرزها وجود دارد دچار محرومیت هستند. ما برای اینکه مناطق محروم رشد پیدا کند، باید مشوق‌هایی برای آنجا بگذاریم تا بقیه هم بتوانند رشد مناسبی داشته باشند. طرح آمایش سرزمین را با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستور وزیر تهیه‌ کرده‌ایم و اولویت‌های متفاوتی را برای مناطق مختلف کشور قائل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در سطح کشور در حال حاضر بیش از ۱۹هزار هکتار زمین آماده واگذاری داریم، یعنی برای این زمین‌ها آب، برق و زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته‌ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد شهرک صنعتی در کشور به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که داریم بیش از ۸۴۷شهرک و ناحیه صنعتی به بهره‌برداری رسیده که رشد بسیار خوبی داشتیم. رسولیان عنوان کرد: در طول چند سال گذشته با ممنوعیتی که در واردات ۲۵۰۰قلم کالا ایجاد شد و تاکید بر تولید داخلی، رشد خوبی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشتیم.

وی ادامه داد: نزدیک به یک میلیون نفر به‌صورت مستقیم در شهرک‌ها مشغول به‌کار هستند. اینکه تقاضا برای زمین افزایش پیدا کرده نشان از این است که تمایل به سرمایه‌گذاری افزایش‌ یافته و وضعیت بنگاه‌های موجود در شهرک‌ها در حال رشد است.

رسولیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اداره شهرک‌های صنعتی بر عهده چه کسی است، افزود: برابر قانون وقتی شهرک را واگذار می‌کنیم، اداره شهرک بر عهده بخش خصوصی است، زیرا قانون به ما اجازه نمی‌دهد. عمده منابع ما از محل ارائه خدماتی است که در شهرک‌ها انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: پولی که ما برای سرمایه‌گذاری می‌دهیم باید از بخش خصوصی بگیریم، زیرا ما منابعی نداریم بدهکاری‌هایی در برخی شرکت‌ها داریم.

رسولیان در پاسخ به وضعیت تامین برق شهرک‌های صنعتی نیز، افزود: قطعی برق به زیرساخت شهرک ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از کمبود برق در کشور است. وی ادامه داد: سال گذشته این کمبود خیلی جدی بود و به‌شدت به‌صورت غیربرنامه‌ریزی ‌شده قطعی برق داشتیم. امسال با وزارت نیرو برنامه‌ریزی کردیم تا مشکلات اضافه نشود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: خوشبختانه در طول یک سال گذشته به‌رغم افزایش تورم، میزان آبی که تأمین کردیم حداقل ۵۰درصد بیشتر از سال ۹۹ بوده است. سال گذشته بیش از ۷هزار هکتار زمین اضافه کرده‌ایم که ۱۴برابر سال ۹۹ بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار