۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
بورس چگونه دوباره جذاب می‌شود؟

در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه سعید کرداری، رییس مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی راد به بررسی بازار سهام پرداخت و عوامل مهم تاثیرگذار برکلیت بازار سرمایه را بررسی کرد.

فردای اقتصاد: در پایان بازار سرمایه سه‌شنبه شاهد واگرایی میان دو نماگر اصلی بازار سهام یعنی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بودیم و شاخص کل هم‌وزن عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان بازار امروز افت ۰.۰۷ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۴۰۷ میلیون واحدی توقف کرد. اما در سوی دیگر دیدیم که شاخص کل هم‌وزن توانست رشد ۰.۲۵ درصدی را رقم زند و بالای سطح ۴۰۰ هزار واحدی خود را تثبیت کند. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۳۲۴۵ میلیارد تومان رسید و از این میان شاهد ورود پول ۶۵ میلیارد تومانی به گردونه معاملات سهام بودیم. از سوی دیگر به صندوق‌های درآمد ثابت هم ورود پول ۱۵۱ میلیارد تومانی رخ داد.
در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه سعید کرداری، رییس مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی راد به بررسی بازار سهام امروز پرداخت و عوامل مهم تاثیرگذار برکلیت بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد.  به عقیده وی بازارهای جهانی ریزش عجیبی را زین پس به خود نخواهند دید. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود شرایطی را تشریح کرد که بازار سهام می‌تواند وضعیت بهتری را به خود ببیند.
این کارشناس درباره چرایی واگرایی شاخص کل و هم‌وزن در بازار امروز اعتقاد داشت: تحولات ۲ سال اخیر بازار سهام موجب ریزش سنگین قیمت در بسیاری از نمادها و خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سرمایه شده است؛ که دلیل اصلی این واگرایی را می‌توان به قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی سهام شرکت‌ها نسبت داد و اینکه سهام ریالی به واسطه زمزمه های حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش تولید مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند.
وی در رابطه با چشم‌انداز بازار سهام در روزهای آتی گفت: در کشور ما به دلیل ریسک‌های سیستماتیک قابل توجه از قبیل ریسک‌های تجاری و ارتباط با فضای بین‌الملل بازار سرمایه با چالش‌های قابل توجهی روبرو است. در این بین نرخ بهره بدون ریسک به حدی بالاست که حاشیه سود صنایع را با مشکلات جدی روبرو کرده است و تا رفع کامل ابهامات موجود نمی‌توان روند صعودی پایداری را برای بازار سهام پیش‌بینی کرد.
سعید کرداری در مورد راهکارهای بازگشت جذابیت به بازار سهام گفت: پرداخت سود نقدی سالانه توسط شرکت‌های بورسی در حالی که سودها در بازار پول به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، جذابیت بورس را نسبت به بازارهای موازی با قوانین نظارتی محدود کاهش داده است، این در حالی است که در بازارهای سهام بین‌المللی در بازه‌های کوتاه‌مدت پرداخت می‌شود و مسئولان باید در جهت کاهش دوره زمانی پرداخت سود نقدی حرکت کنند. از جمله عوامل دیگری که می‌تواند به جذابیت بازار سهام در میان سرمایه‌گذاران کمک کند رشد درآمدهای عملیاتی و رشد eps در کنار کاهش نرخ تنزیل و کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام است که می‌تواند به رکود بورس پایان دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار