۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
هسته سخت تورم ماهانه

گزارش مرکز آمار ایران از داده‌های تورم آبان ماه منتشر شد. تورم در آبان قدری کاهش داشته که عامل آن کاهش رشد قیمت گروه خوراکی‌ها بوده است.

فردای اقتصاد: تورم به معنی رشد مستمر عموم قیمت‌ها است. تورم به عنوان عامل انواع نابه‌سامانی‌های اقتصادی برای افراد پدیده‌ای نفرت‌انگیز است. ناترازی دخل و خرج دولت‌ها و ناترازی‌های شبکه بانکی به شکل مزمنی تورم کشور را در سطح بالایی نگه داشته و حالا به نزدیکی ۵۰ درصد رسانده است.

افزایش تورم نقطه به نقطه در آبان ماه

گزارش مرکز آمار ایران از داده‌های تورم نشان می‌دهد، نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٤٠١، به عدد ۴۸.۱ درصد رسیده است؛ به عبارتی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.١ درصد بیشتر از آبان ١٤٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٤٠١، در مقایسه با مهرماه ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات با کاهش ٣.٠ واحد درصدی به ٦٧.٧ درصد رسیده و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.

نرخ تورم ماهانه آبان ١٤٠١، به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با مهرماه سال جاری، ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب ١.٣ درصد و ٢.٧ درصد بوده است؛ این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی ۲.۱ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است، لازم به ذکر است منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییرعدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد.

نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۴.۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۳.۳ درصد و ٤٧.٤ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١.٠ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم با فرمان خوراکی‌ها

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۱.۷ درصد برای دهک دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است.

کاهش تورم با فرمان خوراکی‌ها

صدرنشینی اجاره‌بها در بخش مسکن

بیشترین تغییرات ماهانه در شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور مربوط به بهداشت و درمان با ۴ درصد می باشد پس از آن مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها با ۳.۵ درصد در تغییرات قرار دادر. در زیر شاخه این بخش، مسکن و اجاره با ۳.۷ درصد بیشترین تغییرات را نسبت به مهرماه تجربه کرده اند.

چرا زیرشاخه چربی و روغن‌ها دچار انفجار قیمت بود؟

زیر شاخه روغن ها و چربی‌ها در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ۲۵۲.۸ درصد تغییرات تجربه کرده که می تواند ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بالا رفتن قیمت جهانی روغن و دانه‌های روغنی و افزایش سایر هزینه‌ها باشد. با این حساب میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور از فروردین ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۱ برابر با ۴۳.۵ درصد می‌باشد. انتظار می‌رود دولت با تصمیمات اقتصادی و سیاسی خصوصا در حوزه سیاست خارجی برای تورم چاره اندیشی کند، در غیر اینصورت قله تورم ثابت شده در کانال ۴۰ درصدی به صورت خودکار میل کاهشی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار