۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
تراکتورهای خارجی به داد امنیت غذایی ایران رسید

به منظور توجه به امنیت غذایی کشور از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ همزمان با توجه دولت به تولید تراکتور داخلی، نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار وارد کشور شد که از چند دهه واردات این کالا به کشور بیشتر بوده است.

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی سابق گمرک ایران و کارشناس اقتصادی گفت: تامین تراکتور در سال‌های اخیر یکی از مشکلات بخش کشاورزی برای بهره‌وری مناسب بوده که با وجود تولید داخلی به دلیل فرسودگی تراکتورهای موجود و نیاز به نوسازی و تراکتورهای موجود و افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات مهم قلمداد می‌شده است.

سخنگوی سابق گمرک ایران ادامه داد: موضوعی که برای تعادل بخشی به تقاضای بالای آن، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید در داخل، علاجش تامین کسری از طریق واردات بوده، سیاستی که دولت سیزدهم برای تقویت امنیت غذایی و توسعه کشاورزی نیز آن را در پیش گرفته است.

وی افزود: واردات تراکتور در سال ۱۴۰۰بیش از ۴۵هزار و ۶۰دستگاه بوده که ۳۸ هزار و ۲۹۱ دستگاه آن از ابتدای شهریور یعنی استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال وارد کشور شده است که واردات آن در کل سال ۹۹ حدود ۵۹۵ دستگاه بوده و عملا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۷۶ برابر بیشتر تراکتور جاده‌ای وارد کشور شده است.

لطیفی اظهار کرد: در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳۱هزار و ۵۱۲ دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش ۷۰۸ میلیون و ۳۹۴هزار دلار، تراکتور جاده‌ای با کد تعرفه ۸۷۰۱۲۰۰۰ وارد کشور شده که در مقایسه با ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رشد ۳۶۵ درصدی در وزن و ۴۴۶ درصدی در ارزش داشته است.

به گفته او، از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۸۴ دلار وارد کشور شده است در صورتی که در سال ۹۹حدود ۵۹۵ دستگاه تراکتور به ارزش هشت میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۸ دلار، در سال ۹۸ حدود ۲۰۶ دستگاه به ارزش دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۲۵ دلار، در سال ۹۷ نیز ۴۱۰ دستگاه به ارزش پنج میلیون و ۹۵۹ هزار و ۴۰۵ دلار و یک هزار و ۶۴۵ دستگاه در سال ۹۶ به ارزش ۲۱ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۵۶۲ دلار وارد کشور شده بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها