۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کدام عوامل باعث صعود و ریزش بورس می‌شود؟

عباس حسنی، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه ارزش افرین کوروش و محمد عربلو، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران روز چهارشنبه متعادل و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد ۲۵۳۴ واحدی (معادل ۰.۱۸ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۴۵ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد به ۳۱۶۸ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، غذایی‌ها و انبوه‌سازی و در بین نمادها «خساپا»، «پالایش» و «دارایکم» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در بازار امروز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.
عباس حسنی، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه ارزش افرین کوروش و محمد عربلو، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن با توجه به شرایط اقتصادی موجود پرداخت.
محمد عربلو در رابطه با شرایط جاری حاکم بر بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن عنوان کرد: در حال حاضر با افزایش ۲۰ درصدی قیمت نمادها، سهامدارانی که سود شناسایی کرده‌اند با کوچکترین فشار عرضه از بازار خارج شده و اقدام به فروش می‌کنند که حاکی از ابهامات و ریسک‌های جدی در این بازار است. آمار نقدینگی و تورم نشان می‌دهد که پول در سپرده‌های کوتاه‌مدت قرار گرفته و در بازارها در حال گردش است؛ موضوعی که می‌تواند تورم را در اقتصاد کشور تشدید کند.
وی افزود: رشد نرخ ارز همواره به بازار سرمایه کمک کرده است اما این اثرگذاری با یک فاصله زمانی اتفاق خواهد افتاد و رشدهای فعلی بازار از آبان‌ماه دستوری بوده و ناشی از سیاست‌های حمایتی است که در نتیجه نمی‌توان به رشد پایدار بورس در بلندمدت امیدوار بود، همانطور که خروج پول اشخاص حقیقی با وجود حمایت‌ها این موضوع را تایید می‌کند.
عباس حسنی، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه ارزش افرین کوروش خاطرنشان کرد: از انتهای اردیبهشت شاهد خروج پول از بازار هستیم که در ماه‌های اخیر شدت گرفته است و بسته‌های حمایتی خروج سرمایه را کند کرده است. باوجود اینکه حمایت‌های سیاست‌گذار روزنه‌های امید را در بورس تهران ایجاد کرده اما همچنان سایه ریسک‌های سیستماتیک بر بورس تهران سنگینی می‌کند.
او تاکید کرد: با بررسی روند گذشته می‌توان آینده بلندمدت را پیش‌بینی کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش دلاری بورس نیز حدود ۲۰ درصد زیر ارزش سال‌های قبل است اما در کوتاه‌مدت باید متغیرهایی همچون نرخ دلار و انعکاس آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد. البته بودجه سال آینده از دو جنبه کسری بودجه دولت و نرخ خوراک صنایع ابهامات بزرگی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار