۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
اظهارنظر وزیر خارجه درباره اوج دخالت خارجی در اعتراضات اخیر

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی گفت: دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت و دستگاه دیپلماسی به‌صورت مستمر این دخالت‌ها و اظهارنظرهای صورت گرفته را رصد می‌کرد.

امیر عبداللهیان به ناآرامی‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، ایجاد جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته با استفاده از احساسات پاک مردمی دنبال می‌شد شکست خورده است.

وی ادامه داد: زمانی در اثنای این توطئه یک دیپلمات عالی رتبه غربی در یک دیدار دیپلماتیک اظهارکرد آمریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور ۴۱ میلیون نفری تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر عراق و برخی از میادین در دیگر استان‌های عراق و بکارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند و دکتر عادل عبدالمهدی در نهایت برای مصالحی بزرگتر از سمت خود استعفا داد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: آن مقام غربی مدعی بود که در قبال ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده است و احساساتی که در تعدادی از جوانان برانگیخته شده است چنین فرصت بزرگی را آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خود می‌بینند و امیدوارم که به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنند.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی گفت: دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت و دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر این دخالت‌ها و اظهارنظرهای صورت گرفته را رصد می‌کرد.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت برخی از گروه‌های تروریستی در برخی از نقاط کشور از جمله در برخی از استان‌های غربی کشور و نقاط مرزی اظهار کرد: تروریست‌ها و ضد انقلاب در ۷۶ مرکز در اقلیم کردستان فعال شده‌اند و سلاح‌های آمریکایی‌ و اسرائیلی را وارد کشور کرده‌اند. ما طی هشت هفته گذشته طی دو مرحله در تهران و بغداد با مقامات کشور دوست و برادر عراق و اقلیم کردستان نشست‌های متعددی برگزار کردیم و توافق‌های زیادی را برای این گروه‌های تروریستی به عمل آورده‌ایم.

وی ادامه داد: دوستان در حکومت مرکزی عراق متعهد شده‌اند که این گروه‌های تروریستی را که از ۷۶ نقطه تحرکاتی را علیه امنیت ما در استان‌های غربی آغاز کرده بودند از این نواحی دور کنند و این گروه‌های تروریستی را خلع سلاح کنند. گفت‌وگوها در این زمینه انجام شده است و ما پیگیر این هستیم که توافقات انجام شده اجرایی شود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت مرزها را تضمین کنند دیگر نیازی نیست که ما برای تامین امنیت‌مان و مقابله با تروریست‌ها اقداماتی را انجام دهیم ولی در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل تا زمانی که تهدید از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در کشور همسایه متوجه ما باشد نیروهای مسلح ما برای تامین امنیت حداکثری کشور به اقدامات خود ادامه می‌دهند و ما در دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی نیز به گفت‌وگوها و مذاکرات خود با دولت دوست و برادر عراق ادامه می‌دهیم تا آنها به توافقات و تعهداتی که در این زمینه داده‌اند عمل کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها