۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
تزریق امید فد به بازارهای جهانی

دقایقی قبل کمیته بازار آزاد فدرال صورتجلسه خود را منتشر کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، فد قصد دارد از این پس با سرعت کمتری به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

فردای اقتصاد: براساس صورتجلسه‌ای که کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر کرده است، مقامات فدرال رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند، زیرا این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند. خلاصه این نشست با انعکاس اظهاراتی که چندین مقام طی چند هفته گذشته انجام داده‌اند، به افزایش‌های آرام‌تر نرخ بهره اشاره کرد. بازارها به طور گسترده انتظار دارند که کمیته بازار آزاد فدرال، سرعت افزایش نرخ بهره را پس از چهار صعود متوالی ۰.۷۵ درصدی در دسامبر به ۰.۵ واحد درصد کاهش دهد دهد.

اگرچه مقامات اشاره می‌کنند که حرکت‌های کوچک‌تری در پیش است، اما اشاره کرده‌اند که هنوز نشانه‌های کمی از کاهش تورم را می‌بینند. با این حال، برخی از اعضای کمیته نگرانی خود را در مورد خطرات پیش روی سیستم مالی در صورتی که فدرال رزرو با همان سرعت تهاجمی به پیشبرد ادامه دهد، ابراز نگرانی کردند. در این صورتجلسه آمده است: "اکثریت قابل توجهی از شرکت‌کنندگان اعتقاد دارند که کاهش سرعت افزایش نرخ بهره احتمالاً اتفاق مناسبی خواهد بود." نامشخص بودن میزان بزرگی اثرات مرتبط با اقدامات سیاست پولی بر فعالیت اقتصادی و تورم از جمله دلایل ذکر شده در مورد اهمیت چنین ارزیابی بود. در این صورتجلسه اشاره شد که افزایش‌های کوچک‌تر به سیاستگذاران فرصتی می‌دهد تا تأثیر افزایش‌های متوالی اخیر نرخ بهره را ارزیابی کنند.

مدتی است که بازارها نه تنها به دنبال سرنخ‌هایی در مورد میزان افزایش بعدی نرخ بهره هستند، بلکه بسیار نگران این موضوع هستند که سیاست گذاران فکر می‌کنند در سال آینده باید تا چه حد پیش بروند تا در برابر تورم پیشرفت رضایت بخشی داشته باشند. در حال حاضر بازارها انتظار دارند در سال ۲۰۲۳ چند افزایش نرخ دیگر وجود داشته باشد که نرخ بهره هدف را به حدود ۵ درصد برساند و سپس احتمالاً تا قبل از پایان سال آینده شاهد روند کاهشی باشیم.

بیانیه‌ای که در حاشیه نشست فدرال رزرو در تاریخ ۲ نوامبر قرائت شد، جمله‌ای را درون خود داشت که بازارها آن را به عنوان سیگنالی برای افزایش‌های کوچکتر فدرال رزرو در آینده تفسیر کردند. در این جمله آمده بود: «کمیته در تعیین سرعت افزایش‌های آتی در محدوده هدف، تشدید انباشته سیاست‌های پولی و تأخیرهایی که سیاست پولی بر فعالیت‌های اقتصادی و تورم و تحولات اقتصادی و مالی تأثیر می‌گذارد را در نظر می‌گیرد». سرمایه‌گذاران این گفته را نشانه‌ای برای کاهش شدت افزایش ها پس از چهار افزایش ۰.۷۵ درصدی متوالی دانستند که نرخ استقراض یک شبه بانک مرکزی فدرال رزرو را به محدوده ۳.۷۵-۴ درصد رساند که بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته بود.

امید محتاط بازارهای جهانی به آینده

بازارهای جهانی پس از رخدادهای اخیر نسبت به قبل بسیار امیدوارتر حرکت می‌کند اما همچنان قدم‌های آن محتاطانه است. پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه اکتبر که عدد ۷.۷ درصدی را نشان می‌داد و ۰.۳ درصد کمتر از انتظارات بود، بازارهای جهانی امید بیشتری به کاهش شدت افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی به دست آوردند و بخشی از ریزش‌های چند ماه گذشته خود را جبران کردند. از طرفی بازار کار نیز درحال واکنش به سیاست‌های انقباضی تهاجمی اخیر است و نرخ بیکاری در ماه اکتبر با افزایش ۰.۲ درصدی همراه شد و عدد ۳.۷ درصد را به ثبت رساند. امروز نیز آمار مدعیان بیکاری ایالات متحده منتشر شد و در حالی که بازار انتظار ثبت عدد ۲۲۵ هزار مورد را می‌کشید، نمایش عدد ۲۴۰ هزار موردی به خوبی نشان داد که بازار کار درحال آرام کردن عطش خود است.

در کنار این موضوع نیز صحبت‌های جرومی پاول در نشست ۲ نوامبر سراسر مملو از خوش‌بینی نبود و در بخشی از سخنان او اشاره شد که فدرال رزرو اعتقاد دارد هدف نهایی نرخ بهره در سال آینده بیشتر از چیزی خواهد بود که بازارها انتظار دارند. همین موضوع در آن زمان باعث شد که بازارهای جهانی برای مدتی رنگ سرخ به خود بگیرند. تحلیلگران گلدمن ساکس نیز در آخرین پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده بودند که انتظار دارند نرخ بهره در سه نشست آتی یک بار به میزان ۰.۵ درصد و دو بار به میزان ۰.۲۵ درصد افزایش یابد و در نهایت به ۵ درصد برسد.

اکنون اما پس از صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال، بازارهای جهانی بار دیگر با موجی از خوش‌بینی و امید همراه شده‌اند و رخت سبزرنگی بر تن کرده‌اند. در حال حاضر نفت برنت با جبران بخشی از ریزش بیش از ۴ درصدی خود در روز جاری به بالای ۸۵ دلار به ازای هر بشکه برگشته، طلا در بالای میانه کانال ۱۷۵۰ دلاری نوسان می‌کند و مس نیز در ۸۰۳۰ دلار معامله می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار